با خود مراقبتی و ملاحظه کاری، این دوران را بگذرانیم

با از سرگیری فعالیت اصناف و موج تازه ای از رفت و آمدها در اصفهان، رئیس مرکز بهداشت استان اعلام کرد که اصفهان همچنان در وضعیت قرمز و شدید آلودگی به ویروس کرونا قرار دارد، بنابراین با خود مراقبتی و ملاحظه کاری باید سعی کنیم این دوران را به سلامت و با کمترین هزینه بگذرانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رییس مرکز بهداشت استان درباره ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی اظهار کرد: اگر دارو یا واکسنی بر ضد بیماری های عفونی وجود داشته باشد، می تواند آن را مهار کند، اما چون این کرونا هنوز واکسن و دارویی ندارد، باید از مبتلا شدن به آن پرهیز کرد، بالطبع شدت آن با گذشت زمان کاهش می یابد، چون رفتار ویروس این گونه است که هرچه زمان بگذرد اثر بخشی آن کاهش می یابد.

کمال حیدری با اشاره به اینکه هنوز هم استان اصفهان در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارد و آلودگی در آن به شدت وجود دارد، ادامه داد: باید همین طور که زمان در حال گذشتن است، با خود مراقبتی و ملاحظه کاری سعی کنیم که این دوران را با سلامت و کمترین هزینه طی کنیم، نه این که شاهد باشیم به وفور بیمار به بیمارستان ها مراجعه کند، تخت کم بیاوریم و مشکلات دیگری که بارها اعلام شده تکرار شود.

رئیس مرکز بهداشت استان از مردم خواست همچنان قرنطینه خانگی را ادامه دهند و گفت: پرهیز جدی از برخورد با کسانی که بیمار یا مشکوک به بیماری هستند در محیط جامعه، یکی از راهکارهای اصلی خود مراقبتی است، چون ویروس به سرعت از افراد آلوده و در محیط اجتماع، انتقال پیدا می کند.

وی آلودگی جامعه را یکی از دغدغه های جدی مسئولان بهداشتی برای حفظ سلامت مردم دانست و تاکید کرد: باید رفت و آمد افراد را هر چه بیشتر در شهر کاهش داد، درست است که مردم می گویند ما خسته شده ایم، ولی کرونا تعارف ندارد و هر کسی به آن مبتلا شود، می گوید ای کاش در خانه سالم و با نشاط زندگی می کردم نه این که در بیمارستان بستری شوم، این درحالی است که نه تنها فرد ۱۴ روز درگیر بیماری می شود، بلکه به خاطر سرعت بالای انتشار ویروس بلافاصله دیگران را هم آلوده می کند.

ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به ویروس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر این اساس از مردم خواست همچنان قرنطینه خانگی را جدی گرفته و کمتر در مکان های شلوغ حضور پیدا کنند و گفت: افراد بیمار، مسن، باردار و مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، ناراحتی قلبی، کبدی، کلیوی، آسم، سرطان و به طور کلی کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است به ویژه باید این توصیه ها را جدی بگیرند، چون اگر چنین ویروسی آنها را درگیر کند، احتمال آسیب دیدن آنها زیاد است.

حیدری با تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرسنل پزشکی و درمانی در این شرایط، افزود: از بهورز گرفته تا مراقب و پزشکان متخصص و کادر پرستاری به همه خدا وقت می گوییم، خوشبختانه با اقداماتی که در حوزه بهداشت انجام شد از جمله غربالگری، تماس با سامانه های اعلام شده و ثبت اطلاعات، هشدارهای لازم به مردم داده و وضعیت سلامت یا ابتلای افراد نیز ثبت شد.

