مهمانی نمیرویم ، میوه هم نخریم؟!

فرزانه مستاجران در چند ماه گذشته اینقدر قیمت محصولات مورد نیاز مردم افزایش یافت و دولتیان هیچ کاری نکردند که رهبری هم از این موضوع گلایه کردند و در سخنرانی خود در روز درختکاری اعلام کردند به دلیل گرانی بیش از حد میوه غصه میخورند و این در حالی است که گول این گرانی ها […]

فرزانه مستاجران

در چند ماه گذشته اینقدر قیمت محصولات مورد نیاز مردم افزایش یافت و دولتیان هیچ کاری نکردند که رهبری هم از این موضوع گلایه کردند و در سخنرانی خود در روز درختکاری اعلام کردند به دلیل گرانی بیش از حد میوه غصه میخورند و این در حالی است که گول این گرانی ها در جیب باغدار هم نمی رود و سود اصلی را واسطه ها و دلالان می برند. بعد از آن جلسه ای برگزار شد تا شاید بشود این بازار را تنظیم کرد. سوال اینجاست خود مسئولان نمی بینند گرانی ها به چه حد رسیده و مردم در حال اذیت شدند هستند و حتما رهبری باید وظایفشان را گوشزد کنند؟!

بعد از این گلایه ها  جلسه  ای با همه عواملی که در تولید، عرضه و توزیع میوه نقش دارند انجام شد؛ در این جلسه مقرر شد به دو شیوه عرضه انجام شود؛ ابتدا روشی که در بازار حکمفرماست و عرضه کنندگان میوه را از میدان تره بار خرید می‌کنند و در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. در روش دوم مقرر شد مکان‌هایی در تهران و سایر استان‌ها در اختیار بخشی از باغداران  قرار داده ‌شود تا میوه را به صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که موجب حذف واسطه‌ها می‌شود و تولیدکنندگان مستقیم کالا را به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند. امروز بازدیدی از نقاطی که برای این کار در نظر گرفته شده انجام شد و مقرر شد در ۸۰ نقطه از شهر تهران و شهرستان‌های اطراف از طریق میادین میوه و تره بار مکان‌های مناسبی در اختیار اتحادیه ها، انجمن‌ها و باغداران برای عرضه میوه قرار گیرد. اتحادیه مرکزی میادین میوه و تره بار تهران هم مقرر کردند تا بعضی از غرفه‌ها که می‌توانند میوه‌ها را از باغداران تهیه و نگهداری کنند و این‌ها را به فروشگاه‌هایی که عرضه سیب و پرتقال و مابقی کالاها را دارند در این ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان عرضه کنند.

قرار است  غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیه‌ها انجمن‌ها و باغداران قرار  گیرد اما مسئله ی دیگر این است که آیا نظارتی بر این جریان خواهد بود ؟ و دوباره دلالان این بازار را نیز تصاحب نکنند؟ آنچه مشخص است باغداران طی سالها تنها به شغل کشاورزی مشغول بوده اند و حالا تنها با واگذاری محلی برای عرضه مستقیم محصولاتشان نمیتوان مطمئن بود که که مشکل گرانی میوه حل خواهد شد. البته این جریان مسلما گامی در جهت حمایت حقوق تولید کنند و مصرف کننده است اما باید با برنامه ریزی مدون برای همیشه دست دلالان  سود جو را از شبکه توزیع محصولات مورد نیاز مردم حذف کرد تا هر بار به بهانه های مختلف هم چون قیمت دلار و سرما زدگی  و تحریم آمریکا سبد غذایی مردم کشورمان را با چالش رو به رو نکنند.

محدودیت نگهداری میوه به دلیل تاریخ مصرف کوتاه مدت آن در گذشته باعث می شد که اگر هم قیمتها به دلایل طبیعی چون سرما زدگی افزایش می یافت به سرعت با به بازار آمدن محصولات تازه قیمتها تنطیم می شد اما متاسفانه این روزها به دلیل نگهداری میوه در سردخانه ها دلالان مجال جولان بیشتری دارند. مسئولین در این باره گفته اند تجربه نشان داده مداخله دولت باعث بر هم ریزی بازار می شود  که این حرف کاملا صحیح است اما نظارت بر بازار و جلوگیری از گران فروشی و احتکار  از وظایف اصلی دولت است که اگر به درستی انجام می شد اکنون نیاز به مداخله دولت نبود.

با تمام این عدم برنامه ریزی ها قرار است از ۲۰ اسفند ماه توزیع میوه آغاز شود و امید می رود که تصمیمات گرفته شده برای این بازار در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه مشخص شود.