به مناسبت روز تعاون؛ مردم ما همکاری نمیکنند!

فرزانه مستاجران تجربه نشان داده در بین مردم کشور ما کارهای گروهی کمتر نتیجه بخش است . به طور مثال ما در ورزش هایی هم چون فوتبال و بسکتبال و … اصولا نمیتوانیم  مقامی در سطح جهانی بدست بیاوریم اما در ورزشهای فردی مانند کشتی و تکواندو  کمتر کشوری میتواند حریف ورزشکاران ما باشد. به […]

فرزانه مستاجران

تجربه نشان داده در بین مردم کشور ما کارهای گروهی کمتر نتیجه بخش است . به طور مثال ما در ورزش هایی هم چون فوتبال و بسکتبال و … اصولا نمیتوانیم  مقامی در سطح جهانی بدست بیاوریم اما در ورزشهای فردی مانند کشتی و تکواندو  کمتر کشوری میتواند حریف ورزشکاران ما باشد. به راستی چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا واقعا کار گروهی باعث ضرر و زیان است و یا اینکه احتیاج به مهارت هایی دارد که باید از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم؟

در تقویم کشور ما امروز را به عنوان روز تعاون نامگذاری کرده اند.تعاون و همکاری می تواند در تحقق رشد و شکوفایی جامعه نقشی به سزا ایفا کند. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت وهمدلی در جامعه حاکم و ابتکارها و خلاقیت ها پدیدار می گردد و جامعه از آسیب دشمنان مصون می ماند.

پیامبر اکرم فرموده اند” اگر همه شما در راه خیر و نیکوکاری به یکدیگر بپیوندید و هماهنگ شوید دوستدار و علاقه مند به یکدیگر خواهید شد .”

دهکدهٔ جهانی اصطلاحی است که مارشال مک لوهان در توصیف آیندهٔ جهان، تحت تأثیر وسایل ارتباط جمعی به کار برد. و پیش بینی کرد حدود ۵۰ سال بعد شرایط ارتباطی جدیدی در جهان شکل خواهد گرفت که جهان را مشابه یک دهکده جهانی خواهد کرد

درجهان امروز می باید برای کسب توفیق و سرافرازی در کلیه مسایل اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی همکاری باشد یعنی همواره می باید آیه شریفه ” تعاونوا علی البر و التقوی ” الگوی اعمال و رفتار هر انسانی باشد تا بتواند به اهداف و مقاصد عالی دست یابد.

 از دیدگاه مک لوهان دنیای امروز یک دنیای الکترونیکی است و رسانه های الکترونیکی با گسترش خود فاصله های زمانی و مکانی موجود میان انسانها را از بین برده اند . به عبارتی دقیق تر وسایل ارتباط جمعی جدید مانند تلویزیون ، رادیو ، مطبوعات ، اینترنت و … شیوه های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داده و متحول نموده و به گونه ای جهان کنونی را به یک دهکده ی کوچک تبدیل کرده اند . مک لوهان این دهکده ی کوچک را دهکده ی جهانی می نامد که در آن افکار و اعمال جوامع از یک دیگر پنهان نمی باشند و در عین حال تاریخ شاهد به منصه ی ظهور رسیدن یک نوع جدید از فردگرایی انسانی است .اما گویا در کشور ما تنها این فرد گرایی است که از  دهکده جهانی  به ما رسیده است و بقیه مسائل آن هم چون همکاری با یکدیگر برای پیشبرد هرچه بهتر امور به خصوص در شرایط اقتصادی فعلی فراموش شده است به همین دلیل تعاونی ها هم در کشور دیگر جایگاه خود را ندارند. این در حالی است که در سراسر جهان  تعاونی ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند.

فرقی نمی کند در هر کشور چه قانون و مذهبی وجود داشته باشد و تعاونی با چه نامی خوانده شود اما کار گروهی و با قائده و قوانین مشخص در همه جوامع  از بُعد اقتصادی به عدالت، از نظر سیاسی به آزادی و از دیدگاه فرهنگی به ارزش های اخلاقی و دینی  می رسد و  بهترین جلوه گاه پیوند مناسب میان اقتصاد، فرهنگ و سیاست شمرده می شود.

اما متاسفانه نسل حاضر در کشور ما کمتر با آن آشنایی دارد  و مسئولان آموزش کشور باید سعی کنند این مهم را از ابتدایی ترین روزهای یادگیری در برنامه درسی فرزندان میهنمان قرار دهند تا در آینده کشور آباد تری را به کمک هم افزایی استعداد ها و مهارت های نسل جدید  شاهد باشیم.