اصفهان در شبکه جهانی دوستدار سالمند

مسئول دبیر خانه مناسب سازی و شورای سالمندان بهزیستی اداره‌کل بهزیستی اصفهان از پیوستن این خطه به شبکه شهرهای دوستدار سالمند در جهان تا اواخر ماه جاری خبر داد. زهره مولایی افزود: به این منظور در اولین گام و با هماهنگی شهرداری و دانشگاه اصفهان، طراحی الگوی اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند به دو […]

مسئول دبیر خانه مناسب سازی و شورای سالمندان بهزیستی اداره‌کل بهزیستی اصفهان از پیوستن این خطه به شبکه شهرهای دوستدار سالمند در جهان تا اواخر ماه جاری خبر داد.

زهره مولایی افزود: به این منظور در اولین گام و با هماهنگی شهرداری و دانشگاه اصفهان، طراحی الگوی اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند به دو زبان فارسی و لاتین تهیه شد.
وی افزود: اصفهان در سال ۹۷ به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به عنوان اولین شهر و الگو در کشور برای شهر دوستدار سالمند معرفی شد و بنا به پیشنهاد شورای سالمندان استان، دبیرخانه دائمی آن در شهرداری این شهر تاسیس شد. مسئول دبیرخانه مناسب سازی و شورای سالمندان بهزیستی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: در این مدت سه ساله جلسات متعددی با سایر دستگاه‌های متولی خدمت‌رسانی به سالمندان برگزار شد و اقدامات بسیار خوب و مورد تایید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد صورت گرفت.
وی از جمله این اقدامات فرهنگی و اجتماعی در اصفهان را ایجاد اولین تجربه سرا برای سالمندان در اصفهان عنوان کرد و گفت: این کار توسط شهرداری و در قالب ارائه خدمات آموزشی و اوقات فراغت به سالمندان انجام شده است.
مولایی اقدام دیگر را راه‌اندازی اولین سایت کامل اطلاعات سالمندان کشور، خانواده آنها و دستگاه‌های خدمت رسان عنوان کرد و گفت: این مهم هم با کمک شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی انجام شده است.
وی ایجاد پاتوق‌های سالمندی در مناطق مختلف شهرداری را برای اینکه سالمندان بتوانند در یک محیط مناسب‌سازی شده دور هم جمع شوند و درباره مسائل مختلف صحبت کنند از دیگر اقدامات در راستای اصفهان شهر دوستدار سلامت در جهان برشمرد. این مسئول حوزه سالمندان افزود: با توجه به اینکه اصفهان، پنجمین استان دارای جمعیت سالمند در کشور است، علاوه بر اقدامات انجام شده در این مدت سه ساله، مقرر شده است تا شهرداری‌های کشور برای اجرای آن در مناطق خود از اصفهان الگوبرداری کنند.
بنا به اعلام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، تاکنون ۸۳۰ شهر از ۴۱ کشور به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوسته‌اند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است. صندوق سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برنامه های ویژه ای در بخش سالمندان دارد و بسیاری از طرح‌ها نیز اکنون در کشورهای جهان در حال اجراست.