«بیمه تکمیلی» مشکل اصلی بازنشستگان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان اصفهان گفت: «بیمه تکمیلی»، مشکل اصلی بازنشستگان اصفهان است و انتقادها و اعتراض‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

علیرضا غفراللهی افزود: ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح می‌کند که دستگاه‌های اجرایی باید همان امکانات و تعهداتی را که برای بیمه تکمیلی شاغلان خود لحاظ می‌کنند، برای بازنشستگان هم در نظر بگیرند و در صورت اجرای این قانون، عمده مشکلات بازنشستگان در حوزه بیمه تکمیلی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: وظیفه اصلی و ذاتی صندوق بازنشستگی کشوری تقبل بیمه تکمیلی نیست اما در زمان حاضر این خدمت را ارائه می‌دهد و از شخص بازنشسته به ازای هر نفر ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای حق بیمه کسر می‌کند اما سه برابر این مبلغ توسط صندوق بازنشستگی کشوری تامین می‌شود.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان اصفهان اظهار داشت: در صورت پیگیری‌ برای اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بیشتر مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان حل خواهد شد.
وی افزود: از ابتدای مهر امسال حدود ۶ هزار نفر از نیروهای اداره کل آموزش و پرورش بازنشسته شدند و در زمان حاضر بیش از ۹۸ درصد احکام آنها صادر شده است.
غفراللهی همچنین گفت: «طلاق‌های صوری» موجب هدر رفت منابع صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.
«طلاق صوری» نوع از طلاق است که با توافق زوجین و با هدف غیر از جدایی انجام می‌شود. در این روش، زن و مرد برای رسیدن به هدفی مانند دریافت حقوق مستمری پدرِ دختر یا معافیت فرزند از خدمات سربازی برای طلاق اقدام می‌کنند؛ اما با وجود جدایی همچنان با هم در ارتباط هستند و زوجیت خود را ادامه می‌دهند.
وی با بیان اینکه تحقیق محلی جزو وظایف ما نیست، خاطرنشان کرد: این طلاق‌های صوری در بسیاری از مواقع بطورکامل مشخص است، اما بدلیل اینکه راه کار قانونی در این زمینه وجود ندارد و تنها باید به اسناد رسمی و قانونی استناد کنیم، نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری اصفهان بیان کرد: صندوق بازنشستگی استان در زمان حاضر بیش از ۱۵ هزار بازنشسته و وظیفه‌بگیر دارد که ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد از آنها زن هستند.
وی گفت: متوسط حقوق پرداختی بازنشستگان حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرجمع پرداختی ماهیانه در استان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
غفراللهی افزود: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ فقره وام ۳۰۰ میلیون ریالی از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت شده است.وی ادامه داد: در زمان حاضر ۴۵ هزار مشترک شاغل در صندوق با میانگین حقوق ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد.هفت درصد از جمعیت بازنشستگان کشوری در استان اصفهان ساکن هستند.