آن‌طرف چهره اینستاگرام

یکی دیگر از آسیب های بزرگ شبکه های اجتماعی تغییر معنای هنر توسط بی هنرها است! یکی از تاثیراتی که عوام تولیدگر در فضای اینستاگرام می گذارند تولید آثار فاقد ارزش هنری است ولی به دلیل تعداد بالای بازخوردی که می گیرند این آثار در فرآیندی عجیب به آثار هنری تبدیل می شوند!

شبکه‌های اجتماعی اکنون بخش مهمی از زندگی اغلب افراد جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان هستند و در سال‌های اخیر محبوبیت رو به رشدی داشته‌اند. گرچه هدف از طراحی و ایجاد این شبکه‌ها گسترش ارتباطاط اجتماعی و سرگرمی بوده است، اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که این شبکه‌ها در کنار کارکرد اصلی خود بر روی سلامت روان افراد تاثیرگذارند.

تاثیرات مخرب بر سبک زندگی
نگاه تک بعدی به هر وسیله ای چه مثبت باشد و چه منفی، می تواند آدم را از حقیقت آن دور کند. زمانی که تکنولوژی نوین ارتباطی توسط بشر عصر ما تولید و مورد استفاده قرار گرفت بسیاری بر این باور بودند که سهولت در برقراری ارتباطات می تواند بزرگترین خدمت دستاوردهای نوین به بشرباشد.اما حقیقت آن است که فناوری های نوین ارتباطی که اینترنت متاخرترین آنها است، کنار خدماتی که برای سهولت ارتباط انسان مدرن داشته اند آسیب های بسیاری را نیز به جامعه بشری متحمل کردند که غیر قابل انکار است و اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب ترین دستاوردهای اینترنت، توانسته تاثیرات مخربی را بر سبک زندگی بگذارد در کنار اینکه مزایایی نیز داشته است. در واقع مهمترین منبع رضایت فرد از زندگی محدود به فضای مجازی می‌شود و از این رو تمایلی به ارتباط فیزیکی و داشتن روابط اجتماعی حتی با نزدیکان و دوستان خود نخواهد داشت. حتی در صورت حضور در چنین جمع‌هایی احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. گاها دیده شده که افراد برای ترک عادت استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت دچار علائمی مثل بی قراری، اضطراب، بی خوابی، افسردگی و … شده‌اند. کاهش کیفیت خواب و افت تحصیلی نیز ممکن است در این زمینه مشهود باشد.

متاثر شدن زندگی روزگار ما از این شبکه اجتماعی
میزان تاثیری که اینستاگرام بر زندگی مردم گذاشته ، نیازمند تحقیقات علمی دقیقی است؛ ولی آنچه واضح است متاثر شدن زندگی روزگار ما از این شبکه اجتماعی، حتی برای آنها که در آن فعالیتی ندارند غیر قابل انکار است. گذر از فرهنگ فیزیکی به فرهنگ مجازی و هجوم بی سابقه اطلاعات در نهایت موجب سطحی شدن آدم های حاضر در فضای مجازی شده است. این مساله در اینستاگرام که دایه دار فرهنگ تصویری است بیشتر نمود پیدا کرده است. باید توجه داشت که تصاویر اینستاگرام جایگزین مناسبی برای تفریحات مفید از جمله مطالعه در اوقات فراغت نیستند.
بطور کلی تصویرمحوری افراطی اینستاگرام و به حاشیه رفتن متن در آن، و همچنین فاصله گرفتن مخاطبین از فضای مطالعه و نوشتن در سطحی شدن مخاطبین این شبکه اجتماعی تاثیر بسزایی کذاشته است. بخشی از اندیشمندان حوزه ارتباطات و جامعه شناسی معتقدند رسانه های نوین مردم را به توده تبدیل کرده اند. عوامی که هیچ آگاهی خاصی و اختیاری در انتخاب سبک زندگی خود ندارند و تحت تاثیر فضای رسانه ای عمر می گذرانند و اینستاگرام قابلیت بزرگی را در اختیار توده قرا داده است تا دست به تولیدگری بزنند.

تولید گرایی کاذب
حتی بسیاری از افراد که پیش از این به دلیل نداشتن سواد تولیدگری امکان حضور فعال در رسانه ها(از جمله سینما، تلویزیون، رادیو و روزنامه) را نداشتند در اینستاگرام به تولیدگران اصلی این شبکه اجتماعی تبدیل شده اند. باید در نظر داشت در فرآیند تولیدگری انبوه توسط افرادی که هیچ اطلاعی از فرآیند فرهنگ سازی ندارند و در فرهنگ غربی این شبکه اجتماعی غرق شده اند می تواند صدمات بزرگی به بدنه سبک زندگی بومی وارد کند . یکی دیگر از آسیب های بزرگ شبکه های اجتماعی تغییر معنای هنر توسط بی هنرها است! یکی از تاثیراتی که عوام تولیدگر در فضای اینستاگرام می گذارند تولید آثار فاقد ارزش هنری است ولی به دلیل تعداد بالای بازخوردی که می گیرند این آثار در فرآیندی عجیب به آثار هنری تبدیل می شوند!

شکایت از اینستاگرام به خاطر تاثیر منفی بر سلامت روان جوانان
دفاتر دادستانی آمریکا در ۳۳ ایالت این کشور از شرکت «متا» به ویژه پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام آن شکایت کرده و آن‌ها را به گذاشتن تاثیر منفی بر سلامت روان جوانان به دلیل ماهیت اعتیادآور این شبکه‌های اجتماعی متهم کرده‌اند . در شکایتی که روز سه‌شنبه به دادگاه فدرال شهر «اوکلند» در کالیفرنیا ارائه شد، دادستان‌های کل ۳۳ ایالت از جمله کالیفرنیا و «ایلینوی» گفته‌اند که شرکت متا بارها مردم را در مورد خطرات بنیادین این پلتفرم‌ها گمراه کرده و آگاهانه کودکان و نوجوانان را به این رسانه‌ها بشدت وابسته و مجبور به استفاده از آنها کرده‌اند.در این شکایت آمده است: تحقیقات نشان داده است که استفاده جوانان از رسانه‌های اجتماعی شرکت متا، مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، اختلال در تحصیل و زندگی روزمره و بسیاری پیامدهای منفی دیگر را در پی داشته است.در ادامه شکایت آمده است: متا از فناوری‌های قدرتمند و بی‌سابقه‌ای برای جذب، مشارکت و در نهایت به دام انداختن جوانان و نوجوانان استفاده کرده و انگیزه شرکت از این کار نیز سودآوری بیشتر است.
پیش از این نیز بارها در ایالات متحده آمریکا به نمایندگی از کودکان و نوجوانان علیه رسانه‌های اجتماعی شکایت شده بود.تیک‌تاک و یوتیوب نیز موضوع صدها شکایت بودند که از طرف کودکان و دانش آموزان و در اعتراض به اعتیادآور بودن این رسانه‌ها طرح شده‌اند.شاکیان پرونده جدید، خواستار استفاده از راه‌های قانونی مختلف از جمله مجازات‌های مدنی برای کنترل فعالیت این شبکه‌ها شدند.