استاندارد سازی آسانسورها سختگیرانه تر شده است

    مریم محسنی استاندارد سازی آسانسورها سختگیرانه تر شده است؛ اما با تمام اینها باز هم شاهد حوادث بی شمار در این زمینه هستیم، به گفته عضو اتحادیه آسانسور و پله برقی اصفهان مشکل امروز ما فقط آسانسورها نیستند، بلکه بالابرهای غیر استانداردی هستند که نام آسانسور را با خود یدک می‌کشند و جان […]

 

 

مریم محسنی

استاندارد سازی آسانسورها سختگیرانه تر شده است؛ اما با تمام اینها باز هم شاهد حوادث بی شمار در این زمینه هستیم، به گفته عضو اتحادیه آسانسور و پله برقی اصفهان مشکل امروز ما فقط آسانسورها نیستند، بلکه بالابرهای غیر استانداردی هستند که نام آسانسور را با خود یدک می‌کشند و جان مردم را تهدید می‌کنند.

به گفته حسین صادقی قوام آبادی، با توجه به آمارهایی که وجود دارد نمی‌توان به این شکل گفت که حوادث درزمینه آسانسورها زیاد بوده است، به این خاطرکه درسال‌های اخیر استانداردسازی‌های سختگیرانه ای در این زمینه اعمال شده است و اگر گاها اتفاقی هم رخ داده، مربوط به بالابرهای غیر استانداردی بوده که تحت عنوان آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این احوال صنعت آسانسور در سال‌های گذشته در زمینه نگارش استانداردهای مورد نیاز خود پیشگام شده و به همین دلیل صدمات آسانسوری تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: ۹۰ درصد قطعات مورد استفاده در صنعت آسانسور در داخل تولید می‌شود و اکنون در تولید درب‌های اتوماتیک و کابین آسانسور مطابق استانداردهای روز اروپا هیچ مشکلی نداریم.

این فعال ساختمان با اشاره به اینکه به نظر من باید در این زمینه با اندیشه و فکر روبرو شد، می‌گوید: اینکه بخواهیم باعث تشویش اذهان عمومی شویم کار درستی نیست و با توجه به شناختی که از توانمندی‌های همکاران معتبرم در شرکت‌های آسانسوری دارم درصورت نیاز به موارد یا مطالبی که از آنها آگاهی داشته باشند کاملاً شفاف برخورد خواهند کرد.

صادقی تاکید می‌کند: یکی از مسائل مهمی که همواره مردم باید به آن توجه کنند، استاندارد بودن آسانسورها است و این موضوع تنها با مراجعه به شرکت‌های معتبر میسر است. مردم باید بدانند که آسانسور محصولی نیست که بتوان از هر شرکت نامعتبری تهیه کرد، چرا که با جان و ایمنی آنها سر و کار دارد، بنابراین در ابتدای امر برای خرید آسانسور از شرکتهای معتبر و باتجربه استفاده کنند. البته این نکته هم بدیهی است که با افزایش سن و یا سال ساخت آسانسور ضریب ایمنی آن پایین آمده و نیاز به استاندارد سازی به روز شدن و همچنین سرویس‌های ادواری توسط کارشناسان مجرب دار و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام گیرد.

وی می‌افزاید: به همت کمیته آموزش سندیکای آسانسور و همچنین سازمان‌هایی مانند اتاق بازرگانی و مرکز آموزش خانه صنعت و معدن، دوره‌های آموزشی تحت عنوان پرورش تکنسین فنی آسانسور برگذار می‌شود و سپس هریک از کارشناسان که با مدیریت ساختمان‌ها در ارتباط هستند مراتبی را جهت نحوه استفاده درست از آسانسورها ارائه می‌دهند.

به گفته عضو اتحادیه آسانسور و پله برقی اصفهان باید به شرکت‌های معتبر مراجعه شود و به سابقه کاری و توانمندی‌های فنی، شرکت‌ها توجه شود، شرکت‌های آسانسوری بسیاری وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً در مرحله انتخاب شرکت متولی طراحی و نصب آسانسور باید تحقیق و دقت کافی باشد تا در آینده دچار مشکلات این چنینی نشویم.