بارش‌های سیل‌آسا تا پایان اردیبهشت در اصفهان ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی وقوع بارش‌های فصلی، رگباری و سیل‌آسا تا پایان ماه اردیبهشت در این استان محتمل است.

منصور شیشه‌ فروش روز سه‌شنبه اظهارداشت : بیشتر روزهای یک ماهه گذشته با بارش‌های باران همراه بود و این بارش‌های رگباری بیشتر در ساعت عصر و شب و در مناطق شرق و شمال استان بوقوع پیوست.

وی ادامه داد: بارش‌های رگباری و سیل‌آسا از بالادست کوهپایه‌ها جاری شده و دشت‌های مناطق مختلف شرق و شمال استان را  تحت تاثیر قرار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بیشترین بارش‌ها از ابتدای سال جاری تا کنون در مناطق کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان و نائین گزارش شد و بارش‌های سایر نقاط استان نسبت به سال گذشته و بلند مدت کاهش داشته است.

وی بارندگی بهار امسال در مناطق شمال و شرق استان را مطلوب توصیف و بیان کرد: توصیه مدیریت بحران استان این است که ستادهای سیل شهرداری‌ها همچنان فعال باشند و مجاوران رودخانه‌های فصلی نکات ایمنی را کامل رعایت کنند.

شیشه فروش با اشاره به وجود بیش از سه هزار کیلومتر رودخانه فصلی در استان تصریح کرد: این رودخانه‌ها بطور معمول در فصل بهار فعال شده و طغیان می‌کنند و خسارت‌هایی را به بخش‌های مختلف وارد می‌کنند.

به تاکید وی کشاورزان و دامداران باید از استقرار و چرای دام‌های خود در کنار این رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار نفر در استان بر اثر صاعقه جان خود را از دست دادند و در این زمینه به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که هنگام فعالیت در عرصه باغ‌ها و مزارع خود به نکات ایمنی در برابر صاعقه توجه ویژه داشته باشند و بلافاصله پس از شنیدن صدای آذرخش به محیط مسقف پناه ببرند.

وی ازشهروندان خواست در این ایام از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و نکات ایمنی لازم در برابر صاعقه را رعایت کنند.

شیشه فروش با بیان اینکه سال گذشته صاعقه خسارت‌هایی را به دکل‌ها برق و مخابرات استان وارد کرد ، گفت: دستورالعمل ایمنی در مقابل صاعقه به دستگاه های مختلف ابلاغ شده و مراقبت ها و تمهیدات لازم در این زمینه نیز باید بطور کامل انجام شود.

وی اظهارداشت: رودخانه زاینده رود و کانال‌های منشعب آن با دبی مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی و غلات جریان دارد و احتمال بروز خطر در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: سال گذشته تعداد زیادی بر اثر بی توجهی به توصیه‌های مدیریت بحران در این کانال ها و رودخانه‌های استان غرق شدند.

تعداد غرق شدگان این استان بر اساس منابع موجود ۳۸ نفر اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به شدت آب رودخانه توصیه مدیریت بحران به کلیه ساکنان و مجاوران رودخانه‌ها و کانال‌های آب  این است که مراقبت لازم را برای جلوگیری از سقوط در این کانال‌ها داشته باشند و از شنا در این مکان‌ها خودداری کنند.

شیشه فروش با بیان اینکه سال گذشته حوادث زیادی را در کانال‌های آب کشاورزی داشتیم  افزود: گروههای گشت و نظارت آب منطقه‌ای استان بطور مستمر در این مناطق حضور دارند و حفاظت از رودخانه و گشت و نظارت بر کانال‌ها را انجام می‌دهند.