افتتاح یا اختتام؟!

این روزها هر کجا در شهر می رویم ، حداقل در هر خیابان با یک مغازه آذین شده با بادکنک و گل رو به رو می شویم که تازه افتتاح شده است. جوانانی که با امید فراوان و با طی کردن مسیر پر مشقتی توانسته اند سرمایه ای جمع کنند و کاری راه اندازی کنند […]

این روزها هر کجا در شهر می رویم ، حداقل در هر خیابان با یک مغازه آذین شده با بادکنک و گل رو به رو می شویم که تازه افتتاح شده است. جوانانی که با امید فراوان و با طی کردن مسیر پر مشقتی توانسته اند سرمایه ای جمع کنند و کاری راه اندازی کنند تا از سردرگمی اشتغال دور شوند و خانواده هایی که با ترس و دلهره به فرزندانشان برای افتتاح شغل جدید شاد باش میگویند و در دل هزاران اگر دارند که هر کدام غوغایی درونشان ایجاد کرده. اگر موفق نشوند چه؟ اگر سر خورده شوند؟ اگر انتخاب درستی نکرده باشند ؟ و …… ما هم در دل برای تمام این جوانان آرزوی موفقیت داریم که موفقیت آنها سر بلندی ما و سامان گرفتن جامعه یمان است. اما وقتی این مغازه های آذین بسته شده را می بینیم علاوه بر خوشحال شدن برای کاسبان فعلی ، اندکی تفکر ما را به کاسبان قبلی این مغازه های اجاره ای می کشاند. قبل از این فست  فودی جدید، اینجا چه مغازه ای بود؟ سوپری محله یمان چرا بست؟ رستوران بزرگ اخر خیابانمان کی تعطیل کرد؟ مبلمان فروشی نزدیکمان چند روزی است نمی آید؟!!چرا کاسبی های جدید اینقدر ناپایدار شده است؟ آیا تغییرات شدید قیمتی در بازار عامل اصلی این تعطیلی های پیا پی است؟ یا تحریم ها یک شبه این همه تحول در کشور ایجاد کرده است؟

یکی از صنف هایی که این روزها به وفور شاهد تعطیلی یشان هستیم ، رستورانها و فست فودی ها و اغذیه فروشی ها هستند البته بیشتر آنهایی که سعی می کردند از  مواد مرغوب در تولیدات خود استفاده کنند و این روزها دیگر با گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نمی شود غذای سالم به مردم داد. وقتی گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تمان باشد رستوران دار دو سیخ کباب با مخلفات و برنج ایرانی را چقدر به مشتری بدهد تا ضرر نکند؟ و چه تعداد مشتریان در حال حاضر توان پرداخت چنین پولی را دارند؟ گرانی گوشت قرمز باعث شده اغذیه فروشی های زیادی تعطیل شوند و آنهایی هم که تعطیل نکرده اند یا مجبور به تقلب هستند و یا بی رونق شده اند! این در حالی است که از مرزهای ما دام زنده قاچاق می شود برای کشورهای عربی و هیچ کس نیست جلوی این قاچاق را بگیرد. از سوی دیگر وارد کنندگان گوشت به کشور برای معافیت مالیاتی گوشتها را در گمرک دپو کرده اند! درحالی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود تا کسری تولید را تامین کند و ذخایر فعلی گوشت هم ۲۵ هزار تن است، هم اینک ۱۷ هزار تن گوشت در گمرک به طمع بهرمندی از معافیت مالیاتی دپو شده است.این در حالیاست که  هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار در محدوده ۱۰۰  هزار تومان به فروش می رسد و مردم برای خرید گوشت های تنظیم بازاری در صف های طولانی می ایستند. رستوران ها هم که توان ایستادن در صف طولانی گوشت را ندارند و ایستادن آنها در صف گوشت دردی از انها دوا نمی کند مجبور به تعطیلی شده اند. به‌طوری که از ۷۰۰ رستوران ثبت‌شده و دارای مجوز در تهران، ۱۸۰ رستوران تقاضای انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را اعلام کرده‌اند.

متاسفانه  بعد از بالارفتن قیمت دلار، تأثیرات منفی آن در بسیاری از کالاها مشاهده شد ولی برای بعضی کالاها که به‌اصطلاح موادخوراکی استراتژیک هستند، این افزایش قیمت نمود بیشتری داشت. عدم مدیریت مرزها باعث شده تولیدات داخلی گوشت قرمز کشورمان که به دلیل کیفیت مورد توجه کشورهای حوزه خلیج فارس است قاچاق شود. این مشکلات هیچ ربطی به تحریم ها نداشته و ندارد و با اندکی مدیریت قابل جبران است. با اندکی میریت ما دیگر شاهد بسته شدن رستوران ها و مغازه های سطح شهر نخواهیم بود و امید در دل جوانانمان ریشه خواهد زد.

فرزانه مستاجران