اگر نفت نیست ، برق و اب و خاک و…. هست

فرزانه مستاجران وقتی بین سیلی از اخبار اقتصادی بد قرار داریم بد نیست هر چند مدت با نگاهی خوش بینانه به اطراف خود آینده صنعت هایی که در حال پیشرفت هستند را متصور شویم تا شاید این اخبار خوش آیند و امید وار کننده نسیمی باشد بر آتش اخبار اقتصادی مخرب در کشورمان. صنعت برق […]

فرزانه مستاجران

وقتی بین سیلی از اخبار اقتصادی بد قرار داریم بد نیست هر چند مدت با نگاهی خوش بینانه به اطراف خود آینده صنعت هایی که در حال پیشرفت هستند را متصور شویم تا شاید این اخبار خوش آیند و امید وار کننده نسیمی باشد بر آتش اخبار اقتصادی مخرب در کشورمان. صنعت برق یکی از صنعت هایی است که اگر مشکلات تولیدی آن بر طرف شود می تواند آینده درخشانی در کشور داشته باشد. هر چند این روزها بر اثر کویید ۱۹ اخلال در سیستم اقتصادی و تولیدی در سراسر جهان ایجاد شده است اما بر اساس آمار مشخص است که بخش تولید برق در کشور توانایی آن را دارد که امنیت عرضه برق را تضمین و ایران را به صادرکننده خالص در دهه ۲۰۲۰ میلادی تبدیل کند.

در قسمت تولید برق از انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد  صنعت برق ایران، فرصت‌‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کند( البته در مقالا ت گذشته در مورد سرمایه گذاری در این بخش و مشکلات آن به تفسیر صحبت به میان آمده است) هرچند الزامات داخلی، تحریم‌های بین‌المللی، ضعف ارزش پول ملی و بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصاد کلان چالش‌های جدی برای این سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اگر چه  کاهش تولیدات صنعتی در کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث کاهش مصرف برق در کشور خواهد شد اما پیش بینی می شود  در سال ۲۰۲۱ صنعت برق ایران به روند رونق باز خواهد گشت و تولید و مصرف به ترتیب به سطوح ۲۸۲ و ۲۴۵ تراوات-ساعت خواهد رسید. در ۲۰۲۲ نیز ارقام ۳۰۲ و ۲۶۲ تراواتی-ساعتی برای تولید و مصرف برق ایران پیش‌بینی شده است.

مخلص کلام اینکه اگر این روزها از فروش نرفتن و تحریم های یک جانبه نفت  کشورمان اخبار نا خوشایند زیادی به گوشمان می رسد و هر روز نا امید تر می شویم اما باید گفت که ایران تنها نفت ندارد بلکه هر وجب از خاک و اقلیم این کشور پر است از مواهب الهی که تنها نیازمند نیم نگاهی از سوی مسئولین و مردم است تا به اقتصاد نفتی و شکست خورده کشور ما جانی دوباره ببخشد.