مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان: واردکنندگان در گمرک به مانع وزارت صمت و بانک مرکزی برخورده‌اند

ایسنا/اصفهان مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به رسوب تعداد زیادی کانتینر کالا در گمرکات کشور، گفت: یک واردکننده بعد از اینکه غول صنعت و معدن و وزارت صمت را تنها برای گرفتن ثبت سفارش می گذراند، به مانع بانک مرکزی برمی خورد که دست کم باید در نوبت ۶۰ […]

ایسنا/اصفهان مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به رسوب تعداد زیادی کانتینر کالا در گمرکات کشور، گفت: یک واردکننده بعد از اینکه غول صنعت و معدن و وزارت صمت را تنها برای گرفتن ثبت سفارش می گذراند، به مانع بانک مرکزی برمی خورد که دست کم باید در نوبت ۶۰ روزه تحویل ارز قرار گیرد که آثار آن بعدا در بازار نمایان می شود.

شهاب گلخندان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات موجود ترخیص و رسوب کالاها در گمرکات، اظهار کرد: به دلیل برخی مشکلات در گذشته، در حال حاضر بسیاری این تصور را دارند که گمرک مقصر ترخیص نشدن کالاهای اساسی در کشور و مشکلات پیش آمده است.

وی توضیح داد: شاید چند سال پیش برای یک تاجر، بزرگ ترین مانع تنها گمرک بود، اما امروز سازمان های همجوار گمرک، بسیار بیشتر و سخت تر سنگ اندازی می کنند در حالی که اکنون گمرک برای ترخیص کالاها به سازمان ها فشار وارد می کند.

مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر گمرکات کشور تلاش بسیاری برای ترخیص کالاها از گمرک دارند، گفت: متاسفانه سازمان های همجوار به خصوص در شرایط کنونی تحریم که کشور درگیر مشکلات ارزی است، به جای حل مشکل، درگاه های گمرکات را با قوانین و بخشنامه ها بسته اند که این اقدام حتی موجب افزایش قاچاق در کشور می شود.

وی با اشاره به دلایل رسوب چند ماهه کالاها در گمرکات، توضیح داد: تشدید تحریم ها و کمبود ذخایر ارزی و از سوی دیگر بخشنامه های مبهم و دوپهلو متعدد، موجب ترخیص نشدن کالاها از گمرک شده است.

گلخندان تاکید کرد: اگرچه گمرکات در پی تسهیل امور برای ترخیص کالاها هستند، اما امروز شاهد فشارهای متعدد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هستیم.

وی در خصوص گلایه صادرکنندگان در خصوص بخشنامه ارزی بانک مرکزی و تحویل آن، اظهار کرد: در حال حاضر واردکنندگان کالاهای اولیه خود را با ارز نیمایی وارد می کنند، اما بانک مرکزی از او می خواهد که ارز حاصل از صادرات را با قیمت سنا به سیستم بازگرداند که این اختلاف قیمت بین ارز نیمایی و سنا، موجب ضرر صادرکننده می شود.

وی توضیح داد: یک واردکننده مواد اولیه کالاهای خود را با ارز نیما که مبلغ بالاتری دارد، وارد کشور می کند، اما بعد از تولید کالا و صادرات، باید ارز حاصل از صادرات خود را با مبلغ ارز سنا به کشور بازگرداند که این اختلاف قیمت موجب زیان صادرکننده می شود.

این واردکننده در خصوص میزان رسوب کالاها در گمرکات، اظهار کرد: مطابق آخرین آمار طی دو هفته گذشته، تعداد زیادی کانتینر در گمرکات کشور رسوب کرده است.

وی درباره مشکلات پیش آمده در گمرکات کل کشور و فشار سایر دستگاه ها، اظهار کرد: متاسفانه بزرگترین مشکل موجود در کشور قرار گرفتن افراد در جایگاهی است که اطلاعات و تخصص آن را ندارند.

گلخندان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد کالاهایی که در کمرگ رسوب و ترخیص نمی شود، کالاهای اساسی است که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، اظهار کرد: ترخیص نشدن این کالاها از گمرک، بار روانی بالای ۶۰ درصدی در بازار دارد، همچنین باید توجه داشت که اجناس موجود در گمرک و بازار با نرخ دلار روز عرضه نمی شود و اگر اجناس به خصوص کالاهای اساسی با نرخ واقعی دلار وارد بازار شود، شاهد تورم بسیار بالایی خواهیم بود.

وی توضیح داد: در حال حاضر کالاهایی که در گمرک رسوب و ترخیص نشده با دلار ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان وارد کشور شده است، اما بسیاری از تجار به دلیل اینکه اجناس خود را بتوانند در بازار بفروشند، حتی درصد سود خود را حذف می کنند.

مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان همچنین درباره اینکه متاسفانه برخی واردکنندگان اگرچه با نرخ دلار پایین جنس را وارد کشور کرده اند، اما در بازار به قیمت روز دلار به مصرف کننده عرضه می کنند، گفت: به طور قطع سیستم بازرسی کشور باید با این دسته از واردکنندگان برخورد کند، البته بسیاری از واردکنندگان بعد از ترخیص کالاها با همان قیمت ارز وارده، اجناس را عرضه می کنند، اما متاسفانه به خصوص در حوزه پزشکی هنوز مافیای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر چهار قلم کالاهای اساسی جو، گندم، نهاده های روغنی و دارو با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می شود.

گلخندان در خصوص مشکلات ارزی واردکنندگان با بانک مرکزی نیز، گفت: یک واردکننده بعد از اینکه غول صنعت و معدن و وزارت صمت را تنها برای گرفتن ثبت سفارش می گذراند، به مانع بانک مرکزی برمی خورد که دست کم باید در نوبت ۶۰ روزه تحویل ارز قرار گیرد که آثار آن بعدا در بازار نمایان می شود.

وی تاکید کرد: اگر تمام مجوزهای سازمان های همجوار گمرک همچون استاندارد، بهداشت، بانک مرکزی، وزارت صمت و … را برای واردات کالایی داشته باشیم، ترخیص کالا از گمرک شاید ۱۵ روز زمان می برد.

مشاور زیست بوم کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص ایجاد پنجره واحد در گمرک و کمک به واردکنندگان، گفت: اگرچه پنجره واحد موجب تسهیل امور شده، اما برای جلوگیری از فساد در کمرگ بخش بررسی نهایی به کارشناسان مجازی سپرده شده است؛ مثلا اسنادی که در گمرک بندر عباس اظهار می شود را کارشناسان بقیه گمرکات و نه کارشناسان همان گمرک بررسی می کنند که این موجب تاخیر و حتی کارنابلدی ترخیص شده است.