گرسنگی، پدیده ای غریب در جامعه اسلامی!

۱۲ سال فرصت فائو برای ریشه کن کردن گرسنگی در جهان ، فرصت کمی نیست اما شاید میزان عمق و گرسنگی در جهان به قدری باشد که ۱۲ سال نتوان به خوبی از پس کار برآمد و گرسنگی را ریشه کن کرد. تلاش برای ریشه کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ هدفی است که سازمان غذای جهانی برای روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است و با شعار«تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر» این روز در ۲۴ مهر برگزار می شود.

به مناسبت روز جهانی غذا؛
گرسنگی، پدیده ای غریب در جامعه اسلامی!
فرزانه مستاجران

در سال های گذشته تلاش بسیاری برای دسترسی همه مردم جهان به غذای سالم انجام شده است اما متاسفانه دلایلی چون استعمار و جنگ های داخلی و تحمیلی بر کشورهایی که از فقر مالی نیز رنج می برند باعث شده است در حال حاضر ۸۱۵ میلیون نفر گرسنه در سطح جهان وجود داشته باشد و این در حالی است که مردم کشورهای ثروتمند از چاقی مزمن رنج می برند. ۱٫۳ میلیارد نفر در سطح جهان چاق هستند ویا اضافه وزن دارند و تنها ۸۱۵ میلیون نفر گرسنه هستند به همین دلیل نمی توان گفت کمبود غذا در سطح جهان باعث شده است که این افراد گرسنه بمانند بلکه عدم تعادل در گستردگی غذا در سطح جهان عامل اصلی این گرسنگی است.
شاید وقتی هر روز از حداقل یک وعده غذای گرم برخوردار باشیم و یا در تلوزیون و فیلم های ساخته شده در سر تاسر دنیا هر روز شاهد میز هایی با انواع غذاهای رنگارنگ باشیم به عمق گرسنگی در سطح جهان پی نبریم اما وقتی بدانیم هر ساله تعداد کسانی که از گرسنگی جان خود را از دست می دهند از مجموع قربانیان ایدز ، مالاریا و سل بیشتر است ، آن وقت متوجه خواهیم شد گرسنگی بزرگترین خطر دنیا برای انسان ها محسوب می شود.
این مشکل بیش از همه در میان کودکان رواج دارد. یک چهارم کودکان زیر پنج سال جهان از قابلیت‌های ذهنی و فیزیکی تحلیل‌رفته‌ای برخوردارند و مادرانی که دچار سوتغذیه هستند فرزندانی مبتلا به نقص‌های مادرزادی به دنیا می‌آورند. بسیاری از مشکلات دنیا از جمله ایران، مکشلات تغذیه ای است و بسیاری از عوامل مانند زلزله و تحریم، حاشیه نشینی و مهاجرت می تواند امنیت غذایی را به هم بزند. امنیت غذایی نیازمند اصلاح الگو غذایی است ؛ حجم بالای ضایعات غذایی ، استفاده نادرست از منابع آب و خاک و نگهداری و توزیع غذا از مسائلی است که همه دستگاه ها باید به آن توجه کنند. ایران کشوری چهار فصل با منابع سرشار نباید حتی یک گرسنه داشته باشد چه برسد به اینکه هر ساله تعدادی از گرسنگی جان دهند! هر چند در سال های پیش تعداد گرسنگان در کشور کاهش یافته است اما همان تعداد کم نیز برای کشور مسلمان نشینی چون ایران زیاد است. در دین اسلام برکمک به فقرا تاکید بسیار شده است. از جمله دستورات در دین مبین اسلام، احساس مسئولیت نسبت به همنوعان و از جمله موارد احساس مسئولیت، کمک به فقرا و نیازمندان است. آیات بسیاری از قرآن تاکید بر این دارند که در بین اموال خود حقی برای سائل و محروم قائل باشید. اما متاسفانه در برخی موارد نه تنها شاهد کمک اغنیا به فقرا نیستیم بلکه شاهد اسراف های گزاف در مهمانی ها رستوران ها و مراسماتی هستیم که از سوی اغنیا برگزار می شود و اتفاقا فقرا در آن جایی ندارند! پیامبر اسلام(ص) فرمودند: کسی که بخوابد در حالی که سیر است و همسایه اش گرسنه باشد، مسلمان نیست.
با توجه به این مضامین اسلامی ما دیگر در کشورمان نباید حتی یک گرسنه هم داشته باشیم و در اینجا باید گفت « در مسلمانی مگر از کافری باز آمدی؟».
حتما فائو هم برای ریشه کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ در ترویج این فرمایشات بکوشد مشکل گرسنگی به طور کامل برطرف خواهد شد ، شاید هم خیلی زودتر! مشکلی که چندین سال پیش اسلام برای آن نسخه داشته و جهان هنوز در حل آن عاجز است.