مفیدها مضر می‌شوند اگر…

برخی مواد غذایی در صورت مصرف متعادل برای سلامتی مفید هستند، اما در صورت مصرف بیشتر ممکن است ضررهایی برای بدن داشته باشند

پریسا جمدی: خیلی از مواد غذایی برای سلامتی مفید هستند اما گاهی حتی مصرف زیاد مواد غذایی سالم نیز ممکن است برای بدن مفید نباشند. برخی مواد غذایی در صورت مصرف متعادل برای سلامتی مفید هستند، اما در صورت مصرف بیشتر ممکن است ضررهایی برای بدن داشته باشند. در این مقاله به معرفی مواد غذایی سالمی که در صورت مصرف زیاد برای سلامتی مضر هستند پرداخته‌ایم.

  • امگا ۳ و روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی برای سلامت بدن ایفا می‌کنند. این اسیدهای چرب با التهاب مبارزه کرده، باعث بهبود رشد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. به این دلیل که اکثر رژیم‌های غذایی حاوی امگا ۳ کمی هستند، استفاده از مکمل‌های راهی عالی برای جایگزین کمبود امگا ۳ می‌باشد. رایج‌ترین مکمل‌ها عبارتند از کپسول‌های امگا ۳ تولید شده از ماهی، جگر ماهی و جلبک. بااین وجود، مصرف بیش از حد امگا ۳ برای سلامتی مضر است. مصرف بیش از دوز توصیه شده در روز باعث رقیق شدن خون و ایجاد مشکلات سلامتی در افراد سالم می‌شود.

  • ماهی تن

ماهی تن یک ماهی چرب بسیار سالم و مقوی است و منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین می‌باشد. اما در عین حال، ماهی تن حاوی سطوح بالایی از یک آلاینده محیطی به نام متیل جیوه می‌باشد. متیل جیوه یک سم عصبی است که در صورت استفاده بیش از حد ممکن است اثرات نامطلوب زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد. این اثرات نامطلوب عبارتند از تأخیر در رشد کودکان، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی و اختلال در شنوایی و گفتار. به این علت که جیوه در طول زمان در بافت ماهی‌های تن بزرگ تجمع می‌یابد، این ماهی حاوی بیشترین میزان جیوه می‌باشد.

  • دارچین

دارچین ادویه‌ای خوشمزه و پرمصرف است که دارای خواص دارویی می‌باشد. دارچین حاوی آنتی اکسیدان بالایی می‌باشد و با التهاب مبارزه می‌کند و سطح قند خون را کاهش می‌دهد. از جمله فواید مصرف دارچین می‌توان به کاهش بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی اشاره کرد. اما دارچین حاوی مقدار زیادی کومارین می‌باشد که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند برای بدن مضر باشد.

  • جوز هندی

جوز هندی ادیویه‌ای منحصر به فرد و خوشمزه است. جوز هندی حاوی ترکیبی به نام میریستسین، یک ماده روانگردان، می‌باشد. در صورتی که جوز هندی در دوزهای پایین مصرف شود، طعم و مزه غذاها را بدون آسیب رساندن به سلامتی عالی می‌کند. اما در صورتی که بیش از حد مصرف شود، احتمالاً باعث مسمومیت با میریستیسین می‌شود.

  • قهوه

قهوه نوشیدنی‌ای عالی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات فعال می‌باشد. این نوشیدنی عالی مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به کاهش خطر بیماری‌های کبدی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های عصبی اشاره کرد. ماده فعال موجود در قهوه معمولی کافئین است و هر فنجان به طور متوسط حاوی ۸۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین می‌باشد. در صورتی که به صورت روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف شود، کاملاً بی‌خطر است. با این حال، مصرف بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کافئین در روز بیش از حد مجاز است و ممکن است باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی، بی‌خوابی، عصبی بودن، تحریک پذیری، گرفتگی معده، تپش قلب و لرزش عضلات شود.

  • جگر

جگر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی ضروری می‌باشد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین A و مس می‌باشد که ممکن است در صورت مصرف بیش از حد باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود.

https://www.healthline.com/nutrition/8-health-foods-harmful-in-large-amounts#TOC_TITLE_HDR_10