افزایش قیمت بنزین به بهانه افزایش قاچاق؛ تشویق برای هیچ کس ، تنبیه برای همه!

اين روزها کارشناسان و مسئولين حرف از واقعي نبودن قيمت خيلي از کالا ها و اجناس در کشور مي زنند مثل قيمت سکه ، طلا، دلار ،يورو و حتي لبنيات و مرغ و گوشت و.... و همه متفق القول بر اين باورند که اين قيمت ها حباب است .

ولی هیچ کاری برای خالی شدن این حباب نمی کنند و مردم در اوضاع اقتصادی بدی به سر می برند تنها به دلیل این حباب ها! اما یک کالا ی دیگر که مسئولین به شدت معتقد هستند قیمتش واقعی نیست سوخت است. البته این بار بر خلاف بقیه اجناس و کالاها مسئولین معتقد هستند سوخت قیمت گذاری پائینی دارد و باید قیمتش افزایش یابد و باز هم بر خلاف بقیه موارد در این یک مورد مسئولین دست روی دست نگذاشته اند و درصدد هستند هرچه زودتر سوخت به قیمت واقعی خود برسد. کاش در همه موارد همین قدر پیگیر بودیم!

  • در پی جلسات و صحبت های متعددی که در مورد افزایش قیمت بنزین شده است علی مطهری در اظهاراتی در جمع دانشجویان اصفهانی مردم را نیز با خود همراه کرده و گفته است :اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد احتمالا به سمت بنزین چند نرخی خواهیم رفت و حدس بنده این‌است احتمالا مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند.!!!
  • واقعی نبودن قیمت سوخت و حامل‌های انرژی موضوعی است که در کشور ما وجود دارد و به طور معمول مورد بحث کارشناسان است. چالش‌هایی که بر سر این موضوع وجود دارد اما تمامی ندارد. به نظر می‌رسد که بالا رفتن نرخ سوخت به نوعی برای مردم خط قرمز محسوب می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت پایین بنزین و فرآورده‌های نفتی در کشور ما به امر قاچاق سوخت به شدت دامن می‌زند؛ چرا که قاچاق سوخت برای قاچاقچی صرفه اقتصادی دارد و نرخ سوخت باید به نرخ کشورهای همسایه برسد تا جلوی قاچاق آن نیز گرفته شود. اما در این رابطه باید گفت چرا برای خطای تعداد معدودی افراد همه را تنبیه می کنید ؟ بهتر نیست جلوی قاچاقچیان سوخت گرفته شود اما با افزایش قیمت بنزین یک دلهره بر دیگر دلهره های مردم نیفزاییم؟
    به نظر می رسد در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش شدید قدرت خرید مردم و افزایش فقر در جامعه، کشور به هیچ عنوان بیش از این کشش افزایش قیمت‌ها و همچنین افزایش قیمت سوخت را ندارد.
  • رهبر فرزانه انقلاب بارها به مسئولین گوشزد کرده اند که باید با فساد به هر نحوی که شده مقابله کنید ایشان بر این عقیده هستند که فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می شود، قطعا جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود. به نظر ایشان بیانِ علنی این موضوع برای این است که همه بدانند، بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است. برخی درخصوص فساد به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مومن فراوانی داریم و این گونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است.البته ایشان همیشه تاکید داشته اند در نظام اسلامی حتی تعداد کم افراد فاسد، زیاد است و باید با آنها قاطعانه برخورد شود .
  • اینکه گفته شود قیمت سوخت را افزایش دهیم به دلیل اینکه قاچاق سوخت افزایش یافته است همان تعمیم فساد و تنبیه آن برای کل جامعه است .
    مسئولین باید بتوانند فاسد را از غیر فاسد تشخیص دهند و تنها فاسدان مجازات شوند و الا گران کردن بنزین به جز ایجاد اغتشاش در جامعه و گذاشتن باری بر قشر ضعیف نتیجه دیگری نخواهد داشت. با افزایش قیمت بنزین قاچاقچیان دوباره راهی برای فساد پیدا خواهند کرد و به راهشان ادامه می دهند.