اقتصاد مقاومتی ام آرزوست!

معلوم نیست سال جدیدی که در پیش داریم از سوی مقام معظم رهبری چه نام خواهد گرفت اما سالهای گذشته ایشان در نامگذاری های خود بسیار به اقتصاد، کارآفرینی و حمایت از اقتصاد داخلی و مقاومتی تاکید کردند. اگر همان سالها و همان موقع مسئولین و مردم مضمون کلام را میگرفتند و عمل میکردند اکنون […]

معلوم نیست سال جدیدی که در پیش داریم از سوی مقام معظم رهبری چه نام خواهد گرفت اما سالهای گذشته ایشان در نامگذاری های خود بسیار به اقتصاد، کارآفرینی و حمایت از اقتصاد داخلی و مقاومتی تاکید کردند. اگر همان سالها و همان موقع مسئولین و مردم مضمون کلام را میگرفتند و عمل میکردند اکنون مجبور نبودیم نامه ای سراسر توهین از سوی کشورهای اروپایی بخوانیم که درآن به ما امر کرده اند اگر میخواهید از گرسنگی و بیماری نمیرید باید به حرفهای ما گوش کنید!

بعد از گذشت چند ماه از بر هم خوردن برجام از سوی آمریکا، اروپایی ها موضع رسمی خاصی نشان نداده بودند و به همین دلیل برخی از مسئولین خوش باور فکر میکردند اروپایی ها آمریکا را کنار زده و به طرف داری از ایران خواهد پرداخت . اما چند روز پیش  اروپا  موضع‌گیری رسمی در ارتباط با ایران داشته است. وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی سازوکاری را اعلام کردند موسوم به اینستکس. این سازوکاری است که  برای دور زدن تحریم ها به ایران تحمیل شده است . البته اینتکس یک شرکت خصوصی است متمرکز بر بخش‌هایی که برای مردم ایران اساسی است، مانند دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام غذایی کشاورزی اما به دلیل خصوصی بودن این شرکت به عنوان یک انحصار گر غذا و دارو را به هر قیمتی که بخواهد به ایران میفروشد . یعنی دیگر نفت در مقابل غذا و دارو هم معنا نخواهد داشت و نفت در مقابل زور و اجبار است که معنا میگیرد.در واقع اینتکس برای مردم ایران  به معنی این است که اروپا قصد هیچ مقاومتی در قبال آمریکا را ندارد و اگر بتواند حداکثر به همین بسنده می‌کند. تازه بعد از این همه اما و اگر ، اینتکس مشروط به این است که ایران  به سرعت FATF را بپذیرد! ضمن اینکه از سوی این چند کشور از ایران خواسته شده به حمایت از تروریست ها پایان دهد و حقوق زنان و کودکان را در کشور بیش از این پایمال نکند! این همه تحقیر و توهین برای چیست؟ برای تکه ای نان و اندکی داروی تاریخ گذشته؟ آن هم برای کشوری چهار فصل که سرشار از منابع است و مردمانی که ابو علی سینا برایشان طبابت میکرد؟! جالب اینجاست که برخی مسئولین این بیانیه اروپایی ها را مثبت بیان کرده اند! کسر شأنتان نیست این رفتار متکبرانه، مزدورانه و عهدشکنانه را مثبت می‌نامید؟

امروز در تقویم ایران به نام  روز کار آفرینی و اقتصاد مقاومتی رقم خورده است و این هفته ما در استانمان تشییع پیکر ۲۷ شهید مدافع وطن را داشتیم. خون این شهدا نباید پایمال شود. اگر جوانان ما خونشان ریخته شد تا از میهن دفاع کنند باید این میهن حرفی برای گفتن داشته باشد. باید به بقیه جوانان میهنمان بها دهیم تا کشور را بسازند. امسال تمرکز بر استفاده بیشتر از منابع غیر نفتی است، بنابراین باید از منابع موجود مثل فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی برای درآمدزایی استفاده کنیم. هرچند تکانه های اقتصادی در ماههای اخیر و امنیتی و سیاسی شدن اقتصاد کشور باعث افت کارآفرینی شده است . اما به هر نحوی نمیتوان قبول کرد که با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم زیرا باعث می شود کشورمان وابستگی بیشتری به دیگر کشورها پیدا کند و این یعنی مرگ کارآفرینی در کشور!

در اوضاع اقتصادی حاضر و با توجه به تحریم های موجود تنها راه خلاصی از این جریان تکیه بر نیروی جوانان کشور است تاریخ ۴۰ساله انقلاب تا کنون ثابت کرده است  در همه عرصه ها نیروهای جوان توانستند با خلاقیت و ابتکار عمل و انرژی سرشار جوانی، بر مشکلات فائق آیند و در مسائل امنیتی کشور ودر زمان جنگ جوانان متعهد و انقلابی نقش تاریخی ایفا کنند. در این جنگ اقتصادی نیز بهتر است به جوانان کشورمان اعتماد کنیم نه به پیران بیگانه.

فرزانه مستاجران