کمک دولت به خانه دار شدن، آن هم در این مدت کم؟!

فرزانه مستاجران در طی گذر زمان آنچنان قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا کرد که برای برخی از اقشار آرزوی خانه دار شدن هم بعید به نظر می رسد. در چند سال گذشته اقشار کم درآمد و با در آمد متوسط مانند کارگران و کارمندان ، تمام تلاش بسیاری کرده اند تا بتوانند کیفیت زندگی […]

فرزانه مستاجران

در طی گذر زمان آنچنان قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا کرد که برای برخی از اقشار آرزوی خانه دار شدن هم بعید به نظر می رسد. در چند سال گذشته اقشار کم درآمد و با در آمد متوسط مانند کارگران و کارمندان ، تمام تلاش بسیاری کرده اند تا بتوانند کیفیت زندگی خود را در حدود قبلی نگه دارند ولی افزایش چشمگیر قیمتها به خصوص در مایحتاج اولیه زندگی باعث شده تا این اقشار هر روز به طبقه فقیر جامعه نزدیک تر شوند و بالواقع شکاف بین ثروتمندان و فقرا افزایش زیادی داشته است و طبقه متوسط جامعه در حال حذف شدن هستند. به همین دلیل حقوق های کارمندی و برخی از مشاغل آزاد دیگر کفاف زندگی روزمره را هم نمی دهد چه برسد به اینکه فرد بخواهد پس انداز کند و خانه دار شود!

در دولت روحانی ابتدا مسئولین به طور کلی طرح خانه مهر که از دولت قبل به جا مانده بود را نفی کردند و اذعان داشتند طرح هایی اجرایی خواهند کرد که بسیار پر اثر تر و با کیفیت تر از مسکن مهر خواهد بود. اما بعد از گذشت زمان طرح مسکن ملی را رونمایی کردند که آنچنان موفقیتی حاصل نکرد. البته افزایش ناگهانی قیمتها ، تحریم ها  و تورم افسار گسیخته هم کمک کرد تا مردم کیلومترها از خانه دار شدن فاصله بگیرند. در این مدت دولت چندین طرح متفاوت برای کمک به خانه دار شدن مردم نوشت اما باز هم  موفقیت چندانی حاصل نشد حالا در واپسین ماه ها،  دولت تلاش دارد با ارائه مشوق‌های جدید، روند کند آزادسازی زمین‌های مازاد از سوی سازمان‌های دولتی را سرعت بخشد و بر این اساس اعلام کرده است تا ۵۰ درصد اراضی واگذار شده برای ساخت مسکن کارکنان دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهد شد. بر این اساس هیئت وزیران تصمیم گرفت تا هر دستگاه اجرایی که اراضی خود را برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن به وزارت راه منتقل کند، نیمی از آن اراضی به ساخت مسکن کارکنان همان دستگاه اختصاص داده شود. این دومین بار است که دولت برای تامین اراضی مسکن ملی و ساخت خانه از مصوبات تشویقی استفاده می‌کند، پیش از این نیز وزارت راه و شهرسازی در فراخوان‌هایی با هدف تسریع در امر تولید مسکن از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی مالک زمین در محدوده‌های شهرها خواست تا واحدهای مسکونی نیمه تمام و واحدهای مسکونی تکمیل شده‌ آماده فروش را برای مشارکت و همکاری در طرح اقدام ملی مسکن، به معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها معرفی کنند تا با مشارکت وزارت راه ساخته و به فروش برسند .اما دستگاه ها همکاری لازم را نکرده بودند. با این‌حال هیئت وزیران یکبار دیگر ، سازمان‌های دولتی را تشویق کرد که اراضی مازاد خود را آزاد کنند.

گفته شده است دولت  اکنون ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور را در برنامه دارد که برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهمنامه‌هایی را به امضا رسانده است و با هدف تسریع در روند ساخت و سازها منتظر همکاری سایر دستگاه ها برای اعطای زمین است. هرچند  ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آن هم در مدت کمتر از یکسال غیر ممکن  نیست اما تا کنون در کشور ما  سابقه اجرای نداشته است به همین دلیل بعید به نظر می رسد دولت بتواند این طرح را تمام کند اما اگر قدم های ابتدایی آن هم برداشته شود کمک شایانی خواهد بود برای مردم و دولت بعدی تا اندکی معضل مسکن را برای اقشار ضعیف و آسیب دیده کاهش دهند.