آوردن مربی خارجی مقرون به صرفه نیست

رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: در صورت کسب مدال المپیک از فدراسیون شمشیربازی خداحافظی می‌کند.

فضل الله باقرزاده اظهار کرد: با تلاشها و کار گروهی که داشتیم خوشبختانه توانستیم به جایگاهی برسیم که مسئولان رده بالا و ارشد ورزش کشور از ما انتظار مدال المپیک دارند و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است، ارزشمند از این منظر که توانستیم شمشیربازی را به جایگاهی برسانیم که مسئولان رده بالای ورزش کشور چنین انتظاری از ما داشته باشند و این توانمندی را در ورزشکاران می بینند.

وی افزود: البته در المیپک ریو هم به نوعی پای مدال بودیم که حق عابدینی ضایع شد؛ اما با تلاش سال گذشته در قهرمانی جهان که به مراتب سخت تر بود کار بزرگی انجام داد و مدال برنز را کسب کرد. عابدینی توانست در دو روز رقابت فشرده و سنگین در بین ۲۶۰ شمشیرباز به جمع ۴ نفر برتر برسد و مدال برنز کسب و شمشیربازی ایران را تاریخ ساز کند.

باقرزاده ادامه داد: این انتظار را داریم که در دو رشته فلوره و اپه هم بتوانیم جایگاه خوبی کسب کنیم و بتوانیم در مسابقات سال آینده زونِ آسیا با کسب مدال، سهمیه المیپک بگیریم.

رئیس فدراسیون شمشیربازی با اشاره به شرایط تمرینی ورزشکاران این رشته در دوران کرونا گفت: در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا اجازه تمرین در شهرهایی که سفید هستند را داریم، شهرهایی که ما اصلا در این شهرها شمشیربازی نداریم، حتی در برخی از شهرهایی که وضعیت زرد هم دارند شرایط و امکانات مناسب برای تمرینات این رشته را نداریم و در مراکزی که ناحیه قرمز هستند، سالن ها و فضای خوب شمشیربازی داریم که البته تا کنون تابع قوانین ستاد عالی مبارزه با شیوع ویروس کرونا بوده ایم. برای از سرگیری تمرینات در استان‌ها نیازمند حمایت های مدیران کل ورزش و جوانان هستیم تا شرایط خوبی برای تمرینات ورزشکاران خود مهیا کنند.

وی با اشاره به بودجه زیاد برای گرفتن مربی خارجی، خاطر نشان کرد: دوست داریم که بتوانیم بهترین مربیان خارجی این رشته را در اختیار داشته باشیم؛ به ویژه در دو اسلحه اپه و فلوره. در سابر پیمان فخری را داریم قهرمانی که حالا در کسوت مربی بسیار خوش درخشیده، ما با فخری جهانی و المپیکی شدیم و خواهید دید که در آینده تاریخ سازی های ما در سابر با فخری بیشتر هم خواهد شد.

باقرزاده تصریح کرد: در دو اسلحه اپه و فلوره علی یعقوبیان به تازگی از کلاس بین المللی مجارستان برگشته و برنامه ریزی بسیار خوبی را آغاز کرده، میر محمدی نیز تمام وقت در حال استعدادیابی، تمرین و آموزش نفرات برگزیده است و در مجموع امیدواریم بتوانیم به جایگاهی که در اسلحه سابر رسیدیم در دو اسلحه دیگر هم برسیم.

وی تاکید کرد: با این بودجه نمی توانیم مربی خارجی بیاوریم و باید درایت داشته باشیم، برای در اختیار داشتن مربی خارجی باید بتوانیم حداقل سالی ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با این شرایط ارزی به مربی خارجی هزینه بدهیم که این هزینه به غیر از مخارج مربوط به اسکان و امکانات دیگر و بلیت رفت و برگشت است که مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که پنجمین رشته مدال آور المپیک شویم، شمشیربازی از ۱۸۹۶ که با ۹ رشته آغاز شد تا کنون جز رشته‌های المپیکی بوده است.

رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: تلاش ها و تمرینات سنگین ورزشکاران نتیجه بخش بوده و شمشیربازی توانسته جایگاه خود را در جهان باز کند و کشورهایی که زمانی به ما توجه نمی کردند، در حال حاضر درخواست اردوهای مشترک دارند، آمریکا، روسیه و کره جنوبی دعوت به اردوی مشترک با ایران را دارند. کره، مجارستان، ایتالیا، آلمان، ایران و روسیه و فرانسه برترین کشورهای این رشته بودند که در ۳ سال گذشته برد و باخت های زیادی با هم داشتیم.

باقرزاده افزود: زمانی که مدال جهانی می گیریم توانایی و ظرفیت گرفتن مدال المپیک را هم داریم، اگر مدال المپیک بگیریم از شمشیربازی خداحافظی می کنم چرا که ماموریتم به پایان رسیده است.

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر توجه بیشتر به رشته سابر، گفت: به هیچ عنوان این مساله را قبول ندارم، هر اردویی برای سابر برگزار می شود برای فلوره و اپه نیز برگزار می شود. مربی سابر ما توانست با برنامه ریزی و آنالیز رقبا به نتیجه برسد، در آینده نه چندان دور با تلاش‌هایی که در حال انجام است امیدواریم این اتفاق برای فلوره و اپه نیز رخ دهد، این اسامی را خوب به خاطر داشته باشید، محمد رضاییِ اتحادی  ۱۷ ساله از اصفهان، ماهان میرزایی، برزگر از ارومیه و کنعانی از اردیبل  چند سال دیگر در آسیا طوفانی به پا خواهند کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک به دنبال تامین بودجه است

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص وضعیت ورزشکاران المپیکی گفت: برای حدود ۵۲ ورزشکای که سهمیه المپیک را کسب کردند بسته های حمایتی و ورزشی تهیه شده است و برای فدراسیون های مربوطه از جمله ۴ سهمیه شمشیربازی ارسال شده است، ضمن اینکه ۳۰ ورزشکار دیگر ما نیز شانس کسب سهمیه دارند.

باقرزاده در خصوص حقوق ورزشکاران المپیکی، خاطرنشان کرد: در حال بررسی و راهکارهایی برای تامین بودجه مورد نیاز حقوق ورزشکاران المپیکی هستیم و یکی از کارهای صالحی امیری که هر روز پیگیر آن است همین موضوع است. حقوق ورزشکاران المپیکی در ۶ ماه دوم بر عهده کمیته ملی المپیک است که البته تا کنون هیچ بودجه ای به حساب ما در کمیته ملی المپیک واریز نشده است.