کالبد سازه گنبد مسجد امام اصفهان پایش می‌شود

جنس این گنبد از خشت و آجر است و احتمال آسیب دیدن آن بر اثر عوامل مختلفی مانند زمین لرزه‌ای که بیش از ۱۰۰ سال پیش در اصفهان رخ داد، وجود دارد، حدود ۶۰ سال پیش مسوول وقت حفاظت از میراث اصفهان متوجه حرکت ایوان گنبدخانه مسجد امام شد.در زمان حاضر، عملیات مرمت کاشی‌هایی که در ترک‌های یک، دو و سه گنبد مسجد امام (محور جنوبی گنبد) بر اثر فشار داربست‌ها در ۱۱ سال گذشته، دچار مشکلاتی شده بودند در حال انجام است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان از پایش کالبد سازه گنبد مسجد امام اصفهان خبر داد و گفت: این پایش بمنظور بررسی احتمال ایراد سازه‌ای در گنبد مسجد و تأثیر آن در مرمت و بُروز آسیب‌ها انجام می‌شود.

علیرضا ایزدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و میدانی صورت گرفته توسط کمیته چهار نفره تخصصی بررسی وضعیت گنبد مسجد امام، تصمیم گرفته شد که سازه اصلی گنبد به‌ویژه گنبد اصلی درباره برخی آسیب‌های احتمالی، پایش شود و این کار به زودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه گنبد مسجد امام، دارای ۲ پوسته داخلی و خارجی است، اظهار داشت: بین این ۲ پوسته فضای خلاء عظیمی وجود دارد بطوریکه فاصله بین رأس گنبد داخلی و خارجی حدود ۱۶ متر است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود برخی ایرادها و مشاهده اعوجاج در تَرک شانزدهم گنبد مسجد تاریخی امام پس از انجام عملیات مرمت آن، یکی از احتمالات مطرح شده درباره عوامل ایجاد این اِشکالات، وجود ایراد در کالبد گنبد بود.

ایزدی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر اعضای کمیته چهار نفره به‌همراه تعدادی از مشاوران و پیشکسوتان مرمت بناهای تاریخی اصفهان از ۲ گنبد اصلی (بیرونی) و داخلی بازدید کردند و با اکثریت آرا تصمیم به انجام پایش بر روی کالبد این گنبد گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه جنس این گنبد از خشت و آجر است و احتمال آسیب دیدن آن بر اثر عوامل مختلفی مانند زمین لرزه‌ای که بیش از ۱۰۰ سال پیش در اصفهان رخ داد، وجود دارد، اضافه کرد: حدود ۶۰ سال پیش مسوول وقت حفاظت از میراث اصفهان متوجه حرکت ایوان گنبدخانه مسجد امام شد.

وی با بیان اینکه در ۴۰۰ سال گذشته تا کنون، مطالعه جدی بر روی کالبد گنبد مسجد امام صورت نگرفته بود، ادامه داد: این احتمال درباره بُروز برخی آسیب‌ها برای کالبد سازه گنبد مسجد امام نیز وجود دارد به‌همین دلیل پایش کالبد گنبد در دستور کار کمیته تخصصی چهار نفره قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر، عملیات مرمت کاشی‌هایی که در ترک‌های یک، دو و سه گنبد مسجد امام (محور جنوبی گنبد) بر اثر فشار داربست‌ها در ۱۱ سال گذشته، دچار مشکلاتی شده بودند در حال انجام است.

وی افزود: برای مرمت کاشی‌های ترک شانزدهم گنبد نیز منتظر اعلام نتیجه پایش کالبد سازه گنبد هستیم.

اواخر اردیبهشت امسال بود که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (جامع عباسی) اصفهان و جمع‌آوری داربست‌های گنبد پس از ۱۱ سال خبر داد.

اما پس از آن تصاویری از مسجد امام منتشر شد که تورفتگی‌ها و بیرون‌زدگی‌ها را در ناحیه قوس برخی از ترک‌های گنبد مسجد نشان می‌داد به‌همین دلیل با توجه به اهمیت این موضوع، وزیر میراث فرهنگی دستور داد تا کمیته ویژه‌ای برای نظارت بر مرمت گنبد مسجد امام تشکیل شود.

وظیفه اصلی اعضای این کمیته، بررسی وضعیت مرمت گنبد مسجد جامع عباسی (امام) و رسیدگی به قصور احتمالی در مرمت صورت گرفته است.

گنبد مسجد تاریخی امام (جامع عباسی) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

مسجد امام (ره) (جامع عباسی) یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود.

این مسجد به‌واسطه تزیینات بسیار شگفت‌انگیز به‌کاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکارهای معماری اصفهان است که به‌صورت ۲ پوسته (دو پوش) بناشده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است.

این مسجد در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد.