آب شدن یخ سینمای اصفهان با دستان گرم جشنواره فجر

    دریا قدرتی پور رونق سینماها و گرم شدن گیشه‌ها در فصل سرد، با ورود جشنواره فجر به اصفهان را نمی‌توان نادیده گرفت. در بازار یخبندانی که دلالان سینما تنها به هنرمندان کهنه کارتر تمایل دارند و سینماها هم به فیلم‌هایی که رونق گیشه را دوچندان می‌کند؛ این رویداد توانسته دروازه‌ای باشد برای فیلمسازان […]

 

 

دریا قدرتی پور

رونق سینماها و گرم شدن گیشه‌ها در فصل سرد، با ورود جشنواره فجر به اصفهان را نمی‌توان نادیده گرفت. در بازار یخبندانی که دلالان سینما تنها به هنرمندان کهنه کارتر تمایل دارند و سینماها هم به فیلم‌هایی که رونق گیشه را دوچندان می‌کند؛ این رویداد توانسته دروازه‌ای باشد برای فیلمسازان جوان و فیلم اولی‌هایی که می‌توانند خودی نشان دهند.

شاید نتوان در این بین تأثیر اقتصاد بر هنر را هم نادیده گرفت. سینمای هنری که همواره در جذب مخاطب جهانی موفق بوده و رویدادهایی مانند فجر برای معرفی این نوع سینما به دنیا در بیشترمواقع نقش موثری داشته است، در کنار این موضوع نمی‌توان تأثیر برگزاری این رویداد را بر روی اقتصاد سینما هم نادیده گرفت. تاثیری که می‌تواند اقتصاد فیلمسازی اصفهان را بر پله‌های صعود بنشاند و زخم کهنه ساخته شدن فیلم‌های بی کیفیت به علت کم بودن بودجه و هزینه را بهبود بخشد.

در چند سال اخیر اگر به سینمای ایران نگاهی بیاندازیم و بعد از آن به گیشه‌ها هم گوشه چشمی داشته باشیم، به خوبی متوجه می‌شویم که مسائل اقتصادی کشور بر روی فیلمسازان هم تاثیرگذاشته است، چرا که به گفته بسیاری از کارشناسان اگر فیلم خوب باشد، مخاطبش هم پیدا می‌شود. با این احوال خیلی‌ها معتقدند که اگر بستری برای معرفی نباشد، نمی‌توان به این اقتصاد که گره خورده به هنراست امیدوار بود. یکی از فعالیت‌هایی که در جشنواره فجر برای حل شدن معضلات فیلمسازان جوان اتفاق افتاد، وجود بخش جنبی اکران‌ها بود که به گفته رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم فجر، اکنون با به بلوغ رسیدن جشنواره فجر می‌تواند نقطه روشنی برای حمایت از هنرمندان باشد: «این دومین سالی است که سالن اختصاصی برای هنرمندان در نظر گرفته می‌شود و به نوعی پاتوق سینماگران جوان شده است».

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره فجر در اصفهان و دیده شدن فیلمسازان با استعداد این شهر می‌تواند مهاجرت معکوس ایجاد کند، می‌گوید: اولین نکته‌ای که برای این مساله نقش مهمی دارد، نگاه تخصصی و تربیت فیلمسازان و توجه به اقتصاد سینما است.

وی همچنین معتقد است که وجود بخش جنبی و اکران فیلم‌ها در این بخش باعث جذب سرمایه گذار برای فیلمسازان و بها دادن و اکران تولیدات بومی می‌شود. به گفته او که دست زیادی بر آتش سینمای اصفهان دارد، مخاطب می‌تواند زنجیر اقتصاد پویایی ایجاد کند و زمانی که سرمایه گذار وارد شود، باعث می‌شود که شاهد اتفاقات خوبی در اصفهان باشیم.

دو برابر شدن تولیدات امسال نسبت به سال گذشته موضوع دیگری است که دهقان از آن با لفظ نقطه روشن یاد می‌کند و می‌گوید: جشنواره فرصتی است که می‌تواند اقتصاد فیلم سازی در اصفهان را رونق بخشد.

البته او تنها کسی نیست که درباره جشنواره فجر در اصفهان چنین نظری دارد، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان هم معتقد است که هر چقدر از فیلمسازان حمایت شود می‌توانیم به گرمتر شدن کرسی اقتصاد هنر کمک کنیم.

محمد علی جعفری وجود جشنواره فیلم فجر را که عنوان بزرگترین رویداد سینمای ایران را با خود یدک می‌کشد را باعث توسعه فرهنگ فیلم دیدن و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت بیشتر سینماها می‌داند.

وی معتقد است که این رویداد از زوایای مختلف به توسعه فیلمسازی کمک می‌کند و باعث می‌شود که تنها سلیقه‌های دولتمردان در آن نباشد و با تنوع موضوعاتی که وجود دارد، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری می‌کند.

او جشنواره را فرایند دلچسبی برای رونق اقتصاد سینما می‌داند و در سخنانش تاکیدی است بر اینکه حوزه فیلمسازی حوزه پر هزینه‌ای است که باید سرمایه گذار داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع کسانی که سرمایه چندانی ندارند نمی‌توانند وارد سینمای حرفه‌ای شوند و به همین خاطر در سطح استان، کارگردانی و فیلمسازی ملی نشده است، می‌گوید: امیدواریم با رویداد سینمایی جشنواره فیلم فجر بتوانیم اتفاقات خوبی در اصفهان رقم بزنیم، چرا که تولید آثار بیشتر توسط مخاطبان گردش اقتصادی ایجاد می‌کند و به سرمایه گذاران انگیزه می‌دهد که به این حوزه ورود پیدا کنند.

تا کنون بین ۸ تا ۷ هزار بلیط در جشنواره فجر فروخته شده و به نظر می‌رسد که این رقم تا پایان جشنواره به ۱۸ هزار برسد، خبری که مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر از آن پرده برداری می‌کند و می‌گوید: امسال ۱۴ فیلم از ستاد جشنواره به اصفهان فرستاده شد و ۲۴ سانس دیگر هم توسط پردیس سینمایی سیتی سنتر خریداری شده است.

به گفته محمد پناهی، تاکنون ۳۶ سانس برگزار شده است و پایتخت نشینان برای هر سانس اکران این فیلم‌ها ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند و این گردش مالی گرچه سود چندانی برأی سینماداران ندارد، اما می‌تواند برکات معنوی زیادی برای فرهنگ اصفهان داشته باشد.

برگزاری رویدادهای بزرگ در سیتی سنتر حالا به گفته این مدیرجوان باعث شده که حس اعتماد دو طرفه‌ای را بین مردم و سینماداران ایجاد کند و این جایگاه جزو سه سینمای پرفروش قرار گیرد.

از سوی دیگر به گفته مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر تهیه کنندگانی که قبلاً با نام سینمای اصفهان و فیلمسازان اصفهانی آشنایی نداشتند، به دنبال شناخت سینماگران باشند و شروع به ارتباط گرفتن با آنها کنند.

عواملی که باعث می‌شود، سرمایه‌های نهفته در پایتخت به سمت شهرستان‌ها و از جمله کلان شهر اصفهان هم سرازیرشود و سرمای تلخ و گزنده گیشه‌های اصفهان را با آتش خود گرم کند…