کسب درآمد با اکرام سالمندان

فرزانه مستاجران کشور ما یکی از سرزمین هایی است که احترام سالمندان در آن از واجبات دینمان است و رسیدگی  به این افراد جز وظیفه های اجتماعی ماست اما با توجه به اینکه نسل ایرانی در حال پیر شدن است و در چند سال آینده با جمعیت عظیمی از سالمندان مواجه خواهیم شد چه مشاغلی […]

فرزانه مستاجران

کشور ما یکی از سرزمین هایی است که احترام سالمندان در آن از واجبات دینمان است و رسیدگی  به این افراد جز وظیفه های اجتماعی ماست اما با توجه به اینکه نسل ایرانی در حال پیر شدن است و در چند سال آینده با جمعیت عظیمی از سالمندان مواجه خواهیم شد چه مشاغلی را میتوان از هم اکنون راه اندازی کرد که ضمن کسب درآمد پایدار و مناسب به این قشر زحمت کش که جوانی خوبی را هم نگذرانده اند کمک شود و از آنها حمایت شود؟

با پیشرفت علم پزشکی، کنترل بیماری ها، کاهش جنگ ها و کنترل بلایای طبیعی و همچنین توجه به بهداشت فردی، میانگین سن مردم هم افزایش یافته است. به همین خاطر است که یکی از حوزه های پررونق فعالیت استارتاپی در جهان مربوط به پدربزرگ ها و مادربزرگ های جهان است.

مثلا از حدود ۴ سال پیش نرم افزاری ساخته شد که در فضای آن سالمندان میتوانند از کمک جوانان برای رفع امور خود بهره مند شود.  بسیاری از دانشجویان در کشورهای مختلف دنیا کارهای پاره وقت برای تامین هزینه تحصیل خود دارند و گروهی هم از انجام کارهای خیریه به صورت داوطلبانه لذت می برند و انرژی مثبت آن را حس می کنند. این نرم افزار این دو گروه را به هم مرتبط میسازد تا نیازهای هر دو بر طرف شود. این اپلیکیشن شرایطی را فراهم کرده است که سالمندان با کمک دانشجویان می توانند برای خرید مواد غذایی و انجام امور جاری اقدام کنند. همچنین مددکاران به سالمندان آموزش می دهند که چگونه از گوشی هوشمند خود استفاده کنند تا بتوانند با عزیزان خود در ارتباط باشند. انجام امور منزل نیز توسط استارتاپ برای سالمندان فراهم شده است. به این ترتیب یخچال، آشپزخانه، حیاط و هر مکان دیگری که نیاز به نظافت داشته باشد برای سالمند انجام می شود. مددکاران در این برنامه برای سالمندان آشپزی می کنند تا آنها لذت خوردن یک وعده غذای خانگی و خوشمزه را تجربه کنند.

یک استارت آپ دیگر در این زمینه که اتفاقا طرفداران زیادی به خود جذب کرده است، اپلیکیشن جذب هم خانه برای سالمندان در سراسر جهان است. تنهایی، یکی از مشکلات افرادی است که پا به سن گذاشته اند. خیلی ها بچه هایشان در شهر یا کشور دیگری زندگی می کنند و تنهایی حسابی آزارشان می دهد. در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از یک خانه به صورت مشترک یکی از راه حل ها برای پایین آوردن هزینه های زندگی، به ویژه در شهرهای گران است.  از طرفی دانشجویان نیز توانایی اجاره خانه ای مستقل را ندارند و بد نیست مثلا یک دختر جوان که در شهری دیگر دانشجو است در خانه یک مادر بزرگ که از تنهایی رنج می برد زندگی کند تا مشکل هر دو برطرف شود.

خیلی از جوانان حتی از نسل استارتاپی به دنبال استفاده از تجربه های افراد مسن در حوزه های مختلف، از تجارت گرفته تا کارهای فنی، هستند. خوشبختانه در سالهای اخیر استارت آپ هایی ایجا د شده که این مهم را میسر نموده است. این استارتاپ یک بستر آنلاین است که سالمندان را به عنوان مربی با جوانانی که به دنبال راهنما در زندگی شخصی خود هستند مرتبط می کند. در واقع شما به عنوان یک جوان دنبال فردی می گردید که حاضر است تجربه سالیان خود را که در هیچ کتاب و دانشگاهی هم تدریس نمی شود در اختیارتان قرار دهد. افراد سالمند زیادی از این استارتاپ استقبال کرده اند، چون آنها از آموزش تجربه هایشان لذت می برند و اوقات فراغت شان هم پر می شود.

به هر حال اگر قرار است دنیای آینده ی ما مانند اکنون نباشد و همه اقشار جامعه از بی برنامگی برای نسلشان رنج نبرند از هم اکنون باید به فکر سالهای آتی بود. سالهایی که بیشترین قشر جامعه را سالمندان تشکیل می دهند!