مجلس به موضوع گرانی لوازم خانگی ورود کرده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به گرانی موضوع لوازم خانگی ورود کرده است و چندین تذکر و سؤال از نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی گردآوری شده و وزیر صمت باید پاسخگو باشد. مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس […]

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به گرانی موضوع لوازم خانگی ورود کرده است و چندین تذکر و سؤال از نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی گردآوری شده و وزیر صمت باید پاسخگو باشد.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: در ابتدای امر ما باید بین گرانی و گران‌فروشی تفاوت قائل شویم؛ کسی که در مسأله تولید درگیر است، وقتی در شرایط تورمی قرار دارد، انواع مختلفی از هزینه‌های تولیدش بالا می‌رود؛ مثلاً از ابتدای سال جاری، باید ۵۷ درصد روی حقوق کارگر می‌گذاشتند و بسته به اینکه کارگر چه سهمی از هزینه تولید دارد، قیمت محصول تمام شده نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش قیمت در سایر بخش‌های تولید مثل قیمت مواد اولیه و خدمات ادامه داد: این یک بخش از گرانی است که گریزی از آن وجود ندارد و اثر خود را بر روی قیمت تمام شده می‌گذارد؛ مگر اینکه تولیدکننده خود بخواهد این هزینه‌ها را متحمل شود و از سود خود کم کند.

طغیانی یک بخش دیگر گران شدن محصول تمام شده را مربوط به گران‌فروشی دانست و بیان کرد: در این مورد، اصلاً بحث مواردی که گفتم و منطق بازار است، وجود ندارد؛ تولیدکننده از خود می‌پرسد در حال حاضر بازار چقدر کشش دارد و مصرف‌کننده تا چه قیمتی حاضر به خرید کالا است و به‌همین دلیل متناسب با تقاضای بازار و با توجه به انحصار و عدم رقابت در بازار داخل، کالای خود را گران‌تر از منطق بازار می‌فروشد؛ این دیگر ربطی به قیمت تمام‌شده تولید و حاشیه منطقی سود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به گلایه مقام معظم رهبری در خصوص گرانی لوزام خانگی اشاره کرد و افزود: این گلایه ناظر به نوع دوم افزایش قیمت‌ها، یعنی گران‌فروشی است که تولیدکنندگان لوزام خانگی حق ندارند با تشنه کردن بازار، سودهای دوچندان به دست بیاورند.

وی گفت: کار کارشناس مربوطه در وزارت صمت یا در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده است که این دو بخش را از هم جدا کند و بر غیرمنطقی بودن یا نبودن قیمت‌ها نظارت کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: مجلس هم در این زمینه ورود کرده است و چندین تذکر و سؤال از نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی گردآوری می‌شود و وزیر باید پاسخگو باشد؛ مجلس نیز دنبال این است که این اتفاق بیفتد و از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.