انتقال آب به زاینده رود

فرصت ها آنچنان در گذر هستند که برخی مواقع باورمان نمی شود،  این ما هستیم که بزرگ شده ایم، تحصیلاتمان به اتمام رسیده، ازدواج کرده ایم و بچه هایمان اکنون به مدرسه می روند. هنوز اول مهر که می شود حس میکینیم باید آماده بشویم و به مدرسه برویم و یا با آمدن بوی بهار منتظر پیک نوروزی هستیم و تابستان منتظر تعطیلات تابستانی! غافل از اینکه دیگر سالهاست پیک نوروز به بچه ها نمی دهند و ما هنوز در کودکی خودمان مانده ایم . این فرصت ها برای هر فردی می آید و میگذرد و تنها برایمان ای کاش هایی می ماند که در بیشتر موارد قابل جبران نیست. ای کاش، ای کاش و ای کاش

سیل اخیر مصداق کامل ای کاش های مردم و مسئولین بود. سالها ایران در خشکسالی به سر میبرد و فرصت مناسبی بود برای بازسازی و سازندگی مناطق جنگ زده که اکنون به مناطق سیل زده تبدیل شده است اما ای کاش به موقع این باز سازی ها انجام می شد که اکنون مردم غیور خوزستان و ایلام و … علاوه بر نگرانی سیل ، نگران مین های خنثی نشده جنگ که با سیل روان شده اند نبودند. باران و سیل که آمد، مین‌های به‌جامانده از جنگ ایران و عراق را هم با خود به مناطق سیل‌زده آورد. با اینکه در سالهای اخیر چندین بار اعلام شد مناطق مین گذاری شده در ۸ سال دفاع مقدس پاک سازی شده اند اما هنوز هزاران مین عمل‌نکرده در دل خاک‌های ایران است و هر سیلاب و باران شدیدی، آنها را جابه‌جا می‌کند. هرچند راه مقابله با آن وجود داشت و سال‌ها پیش باید مناطق آلوده به‌طور کامل پاک‌سازی می‌شدند، اما سیل  راه مقابله با آن را سخت کرده است؛ زیرا این مین ها زیر  لایه‌ای از خاک پنهان می‌شود و هر لحظه ممکن است با قرار گرفتن زیر پای یک رهگذر منفجر شود.

اما این تنها ای کاش ماجرا نیست. چند سال پیش که به دلیل بی تدبیری های برخی مسئولین ،اصفهان شدیدا درگیر بحران خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی شده بود، طرح انتقال آب از کارون به اصفهان مطرح شد اما مسئولین خوزستان که مسلما دوراندیشی نداشته اند نگذاشتند این طرح عملی شود و اکنون دود آن به چشم مردم بی گناه خوزستان رفت و سیل،  خانه ها زمین های کشاورزی و حتی جان خوزستانی ها را تهدید کرد در صورتی که اگر چند سال پیش این طرح عملی می شد با آمدن این حجم از باران نه تنها ضرری به مردم وارد نمی شد بلکه با انتقال این آبها به زاینده رود مشکل خشکسالی شهرهای مرکزی ایران من جمله اصفهان ، قم ، یزد و کرمان که همگی از این آب برداشت میکنند حل می شد. به نظر می رسد وقت آن رسیده به مسئله ی آب به صورت کشوری بنگریم نه درون استانی تا دیگر ای کاش نگوییم و نشنویم.

حسین پور ادامه داد: وقوع سیل اخیر در شمال، غرب و جنوب کشور نشان می‌دهد که بر رکورد شدت بارش افزوده شده است چرا که در گذشته وقوع سیل با بارش‌های به میزان ۱۰۰ میلی متر در مدت ۲۴ ساعت جز سیل‌های شدید به شمار می‌رفت، در حالیکه در سیل‌های اخیر میزان بارش‌ها در مدت ۲۴ ساعت به بیش از ۳۰۰ میلی متر رسیده است. در استان گلستان بارش ۳۱۷ میلی متر در مدت ۳۰ ساعت و در شیراز بارش ۷۶ میلی متر ظرف مدت ۱۵ دقیقه اتفاق افتاد که درنهایت رخداد شدت بارش با شدت بالا در زمان کوتاه منجر به تشدید سیل و ایجاد خسارت حاصل از سیل در این استان‌ها شد. وقوع حوادث به همین سرعت اتفاق می افتد ولی قبل از حادثه همیشه فرصت پیشگیری از آن وجود دارد که باید با برنامه بیشتری نسبت به جلوگیری از این حوادث اقدام کرد.

فرزانه مستاجران