مدیر کل میراث فرهنگی استان مطرح کرد؛ اصفهان ، رتبه نخست گردشگری طبیعت کشور

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اهمیت گسترش صنعت گردشگری، گفت: امروز در جهان، گردشگری را یکی از سه صنعت سودآور در اقتصاد بین‌المللی می‌دانند و ما از لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری در بین ۱۰ رتبه اول دنیا قرار داریم.

فریدون اللهیاری در مراسمی که به مناسبت پنجم مهرماه روز جهانی جهانگردی برگزار شد، به اهمیت گسترش صنعت گردشگری اشاره و اظهار کرد: درست است که ما در دهه‌هایی بنا به شرایط اجتماعی زمانه که درگیر انقلاب و جنگ بوده‌ایم از گردشگری غافل شدیم اما نگاه اقتصادی به این مقوله نداشتیم و بیشتر به صنعت و کشاورزی پرداخته‌ایم. امروزه یکی از راه‌های جایگزینی برای صنعت و یا کشاورزی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند گردشگری است.
وی سه حوزه اصلی گردشگری در کشور را گردشگری تاریخی فرهنگی، طبیعت و زیارتی دانست و افزود: تاکنون نزدیک به ۱۱۵ اثر فرهنگی ناملموس استان اصفهان به ثبت کشوری رسیده است که به زودی بر تعداد آن افزوده خواهد شد. در شهرستان‌ها به دنبال فرهنگ بومی مناطق هستیم تا در قالب‌های مختلف همانند هفته فرهنگی، معرفی محصولات خاص و یا بزرگداشت آئین‌های ویژه آن مناطق دست به برندسازی بزنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی استان به طبیعت‌گردی نیز اشاره کرد و گفت: شاید تا ۱۰سال پیش اصفهان تنها با اماکن تاریخی‌اش برای گردشگری شناخته می‌شد، اما امروزه اصفهان در گردشگری طبیعت رتبه اول کشور را داراست و بیش از ۳۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی را در حوزه گردشگری طبیعت در استان داریم.
صنعت گردشگری جز از راه علم‌مداری راه به جایی نمی‌برد
در ادامه علی لوافان رییس هیئت مدیره مجمع گردشگری استان اصفهان به نمایندگی از بخش خصوصی در استان به بیان دغدغه‌های اهالی این صنعت و زیرمجموعه‌های مجمع گردشگری پرداخت.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری تحت عنوان «گردشگری و تحول دیجیتال» به اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های الکترونیکی این صنعت، اضافه کرد: صنعت گردشگری جز از راه علم‌مداری راه به جایی نمی‌برد. هم اکنون تعدادی از زیرمجموعه‌های گردشگری استان فاقد نرم‌افزارهای گردشگری است.
وی گفت: با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی می‌توان از اتلاف انرژی و زمان جلوگیری کرد و از حجم ترافیک و آلودگی هوا کاست. اما تا زمانی که ما از این سامانه‌ها و رزرواسیون آنلاین غافل باشیم یک برنامه منسجم را نمی‌توانیم طراحی کنیم.
لوافان خصوصیات الکترونیکی کردن سامانه‌های گردشگری را آسان‌سازی ارتباطات، ورود به تجارت جهانی، در اختیار داشتن اطلاعات به روز، دارا بودن بانک اطلاعاتی قوی در زمینه گردشگری دانست و ادامه داد: شش زیر مجموعه مجمع گردشگری استان اصفهان شامل جامعه هتلداران، جامعه مهمان‌پذیران، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، اتحادیه صنف صنایع دستی، انجمن راهنمایان تور و انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌داران است.
رییس هیئت مدیره مجمع گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: افزایش بی‌رویه هزینه‌های آب و برق و گاز، مشکلات مالیاتی و ارزش افزوده، عدم ارائه خدمات از طرف بیمه تامین اجتماعی، تغییرات زیاد مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، عدم بهره‌مندی استفاده از تسهیلات بانکی با سود کم، تمهیداتی جهت انتقال آسان ارز و… از جمله موانع و مشکلات این بخش است.
در ادامه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان از سودآوری گردشگری سخن گفت و خاطر نشان کرد: توسعه این صنعت رفاه، آسایش و اشتغال به همراه دارد. اگر گردشگری را به عنوان یک پروژه تعریف نکنیم به جایی نمی‌رسیم چرا که با وجود پیش‌بینی آن در سند چشم‌انداز نتوانسته‌ایم آن را عملیاتی کنیم.
محسن یارمحمدیان اظهار کرد: اگر به گردشگری نگاه پروژه‌ای داشته باشیم به آن معناست که نقش هر ارگان و نهاد دولتی در این امر مشخص شود تا بتوان این صنعت را به محور اصلی توسعه در کشور تبدیل کرد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این‌که وزارت امور خارجه از سال ۱۳۹۲ گام‌های موثری برای رونق گردشگری در کشور برداشته، گفت: از اقدامات بسیار مهم این وزارتخانه می‌توان امکان تسهیل در گرفتن روادید و تهیه ویزای فرودگاهی برای گردشگران بیش از ۱۹۰ کشور است.
وی با اشاره به نقش صنعت گردشگری در مقابله با تبلیغات دروغین رسانه‌های بیگانه پیرامون فضای کشور گفت: اهداف توسعه گردشگری بر اهداف انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی استوار است و با تلاش برای گسترش صنعت گردشگری آرمان‌های انقلاب اسلامی را به جهان صادر خواهیم کرد.
در این مراسم از سامانه گردشگری الکترونیکی مسافریار رونمایی شد و علاوه بر نمایش فیلم کوتاه مستندی در مورد گردشگری ورزنه، با پرده‌خوانی و نقالی مخصوص به منطقه وزوان استان اصفهان توسط درویش علی مداح و درویش محمود مداح، به ثبت کشوری این فرهنگ ناملموس استان اشاره شد.