بلا تکلیفی بسته حمایتی!

هر چند وضعیت معیشتی مردم به قدری متزلزل است که از گرفتن هیچ پولی امتناع نمی کنند اما بسته های حمایتی هم نتوانست دردی از آنها دوا کند. بسته هایی که بیش از سه ماه تمام وقت و انرژی مسئولین و رسانه ها معطوف به آن بود و قرار بود باری از دوش مردم بردارد […]

هر چند وضعیت معیشتی مردم به قدری متزلزل است که از گرفتن هیچ پولی امتناع نمی کنند اما بسته های حمایتی هم نتوانست دردی از آنها دوا کند. بسته هایی که بیش از سه ماه تمام وقت و انرژی مسئولین و رسانه ها معطوف به آن بود و قرار بود باری از دوش مردم بردارد اما با سردرگمی هایی که ایجاد کرد بر مشکلات جامعه بیشتر افزود تا التیام دهد!

در ابتدا  بسته های حمایتی به عزیزانی که  تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمانها هستند تعلق گرفت. که البته در بین آنها بودند افرادی که موفق نشدند این بسته حمایتی را دریافت کنند. مشکل اینجا بود که  در این طرح به ازای هر خانوار و بر حسب بعد خانوار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ  شد و این خانوار‌ها ملزم بودند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود نمایند. اما وقتی به این فروشگاه ها رجوع میکردند با صف طولانی از مردمی مواجه می شدند که حتی اطلاع نداشتند پولی به حسابشان واریز شده یا خیر؟! و برای اطلاع از وضعیت سبد خود ساعت ها وقت گذاشته بودند. عدم اطلاع رسانی دقیق در این برهه از برنامه باعث شد روند این سبد ها تغییر کند و در مرحله بعد به حساب سرپرست خانوارها پول واریز شود تا از هر جا که تمایل دارند خرید کنند.

گروه بعدی برای گرفتن بسته ی حمایتی از سوی دولت بیمه شدگان تامین اجتماعی بودند که زیر ۳ میلیون تومان حقوق میگرفتند . از آنجا که این بیمه شدگان تعدادشان بسیار زیاد است ، دولت مبلغ کلیه سبدهای حمایتی را به حساب تامین اجتماعی واریز کرد تا به دست بیمه شدگان برسد . اما اینجا بود که تامین اجتماعی نتوانست سودی از این جریان برای خود قائل نشود و با بهانه های مختلفی چون مشکلات بانکی و نبودن اطلاعات، پول واریز شده را در چندین نوبت  به حساب کاربران خود ریخت تا اندکی از سود کلان بانکی خواب پول مردم استفاده کند. مردم بیچاره هم طبق معمول در استرس این بودند که آیا پول به آنها تعلق میگیرد یا خیر؟ در این بین مسئولین شماره پیامکی اعلام کردند با شماره ۵۰۰۰۴۹۹ که از این طریق مردم بتوانند از بسته حمایتی و میزان آن مطلع شوند  که البته بعد از چند روز سردر گمی اعلام شد این شماره جعلی است. ! بعد از این مرحله پر تنش اعلام شد  که اگر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بازنشسته نیستید، اما حقوق سرپرست خانوار شما کمتر از ۳ میلیون تومان است، باید منتظر اعلام مراحل بعدی توزیع بسته حمایتی دولت باشید. و هنوز مردم منتظرند!!!

متاسفانه با روند موجود تا کنون این بسته های حمایتی به دست تمامی افراد مستحق ان نرسیده است و افرادی که نه تحت بیمه تامین اجتماعی هستند و نه کمیته امداد و صورت خود را با سیلی سرخ نگه میدارند همین بسته ناچیز هم نتوانست دردی از مشکلاتشان دوا کند. البته افرادی هم که این بسته را دریافت کردند با توجه به گرانی بسیار زیاد کالاهای ضروری نتوانستند مشکل خاصی را برطرف کنند  و بسته ها پاسخگوی آسیب‌هایی که سیاست‌های دولت به خاطر افزایش دستوری قیمت ارز در جامعه ایجاد کرده، نمی‌تواند باشد .

تجربه سالها کمک های نقدی در کشور ما نشان داده این کمک ها اگر بسیار دقیق و درست و به موقع به دست مردم برسد باز هم مانند مسکنی است که چند ساعتی درد را آرام میکند اما منشا درد را از بین نمی برد.چه برسد به اینکه با این همه بی برنامگی و سر در گمی جامعه را رو به رو کند که نبودش بهتر از بودنش می شود!!!

فرزانه مستاجران