موفقیت جوان اصفهانی از تحقیق تا صادرات

درلابه لای این روزهای پرتلاطم روحی روانی متاثر از ویروس کرونا، بحران های اقتصادی و اتفاقات ناگوار، برای هریک از ما مشاهده موفقیت ها و شنیدن اخبار خوش، درحقیقت مانند تشنه ای است که ازشدت عطش، یک قطره باران نیز برایش دلچسب و گواراست.

کلم گیاه موثر در جلوگیری از ابتلا به کرونا

درلابه لای این روزهای پرتلاطم روحی روانی متاثر از ویروس کرونا، بحران های اقتصادی و اتفاقات ناگوار، برای هریک از ما مشاهده موفقیت ها و شنیدن اخبار خوش، درحقیقت مانند تشنه ای است که ازشدت عطش، یک قطره باران نیز برایش دلچسب و گواراست.

طی چند روز گذشته دریافت خبر موفقیت جوان ۲۸ ساله اصفهانی در حوزه کشاورزی ( پژوهش راجع گیاه کلم و تاثیرآن بر پیشگیری از ابتلا به کوئید ۱۹ و صادرات انبوه آن به کشورهای عربی) برایمان مصداق واقعی این تشبیهات بود.

جواد جان نثاری اهل خیابان آتشگاه اصفهان با اراده آهنین و همت خستگی ناپذیر توانسته است سدهای یاس و ناامیدی را یکی پس از دیگری شکسته و به جرگه محققان و صادرکنندگان کشور بپیوندد.

به سراغش رفتیم تا اصل ماجرای موفقیت در کار تحقیق و کشت و کار کلم را از خودش جویا شویم.

او پس از معرفی برایمان گفت: وقتی که ۱۴ ساله بودم و برای انتخاب رشته بنا به توصیه مدرسه، جهت مشاوره نزد خانم دکتر اکرم منتظرالظهور هدایت شدم. از آن زمان علاوه بر تحصیل در دبیرستان، تابستان ها به کار کشاورزی پرداختم و کم کم تا سال اخذ دیپلم می توانستم یک کشت و کار کوچک را انجام دهم.

این جوان نمونه حوزه کشاورزی ادامه داد: یادم می آید آن زمان خانم دکتر منتظرالظهور به من گفت ” جواد، با این پشتکار و اراده ات آن روز را می بینم که یک کشاورز موفق و قدرتمند شده ای”، صحبت خانم دکتر برای همیشه در ذهنم ماند. به تدریج با بررسی امکانات محیط، ارزیابی مرحله به مرحله، مسافرت به شهرهای مختلف کشورم و سنجیدن نوع خاک، آب و آب و هوای فصل ها در مناطق مختلف توانستم طی ۱۴ سال در زمینه کشاورزی به نتایج علمی برسم.

وی درباره پژوهشش راجع تاثیر گیاه کلم بر پیشگیری از کرونا ویروس گفت: سال گذشته با توجه به شیوع کوئید ۱۹ به بررسی و تحقیق پیرامون گیاهان و کشت محصولاتی که در کمک به پیشگیری از بروز این بیماری مفید هستند پرداختم. با مشورت با صاحبنظران و متخصصان صنایع غذایی، علوم تغذیه و مطالعه درخصوص گیاه کلم به این پی بردم که کلم یکی از گیاهان بسیار موثر دارای املاح و ویتامین های کافی برای افزایش سلامتی می باشد.

او ادامه داد: همچنین در اخبار رسمی می خواندم که دانشمندان دانشگاه مونپلیه فرانسه نیز به تازگی به تاثیر بی‌نظیر کلم در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پی برده اند، اینکه کلم و خیار می‌تواند در ایجاد مقاومت در برابر ویروس کرونا مفید باشد. نیز یافته های محققان آلمانی که نشان می داد نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشورهای که مصرف بیشتر کلم و خیار دارند به مراتب کمتر است. به همین دلیل امسال کشت و کار خود را درزمینه کلم متمرکز کردم.

جان نثاری افزود: درمجموع مطالعات، تحقیقات و گفتگوهایم با متخصصان علوم تغذیه و تاکیدشان بر تاثیر بی نظیر کلم در جلوگیری از ابتلا به کرونا، انگیزه ام را برای کشت این محصول صدچندان کرد. بنابراین دست به کار کشت ۳۰ هکتار کلم سفید و قرمز در سعادت شهر استان فارس شدم.

