مالیات رونقی بدون تورم را در پی دارد

فرزانه مستاجران اداره مالیات جز آن دست اداراتی است که مردم به زور و اجبار به آن رجوع می کنند و در کل دنیا کمتر کسی است که از دادن مالیات خوشنود باشد . اما امروز به مناسبت روز مالیات می خواهیم از دیدی متفاوت به سازو کار مالیاتی بپردازیم تا شاید نظر عده ای […]

فرزانه مستاجران

اداره مالیات جز آن دست اداراتی است که مردم به زور و اجبار به آن رجوع می کنند و در کل دنیا کمتر کسی است که از دادن مالیات خوشنود باشد . اما امروز به مناسبت روز مالیات می خواهیم از دیدی متفاوت به سازو کار مالیاتی بپردازیم تا شاید نظر عده ای در مورد دادن مالیات تغییر کند.

مالیات به‌عنوان یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌ها، درتمام کشورهای جهان ازجایگاه ویژه و اهمیت والایی برخورداراست، به‌طوری که هرکشوری برای ساختن زندگی بهترشهروندان خویش سعی در گرفتن مالیات به‌مطلوب‌ترین شکل ممکن از مردم دارد که در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده مناسب ترین روش نسبت به روشهای دیگر مالیات ستانی شناخته می شود. اما چرا مالیات بر ارزش افزوده جز بهترین نوع مالیات است؟ زیرا در این شیوه تنها کسانی مالیات می دهند که سود و عایدی در طول سال داشته و در آمدی کسب کرده باشند . در واقع هر که بامش بیش برفش بیشتر. ضمن اینکه  به دلیل گستردگی پایه مالیاتی که مالیات بر ارزش افزوده دارد می توان آنرا با نرخهای پایین تری در مقایسه با سایر مالیاتها وضع نمود بدین معنی که به منظور جمع آوری حجم مشخصی از در آمد مالیاتی با استفاده از مالیات بر ارزش افزوده احتیاج به نرخ مالیاتی کمتری در مقایسه با سایر انواع مالیات می باشد. این امر می تواند از یک سو انگیزه های فرار در پرداخت مالیات را کاهش داده و از سوی دیگر تحقق در آمد مالیات هدف را با اطمینان بیشتری امکان پذیر سازد. بدین شیوه هر کسی میتواند انتخاب کند که وقتی درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتری هم باید بدهد و اگر تمایل به پرداخت مالیات ندارد باید کسب و کار خود را نیز محدود کند.

متاسفانه سیستم مالیاتی در ایران یکی از بی سامان ترین سیستم های موجود است که توانایی گرفتن به موقع و درست مالیات را ندارد. این روزها که تحریم و عدم وجود درآمد های نفتی باعث شده دولت نتواند از پس مخارج خود به خوبی برآید، درآمدهای مالیاتی میتواند به یک منبع درآمدی خوب تبدیل شود که حتی به پیشرفت کشور نیز منجر شود اما همه ی گروه ها در تلاش هستند مالیات ندهند. دکتر ها را ملزم میکنند ،شکایت می کنند ، به وکلا دستور می دهند مالیات بپردازند، سرپیچی می کنند، کارخانه داران می گویند مالیات باعث عدم تولید بیشتر می شود و…..

نتیجه این همه سرکشی و عدم مالیات پردازی می شود ،دولتی که برای مخارج خود دست به سیاست انبساطی مالی می زند و با افزایش نقدینگی موجبات تورم بیشتر بدون هیچ گونه افزایش تولیدی را می دهد. و این افزایش نقدینگی تبدیل می شود به مار سرکشی که به هر بازار برسد در آن اخلال ایجاد می کند. یکی از این بازارها بورس است. اصولاً رونق بازار سرمایه و مبتنی بودن تأسیس و توسعه بنگاه‌های اقتصادی بر محور سهام داری از ویژگی‌های سیستم اقتصادی اسلام و لذا فی نفسه امری پسندیده و بایسته ترویج

است. اما  آنچه ارزشمندی بازار سرمایه یا بورس اوراق بهادار را، موجب می‌شود به کار گیری پول برای تبدیل آن به کالای سرمایه‌ای و سرانجام، تولید کالا و خدمت است که بازار حقیقی کالا را پر رونق و افزایش قیمت‌ها را مانع و حفظ و حتی افزایش اشتغال را تحت شرایطی میسور می‌نماید. نه دلالی بیهوده که هیچ تولیدی را به سر انجام نرساند و تنها باعث افزایش تورم شود!

در حال حاضر بر اساس محاسبات مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ، حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی در ایران به‌صورت دست و پا شکسته در معرض مالیات قرار می‌گیرد که اگر این سیستم به درستی اعمال شود باعث رونق کشور بدون افزایش تورم خواهد شد.