احتمال ابتلای افراد دیالیزی به فرم شدید کرونا

‌یک عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه احتمال ابتلا بیماران دیالیزی به علت نقص ایمنی به فرم شدید کرونا وجود دارد، گفت: البته عده ای از بیماران دیالیزی هستند که به فرم های خفیف ویروس کرونا مبتلا شده و حتی نیازی به بستری در بیمارستان نداشته اند.

فیروزه معین زاده با بیان اینکه بیماران دیالیزی به علت کاهش سطح ایمنی بدن، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اظهار کرد: در صورت ابتلا به ویروس کرونا و عفونت شدید ناشی از آن، احتمال فوت این بیماران بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی در دنیا مبنی بر شیوع ویروس کرونا در بین بیماران دیالیزی ارایه نشده است، افزود: با این وجود بیماران دیالیز همانند سایر افراد عادی در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی به این ویروس مبتلا می شوند.

این عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه علایم ابتلا به ویروس در این بیماران همان علامت های ذکر شده در دیگر افراد است، خاطر نشان کرد: ممکن است این بیماران حتی علامت تب را نداشته باشند و بیمار دیالیزی با عفونت، تب نکند.

معین زاده با بیان اینکه بیماران دیالیزی با مشاهده علایم تنگی نفس و درد قفس سینه باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: از جمله اقداماتی که برای بیماران دیالیز مشکوک به کرونا انجام می دهیم، جدا کردن دستگاه دیالیز آنها از افراد عادی است، همچنین اقدامات محافظتی بسیار شدید برای پرسنل داریم.

وی ادامه داد: بیماران دیالیزی به دلیل اینکه مجبور هستند برای دیالیز به بیمارستان ها مراجعه کنند، باید تمام نکات بهداشتی از جمله قانون فاصله اجتماعی را رعایت کنند و علاوه بر اینکه خود ماسک و دستکش دارند، از افرادی که با آنها در تماس هستند نیز بخواهند که ماسک و دستکش داشته باشند، زیرا به دلیل نقص ایمنی احتمال اینکه به فرم شدید کرونا مبتلا شوند، وجود دارد.

این عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: البته عده ای از بیماران دیالیزی هستند که به فرم های خفیف به ویروس کرونا مبتلا شده و حتی نیازی به بستری در بیمارستای نداشته اند.

معین زاده به بیان اینکه بیماران دیالیزی تنها باید برای دیالیز به بیمارستان ها مراجعه کنند، گفت: باید تمام موارد حفاظتی را برای خروج از منزل رعایت کنند، این بیماران حتی در حین دیالیز ماسک را  از صورت خود برندارند و بهتر است با دستکش باشند، زیرا ممکن است نفر قبلی کرونا بدون علامت داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بیماران بعد از انجام دیالیز و رسیدن به خانه باید تمام لباس های خود را عوض کنند، گفت: مدت زمان شستن دست ها با صابون همان ۲۰ ثانیه است، اما احتمالا اگر علامتی پیدا کردند مانند تنگی نفس و تب باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مراجعه افراد دیالیزی به بیمارستان خورشید که مشکوک به کرونا هم بودند، افزود: در بیمارستان الزهرا نیز با دستگاه جداگانه ای این بیماران دیالیز  می‌شوند.