از این جوان موفق اصفهانی راجع نحوه آبیاری و بازار توزیع محصولش نیز پرسیدیم، پاسخ داد: با سیستم آبیاری قطره ای نوین، مرحله آبرسانی به مزرعه ام را انجام می دهم و خوشبختانه مشکلی دراین خصوص ندارم. شکر خدا  آگاهی مردم نسبت به تاثیر سبزیجاتی چون کلم در پیشگیری ازابتلا به کرونا بیشتر شده است، به همین جهت توزیعمان هم به میادین سطح کشور می باشد و هم کشورهای عربی مانند امارات، دبی، قطر، کویت و عمان نیز با علم به اینکه کلم تاثیربسزایی در افزایش سیستم دفاعی بدن دارد، از متقاضیان پروپا قرص محصولمان هستند.

با یک راهنمایی نامناسب مسیر زندگی انسان ها واژگون می شود

در ادامه این گزارش پای صحبت های دکتر اکرم منتظرالظهور مشاور و روانشناس نیز نشستیم تا ببینیم درشرایط سخت فعلی چگونه “جان نثاری های” بیشتری می توانند مجال رشد و شکوفایی پیدا کنند.
او پاسخ داد: به عنوان فردی که بیش از۳۴ سال درزمینه راهنمایی و مشاوره فردی و خانواده فعالیت دارم به افرادی که درزمینه مشاوره نوجوانان و جوانان فعال هستند توصیه می کنم درحیطه کاریشان واقع بینانه و کارآمد عمل کنند زیرا ممکن است مسیرزندگی انسان ها با یک راهنمایی نامناسب واژگون گردد.

منتظرالظهوربا بیان اینکه” جوانان بسیار زیادی مانند جواد جان نثاری با نبوغ و بهره های هوشی متفاوت نیازمند شناسایی و راهنمایی های صحیح هستند” یادآور شد: ارائه آگاهی و امکان سنجی متناسب با واقعیت های زندگی فرد و درک شرایط اجتماعی و اقتصادی و پرهیز از مشاوره های کلیشه ای فاقد دوراندیشی، از جمله وظایف مهم مشاوران و روانشناسان می باشد.

مصرف خانواده کلم ها درکاهش مرگ و میرناشی از کوئید ۱۹ موثرند

درادامه، پیرامون تاثیرات سبزی کلم بر کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس پای صحبت های دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نشستیم.

این متخصص تغذیه گفت: درخصوص بیماری کوئید ۱۹در مقالات علمی اخیر گزارش شده که مناطقی که دارای رژیم های غذایی که حاوی مقادیر فراوان سبزیجات خانواده کلم ( انواع مختلف کلم )و خیار است نسبت به سایر مناطق دنیا مرگ و میرناشی از بیماری کوئید ۱۹پائین تر بوده است.

وی افزود: علاوه براین به مطالعاتی برخورد می کنیم که مصرف محصولات تخمیری مانند انواع ترشیجات خانواده کلم یا لبنیات تخمیری مثل ماست یا سایر مواد غذایی که در تهیه شان از پروسه تخمیر استفاده شده با کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس همراه بوده است.

کوهدانی توضیح داد: اصولا دربین این دو رویکرد غذایی خانواده کلم به دلایلی که حاوی مواد آنتی اکسیدانی بالایی هستند بیشتر مورد توجه است. این نوع سبزیجات حاوی مقادیر فراوان ماده ای به نام ایزو تیوسیونات هستند که تاثیرات بسیار مثبتی بر روی سلامت دارند و علاوه برخواص آنتی اکسیدانی به خواص ضد سرطانی آن درمطالعات مختلف تاکید شده است. اصولا این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و طبیعتا با افزایش سیستم دفاعی بدن شاهد کاهش شدت بیماری و درنتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از کوئید ۱۹ در مناطقی که چنین رژیم های غذایی دارند هستیم.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی بیان داشت: در مطالعه ای که اخیرا درآلمان منتشر شده است عنوان شده در مناطقی از دنیا مانند ووهان چین که مصرف مقادیر زیادی ازاین نوع سبزیجات را دارند با سایرمناطق دنیا که چنین رژیم غذایی ندارند در مقایسه آمار مرگ و میر ناشی از بیماری پا ئین تر بوده است. البته ممکن است این نتایج متاثر از سایر تفاوت های بین این جوامع نیز باشد.

وی اضافه کرد: شایان ذکر است مواد غذایی تخمیری به دلیل اینکه مقاومت انسولینی را کاهش می دهند می توانند روی مسیرهای التهابی بدن اثرمثبت داشته باشند و این مسیرها را مهار کنندو درنتیجه سیستم ایمنی بدن درچنین شرایطی بهتر عمل می کند و اگر هم فرد بیمار شود بیماری خفیف تر خواهد بود به همین دلیل میزان مرگ و میر ممکن است کاهش یابد.

کوهدانی درپایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که فعلا درمطالعات اپیدومیولوژیک این فرضیه مطرح شده و لازم است برای اثبات این موضوع و اینکه با چه مسیرهایی این نتیجه حاصل می شود مطالعات بعدی صورت گیرد.

دریاوفایی