سردرگمی در انتخاب لوازم خانگی

فرزانه مستاجران لوازم خانگی جز آن دسته از کالاهایی است که تولید آن در کشور ما به شدت دچار تنش است. از یک سو راه اندازی تولیدی و یا کارخانه لوزام خانگی بسیار هزینه بر است و اگر قرار باشد سرمایه گذاران در این زمینه سرمایه گذاری کنند باید مطمئن باشند که از آنها حمایت […]

فرزانه مستاجران

لوازم خانگی جز آن دسته از کالاهایی است که تولید آن در کشور ما به شدت دچار تنش است. از یک سو راه اندازی تولیدی و یا کارخانه لوزام خانگی بسیار هزینه بر است و اگر قرار باشد سرمایه گذاران در این زمینه سرمایه گذاری کنند باید مطمئن باشند که از آنها حمایت می شود و از سوی دیگر تجربه نشان داده که هر لحظه امکان تغییر قوانین واردات و صادرات وجود دارد و همینطور امکان گشودن درهای کشور و واردات هزاران مدل لوازم خانگی از سراسر جهان! به همین دلیل تولید کنندگان دقیقا نمی دانند در آینده چه وضعیتی خواهند داشت آیا در این راستا افزایش سرمایه گذاری داشته باشند و یا اینکه همان تولیدی های کوچک را نیز تعطیل کنند؟

در چند روز گذشته وزیر کشور در صحبت های خود خبر از صادرات لوازم خانگی ساخت ایران به دیگر کشورها داد و حتی گفت برخی از کشورهای اروپایی نیز خواهان محصولاتمان هستند. اما فعالان این بازار اذعان دارند که  بازار لوازم خانگی نسبت به سه سال گذشته به‌طور متوسط ۷۰ درصد کاهش فروش داشته است. پس از اعمال تحریم‌ها و خروج برندهای معروف از بازار ایران و افت عرضه، قیمت انواع لوازم خانگی افزایش قابل‌توجهی یافت؛ به‌گونه‌ای که نرخ این اقلام در آن سال بیش از سه برابر افزایش یافت. این موضوع باعث نشد مردم به سمت برندهای ایرانی بروند، چراکه تورم تولید نیز باعث شد قیمت انواع لوازم خانگی ایرانی به مرز نرخ لوازم خانگی خارجی نزدیک شود اما بازار آنها هم کساد بود. قیمت بالای لوازم خانگی داخلی همراه با کیفیتی که هنوز امتحانش را پس نداده است باعث شده لوازم خانگی ساخت داخل مورد استقبال قرار نگیرد و حالا خبر از صادرات آن هم داده می شود! شاید قرار است با قیمت های بسیار نازل به کشورهای همسایه فرستاده شود و گرنه انها به راحتی میتوانند بهترین و به روز ترین لوازم خانگی را از بازار های جهانی تهیه کنند!

افزایش غیر منطقی قیمتها باعث شده فروش محصولات خانگی کم شود و مردم بیشتر در صدد تعمیر وسایل قبلی خود برآیند اما متاسفانه کم بود قطعات برخی از محصولاتی که روزی در ایران نمایندگی داشتند مانند سامسونگ و الجی ، تعمیر این قطعات را نیز دچار مشکل کرده است.

در یکسال اخیر میزان قاچاق لوازم خانگی بسیار افزایش یافته و تقریبا توانسته کمبود های بازار را جبران کند. قاچاق لوازم خانگی به حدی است که نمی‌توان آن را گردن کوله‌بران انداخت! یخچال‌های سایدبای‌ساید به آن بزرگی را چگونه کولبر قاچاق کند!پس باید برای رفع این مشکل در جای دیگری به دنبال سر نخ گشت.

بازار سر در گم تولید و عرضه لوازم خانگی در کشور باعث شده خریداران واقعی نیز سردر گم شوند. از یک سو هزینه ی لوزام خانگی خارجی و قاچاق بسیار بالاست و از سوی دیگر لوازم خانگی داخلی نیز آنچنان قیمت متعادلی ندارد ضمن اینکه کیفیت آن نیز هنوز کاملا مشخص نیست  باید به مصرف کننده این اجازه داده شود تا در طی چند سال از این کیفیت مطمئن شود تا در خرید های بعدی میل به خرید این برندها ی داخلی داشته باشد پس تا آن زمان وظیفه تولید کنندگان داخلی افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمتهایشان است حتی اگر سود کمتری عایدشان شود. وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می‌شود. در نتیجه مطالعه و بررسی روابط بین برند و مصرف‌کننده هدف نهایی برای بسیاری از شرکت‌هاست که به دنبال ساختن پیوندهایی پایدار و سودآور با مشتریان خویش هستند؛ زیرا چنین روابط مطلوب و محکمی می‌توانند مزایایی مانند ایجاد مانع برای ورود رقبا، کاهش حساسیت به افزایش قیمت‌ها، کاهش هزینه‌های بازاریابی، افزایش سهم بازار و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت را شکل دهند. البته دولت نیز باید این اطمینان را به تولید کنندگان بدهد که از آنها حمایت خواهد شد.