کمیسیون فرهنگی غریب است

یک فعال گردشگری گفت: مجلس باید به مسائل فرهنگی توجه کند و نباید به دنبال ایجاد ساز و کار جدید برای گردشگری باشد همان کمیسیون فرهنگی که وجود دارد کافی، اما غریب است و همه به دنبال تشکیل کمیسیونی برای آن مانند کمیسیون بودجه می‌گردند که حتماً پول و اعتباری به حوزه انتخابی تعلق گیرد.

علی صالح درخشان درباره چگونگی برخورد مجلس با مقوله گردشگری اظهار کرد: مجلس باید کمیسیون فرهنگی را جدی بگیرد، نماینده‌هایی که در کمیسیون فرهنگی حضور دارند مسئله فرهنگ اولویت چندم آن‌هاست و علاقه‌مندی به حضور در این کمیسیون نداشتند. در واقع این نمایندگان به دلیل اینکه داخل کمیسیون دیگر راه نیافتند به کمیسیون فرهنگی رفتند.

وی افزود: فرهنگ زیربنای توسعه یک جامعه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، لازمه رشد و توسعه زیرساخت‌ها در هر زمینه ریشه در مسائل فرهنگی دارد. یک جامعه زمانی می‌تواند به رشد، تعالی و توسعه لازم دسترسی پیدا کند که شهروندان فرهیخته و حرفه‌ای داشته باشد و لازمه داشتن شهروند فرهیخته، اهمیت به فرهنگ است.

این فعال گردشگری گفت: زمانی که افکار عمومی یک جامعه درست شکل بگیرد دسترسی به هدف یک جامعه که تامین منافع ملی کشور است تسهیل می‌شود. در کشوری که تامین منافع ملی مد نظر همه باشد زندگی ایده‌آل شکل می‌گیرد و نشاط و شادابی در آن جامعه جریان دارد که لازمه ایجاد این نشاط و شادابی، ساماندهی مسائل فرهنگی است.

درخشان ادامه داد: زمانی که به مسائل اقتصادی پرداخته می‌شود مقوله فرهنگ باید مد نظر باشد تا افکار عمومی درست شکل گیرد، چراکه بدون شهروند حرفه‌ای، اخلاق مدار و با فرهنگ بحث‌های گوناگون اقتصادی را نمی‌توان حل کرد.

وی در پاسخ به این که آیا برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به تشکیل کمیسیون جدیدی نیاز است، پاسخ داد: مجلس باید به حل مسائل فرهنگی توجه کند و نباید به دنبال ایجاد ساز و کار جدید باشد. همان کمیسیون فرهنگی که وجود دارد کافی، اما غریب است و همه به دنبال ایجاد کمیسیونی مانند کمیسیون بودجه می‌گردند که حتماً پول و اعتباری به حوزه انتخابی تعلق گیرد. اگر مجلس درست ریل گذاری کند و دولت بر اساس قانون ملزم به اجرای برنامه‌های تصویب شده در مجلس باشد و مجلس به خوبی نظارت کند همه سازوکار لازم را برای راه اندازی یک سیستم دارد.

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه “این مجلس باید به رفع مسائل اساسی جامعه که رفع آن در گرو معیشتی فرهنگی است بپردازد تا از این شرایط سخت عبور کنیم” تاکید کرد: جامعه در شرایط خاص قرار دارد و انتظار ما از مجلس شعار ندادن است. به اندازه کافی از انقلاب به بعد شعار داده شده و الان زمان عمل است و انتظار داریم مجلس با برنامه پیش برود و اولویت‌های خود را مشخص و با دیگر دستگاه‌ها تعامل و همکاری کند ضمن آنکه نظارت خود را بدون هیچ‌گونه تعارفی انجام دهد و به مسائل اساسی جامعه بپردازد.

درخشان تصریح کرد: عملکرد دولت در برخی زمینه‌ها قابل قبول بوده، اما در برخی زمینه‌ها خوب عمل نکرده است و موفق نبودن برخی دستگاه‌های دولتی دلایل گوناگونی دارد و می‌توان آن  را از کم کاری مسئولان، تشخیص غلط اولویت‌ها و همکاری نکردن دستگاه‌های دیگر دانست.

وی خاطرنشان کرد: در ایران دولت‌ها در چهار سال اول خوب کار کرده و جایگاه خوبی در افکار عمومی داشته‌اند، اما در چهار سال دوم هر دولتی قعر جدول از لحاظ محبوبیت و کارایی قرار می‌گیرد و تقریباً افکار عمومی از آن دولت ناامید می‌شود و دلیل این حجم از ناامیدی در چهار سال دوم باید بررسی کارشناسی شود.