وی همراهی نیروهای بسیج مردمی با کادر بهداشت و درمان را یکی از اقدامات نادر در کشور دانست و گفت: در کمتر کشوری شاهد این پدیده بودیم که نیروهای بسیج و مردمی در کنار کادر بهداشت و درمان قرار گرفتند. این نیروهای مردمی با شهروندان تماس گرفته، از آنها احوال پرسی کرده و اطلاعات سلامتشان را ثبت کردند، برمبنای این اطلاعات، افراد را به صورت هدفمند آموزش می دادند و اگر کسی بیمار شود، در منزل آموزش های لازم را درباره قرنطینه شدن و جلوگیری از سرایت بیماری به اطرافیان در اختیارش قرار می دهند.

عبور از کنار فاجعه بزرگ

رئیس مرکز بهداشت اصفهان، با اشاره به اهمیت این اقدامات برای گذر از شرایط کنونی، یادآور شد: چنین اقداماتی باعث شده بتوانیم از کنار معضل و فاجعه کرونا رد شویم و آن را مدیریت کنیم، بنابراین چه کسانی که در حوزه درمان زحمت می کشند و از جان گذشتگی می کنند و چه افرادی که در مراکز بهداشت، تلاش می کنند بار بیمارستان ها را کم کنند، زحمات شبانه روزی شان برای سلامت جامعه جای تقدیر و تشکر دارد.

از سرگیری فعالیت مشاغل با رعایت بهداشت فردی

از سوی دیگر، رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت و گو با ایسنا، درباره شروع به کار دوباره فعالیت اصناف با وجود خطر شیوع بیماری، اظهار کرد: از سرگیری فعالیت اصناف، غیرمجاز نیست و بازگشایی مغازه ها بر اساس مصوبه کشوری بوده که فقط کسب و کارهای پرخطری مانند استخرها، باشگاه های ورزشی، رستوران های سلف سرویس و آرایشگاه های زنانه و مردانه را غیرمجاز اعلام کرده است.

وی با اشاره به تعطیلی مراکز تجمعی مانند سیتی سنتر، بازار اصفهان و پاساژهای سرپوشیده، افزود: تمام پاساژها و مراکز فروش بدون توجه به نوع مشاغلی که در آنها فعالیت می کند، تعطیل هستند و بقیه مشاغل، با رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی مشغول فعالیت اند و از نظر قانونی و مصوبه ستاد ملی کرونا، فعالیتشان ایرادی ندارد.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا فاصله گذاری اجتماعی از نظر سلامت برای اصناف مشکلی ایجاد نمی کند؟ یادآور شد: فاصله گذاری اجتماعی را رد نمی کنیم، بالاخره این طرح شامل پروتکل های بهداشتی است که توسط وزارت بهداشت اعلام شده و هر فرد موظف است که حتما رعایت کند. تاکید صد در صد ما هم این است که کسبه ای که با مایحتاج اولیه مردم و مواد غذایی مردم سر و کار دارند، مانند شرایط قبل از کرونا، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند چون با سلامت غذایی مردم سر و کار دارند.

وی با انتقاد از دستورالعمل هایی که کسبه غیرضروری را مجبور به توزیع ماسک و دست کش بین مشتریان می کند، گفت: فروشندگان کالاهای اساسی موظفند برای حفظ امنیت و سلامت خود تمام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، اما بخشی از این دستورالعمل ها اصناف فنی مانند ابزارفروش، صافکار، مکانیک و … را ملزم کرده به مراجعان خود دست کش و ماسک بدهند، درحالی که  رعایت این موارد آن هم در شرایطی که تهیه ماسک و دست کش به سختی انجام می شود، ظلم در حق این کسبه است.

جهانگیری با بیان اینکه باید آرام آرام به این سمت و سو برویم که فرهنگ خود مراقبتی را در میان افراد افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: یعنی وقتی یک شهروند از خانه بیرون می آید خود را برای حضور در هر مکانی تجهیز کند، همچنین با تغییر برخی رفتارهای نادرست بتوانیم سبک زندگی مان را با شرایط کنونی هماهنگ کنیم تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.a