۸۰ الی ۹۰ درصد بارش‌ها هدر می‌رود

دریا وفایی / گروه پارلمانی تقریباً همه ساله کشورمان در فصول گرم به دلایل معلوم و نامعلوم، با بارش‌های سیل آسا مواجه می‌شود. علل مختلف بروز چنین پدیده‌ای یک طرف و اینکه چراهنوز توانایی مدیریت آب‌های روان ناشی از سیل و سیلاب را نداریم، پرسشی است که حسین زارع عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی […]

دریا وفایی / گروه پارلمانی

تقریباً همه ساله کشورمان در فصول گرم به دلایل معلوم و نامعلوم، با بارش‌های سیل آسا مواجه می‌شود. علل مختلف بروز چنین پدیده‌ای یک طرف و اینکه چراهنوز توانایی مدیریت آب‌های روان ناشی از سیل و سیلاب را نداریم، پرسشی است که حسین زارع عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با به آن پاسخ داد که درادامه می‌خوانید:

  • به نظر شما چرا پس از گذشت سال‌ها از تجربه مواجه با سیل‌های فصلی، شاهد هدر رفت این نعمت هستیم؟

سؤال بسیار خوب و مهمی را مطرح کردید. ببینید، چند سال است که کشورما درگیر خشکسالی بود، لایه هاای زمین به اصطلاح تخصصی “دِنس” است، یعنی نفوذ پذیری آب به شدت پائین آمده. از آن طرف طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری و زه کشی هم به خوبی انجام نشده است. این باعث می‌شود که بیش از ۸۰ درصد آب‌های سطحیِ کشورمان هدر برود، یعنی همین بارش‌ها و سیل‌ها و مواقع عادی. خب مسیل‌ها هم به خاطر این خشکسالی لای روبی نشده، حالا وقتی باران سیل آسایی می‌آید، همه این‌ها به سمت شهر سرازیر می‌شود و این تلفات و صدمات جانی و مالی رخ می‌دهد. بنابراین چند کار را باید انجام داد. اولاً لایروبی تمام مسیل‌های رودخانه‌ها، دوم اینکه باید طرح‌های آبخیزداری انجام شود. درست است که ممکنِ آبخیزداری برای ۱۰ تا ۱۵ سال بعد نتیجه بدهد ولی به هرحال یکی از راههای تقویت سفره‌های زیرزمینی همین است. سومین راه هم اجرای طرح‌های آبخوان داری و زه کشی و آبیاری نوین کشاورزی و این نوع روش‌هاست که باید انجام شود تا عملاً مشکل فرسایش خاک حل شود. نکته خیلی مهم این است که واقعاً الان بتوانیم به بحث‌های آبخیزداری روی بیاوریم تا بتوانیم برای آینده هم از تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری کنیم.

  • چرا تا الان این روش‌ها انجام نشده؟ آیا پتانسیلش را نداریم؟

دارد انجام می‌شود، منتهی یک طرح آبخیزداری نیازمند فضای بسیار وسیع داریم که درچنین مواقعی آب‌ها به آن نقطه هدایت و جمع شود. از طرفی هم با ضعفِ اجرا مواجهیم.

  • یعنی شهرها و استان‌های کشور قابلیت لازم را برای طرح‌های آبخیز داری ندارند؟

به هر حال این اقدامات نیازمند تدبیر تخصصی است. اما خب قبل از آن، موضوعِ تصمیمات و سیاستگذاری های درست یا غلطی است که توسط مدیران مربوطه اتخاذ می‌شود. یعنی به نظرم ابتدا باید برنامه ریزی‌ها اصلاح شود.

  • نقش وزارت جهاد کشاورزی و حتی کمیسیون کشاورزی مجلس دراین میان چیست؟

 از این وزارتخانه که راجع همین مساله سؤال پرسیدم گفتند دارد انجام می‌شود. منتهی باید به کار سرعت بدهند.

 

  • ولی فعلاً ۸۰ الی ۹۰ درصد بارش‌ها هدر می‌رود، درست است؟

بله متاسفانه و این موضوع برای کشورمان واقعاً فاجعه است. ۸۰ الی ۹۰ درصد بارش‌ها هدر می‌رود و هنوز در مدیریت صحیح آن توانایی کافی را نداریم. یک طرف می گوئیم آب نیست و کشاورزان با مشکل مواجهند، این طرف داستان با هدر رفت و بیهود گیِ آب‌های سطحی مواجهیم. البته در کمیسیون کشاورزی و انرژی مجلس مشغول رسیدگی به این مساله مهم هستیم و حتماً در هفته‌های آتی نتایج آن اعلام خواهد شد.