قلب، خواب و بی خوابی

افرادی که در طول روز مدام خواب‌آلود هستند بیشتر در معرض حوادث قلبی عروقی می‌باشند. به گفته متخصصین قلب، خواب برای کمک به ترمیم سلول‌های بدن خیلی حیاتی و مهم است. بدن برای بهبودی حداقل به 7 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد

پریسا جمدی : طبق نتایج حاصل از تحقیقات، افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند ۶۹% بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند. افرادی که در طول شبانه‌روز ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند، افرادی که مشکل بی‌خوابی یا دیابت دارند، نسبت به دیگران دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. خواب باعث تنظیم قند خون، فشارخون و کمک به کاهش وزن می‌شود، از همین رو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. بی‌خوابی یک عارضهٔ شایع است که بین هر ۳ بزرگ‌سال در آمریکا ۱ نفر مبتلابه این مشکل است. بی‌خوابی منجر به ایجاد مشکلات مختلفی ازجمله بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشارخون بالا، چاقی و افسردگی می‌شود.

  • نتایج حاصل از تحقیقات

طی یک تحقیق، ۱۱۸۴۲۵۶ بزرگ‌سال (۴۳ درصد زن) موردبررسی قرار گرفتند. میانگین سنی آن‌ها ۵۲ سال بود و ۱۳ درصد (۱۵۳۸۸۱) این افراد مبتلابه بی‌خوابی بودند. افرادی که مشکل بی‌خوابی داشتند دارای این علائم بودند: مشکل به خواب رفتن، مشکل خواب ماندن یا زود بیدار شدن. لازم به ذکر است که از بین افرادی که موردبررسی قرار گرفتند، ۹۶ درصد سابقه حمله قلبی نداشتند. ۲۴۰۶ بیمار مبتلابه بی‌خوابی و ۱۲۳۹۸ از افرادی که مشکل بی‌خوابی نداشتند دچار حمله قلبی شدند. نتایج حاکی از آن بود که صرف‌نظر از سن، جنس، مدت‌زمان پیگیری و بیماری‌های رایج (ازجمله دیابت، فشارخون بالا یا کلسترول) ارتباط مستقیمی بین بی‌خوابی و حمله قلبی وجود دارد. افرادی که در طول شبانه‌روزی ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند نسبت به افرادی که ۶، ۷، یا هشت ساعت می‌خواند ۱.۳۸ و ۱.۵۶ برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

  • خواب و سلامت قلب

ارتباط معناداری بین سلامت قلب و خواب وجود دارد. کیفیت خواب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گاهی ممکن است مدت‌زمان زیادی خواب باشیم اما کیفیت خوابمان بسیار پایین باشد و خواب تکه‌تکه بوده و عمیق نباشد. تحقیقات نشان داده افرادی که الگویی خواب نامنظم دارند بیشتر در معرض خطر تصلب شرایین قرار دارند و افرادی که در طول روز مدام خواب‌آلود هستند بیشتر در معرض حوادث قلبی عروقی می‌باشند. به گفته متخصصین قلب، خواب برای کمک به ترمیم سلول‌های بدن خیلی حیاتی و مهم است. بدن برای بهبودی حداقل به ۷ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد.

www.healthline.com/health-news/study-finds-people-with-insomnia-nearly-70-more-at-risk-for-a-heart-attack?utm_source=ReadNext#Takeaway