تخت فولاد باید در سطح ملی و بین المللی معرفی شود

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: تخت فولاد باید به منظور ارائه خدمات بهتر این میراث ماندگار و آشنایی مردم با این سرزمین شگفت انگیز در سطح ملی و بین المللی معرفی شود. سید علی معرک نژاد اظهار کرد: تمامی پهنه ۷۵ هکتاری مجموعه تخت فولاد را می توان به عنوان یک موزه […]

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: تخت فولاد باید به منظور ارائه خدمات بهتر این میراث ماندگار و آشنایی مردم با این سرزمین شگفت انگیز در سطح ملی و بین المللی معرفی شود.

سید علی معرک نژاد اظهار کرد: تمامی پهنه ۷۵ هکتاری مجموعه تخت فولاد را می توان به عنوان یک موزه در نظر گرفت که از جمله بخش های با ارزش آن از لحاظ تاریخی و فرهنگی می‌توان به سنگ قبور، کتیبه ها، بناها و معماری هایی که در دوره های مختلف از جمله ایلخانی، صفویه و قاجار انجام شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: این ظرفیت های بالقوه  باعث شده تا تخت فولاد تبدیل به یک سایت موزه شود که این سایت موزه نیاز به تجهیزات و امکانات اضافی ندارد بلکه برای راه اندازی سایت موزه ها، خواناسازی در سه سطح تخت فولاد، سطح شهر اصفهان و در سطح ملی مورد نظر است.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان تصریح کرد: تبدیل تخت فولاد به سایت موزه گردشگری معنوی در حوزه جغرافیایی ملی و بین المللی چشم انداز این مجموعه بوده که قرار است با مشارکت هایی که صورت می‌گیرد انجام شود.

معرک نژاد افزود: با توجه به اینکه باید با استفاده از تعاملات و تبادلات فرهنگی در سطح ملی، برنامه ریزی های دقیقی انجام دهیم با کمیته ملی موزه های ایران که یک نهاد ملی است تفاهم نامه ملی امضا کردیم تا این نهاد در سطح بین المللی مجموعه را در زمینه های ارائه خدمات و آشنایی با سطح جهانی موزه ها حمایت و پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: امضای تفاهم نامه با کمیته ملی موزه های ایران سبب می شود بتوانیم تخت فولاد را به عنوان یک سایت موزه گردشگری به شبکه های موزه جهانی مرتبط کنیم.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه به تبلیغات و بازاریابی ما در این زمینه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه در نوع خود بینظیر و از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین جهت سعی داریم اقدامات پویا سازی و خدمات بهتر را  بر روی آثاری که در سال ۱۳۷۵ با کمک سازمان میراث فرهنگی اصفهان به ثبت ملی رسیده است، انجام دهیم.

نقد کوبنده تر، زمینه ساز رشد شاعر می شود

هفت شب، هفت شاعر، با عنوان «شعرنیوش» سلسله برنامه های گفتگوی زنده در اینستاگرام بود که توسط مرکز آفرینش های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با هدف شناخت بیشتر شاعران جوان اصفهان و با اجرای «محمدرضا یزدانپرست» برنامه ریزی شد.

هفتمین شب از سلسله نشست های «شعرنیوش» به «یوسف خوش نظر» اختصاص یافت. این شاعر جوان اصفهانی که برگزاری جلسات شعر را در روزهای دوشنبه در مجموعه باغ غدیر برعهده دارد، برای اهالی و دوستداران شعر اصفهان چهره آشنایی است.

خوش نظر در ابتدای گفتگو، سرآغاز فعالیت در عرصه شعر را از سال ۸۱ اعلام کرد و گفت: در دوران دبیرستان، دبیر ادبیاتی به نام سیف اله قیصری با تخلص «شباویز» که عروض را به خوبی از او فراگرفتم، نقش برجسته ای در علاقه مندی من به شعر ایفا کرد.

وی که رشته ادبیات را در مقطع کارشناسی ادامه داد، تصریح کرد: ادبیات کهن و کلاسیک محور اصلی رشته ادبیات فارسی است و در تمام مقاطع تحصیلی به ادبیات معاصر بسیار محدود پرداخته می شود.

این شاعر جوان اصفهانی به حضور در نخستین محفل های شعری در ابتدای دهه هشتاد اشاره ای کرد و افزود: نزدیک به دو دهه پیش بود که جلسه «شعر هدایت» را با جمعی از علاقه مندان به شعر راه اندازی کردیم و در این جلسات با شعرخوانی اعضا، به نقد شعر می پرداختیم تا روزی در همین جلسات، یکی از حضار این نشست ها را فاقد بار ادبی دانست و آن فرد «امیرحسین یاوری» شاعر شناخته شده اصفهان بود.

خوش نظر آشنایی اش با امیرحسین یاوری در سال ۹۳ را نقطه عطف کارنامه اشعارش قلمداد کرد، ادامه داد: همان نهیب و نقد کوبنده این شاعر مطرح باعث شد که بیشتر بخوانم و باب آشنایی با «محمود نیکبخت»، شاعر و منتقد اصفهانی هم فراهم شد.

وی که در میان اهالی شعر به گزیده سرا مشهور است، تصریح کرد: از پنج سال گذشته علاوه بر قالب غزل به شعر سپید روی آورده ام که ماحصل آن تعداد محدودی غزل و شعر سپید است.

این شاعر اصفهانی که خود و هم نسل هایش را وامدار شعر «حسین منزوی» می داند، گفت: این «ماه غزل معاصر» تاثیر مهمی بر شعر فارسی داشت و من شانس این را داشتم که غزلی درباره و برای او بسرایم که مورد تحسینش قرار گرفتم.

خوش نظر که جلسات شعرخوانی در مرکز آفرینش های ادبی قلمستان اداره می کند، بیان داشت: حضور در جلسات شعرخوانی و نقد شعر باعث می شود که شعر شاعران اصفهانی شنیده شود و با اصلاح شعری بستر رشد شاعر فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه شعر مهم است نه قالب شعری، گفت: از سال ۹۳ به قطعیت بخشی در شعر پایان دادم و متوجه شدم قالب شعری تعیین کننده نیست؛ بلکه این مضمون شعری است که به شاعر تحمیل می شود و شاعر اندیشه و خیالش را در بستر قالب جاری می کند.

خوش نظر که با لهجه شهرضایی هم شعرسرایی کرده و یاد شاعران شهیر شهرستان شهرضا، بهرام سیاره متخلص به «پریش» و قاسم سیاره متخلص به «آشفته» را گرامی داشت، افزود: با اینکه در شهر اصفهان متولد شدم اما به خاطر اصالتم که به اسفرجان از توابع شهرستان شهرضا برمی گردد غزل هایی با لهجه شهرضایی سروده ام.

وی آخرین سلسله نشست های هفت شب، هفت شاعر را با غزلی که برای «حسین منزوی» سروده بود به پایان رسانید و به شاعران جوان اصفهانی توصیه کرد: نقد را جدی بگیرند چراکه هرچه نقد کوبنده تر باشد می تواند زمینه رشد شعری شاعر را فراهم کند.