کلسترول بالا دارید؟ این مقاله برای شماست

غذاهای کاهش دهنده کلسترول

کلسترول بالا دارید و به توصیه پزشک باید از رژیم غذایی سالم و مناسب برای کاهش کلسترول پیروی کنید؟

شاید اگر عادت به خوردن غذاهای ناسالمی همچون همبرگر و مرغ سرخ کرده دارید این کار دشوار به نظر برسد. اما در ادامه به شما خوراکی‌های خوشمزه‌ای معرفی خواهیم کرد که علاوه بر طعم خوب به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کنند.
پیاز
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، پیاز حاوی یک ترکیب بسیار مهم به نام کورستین می‌باشد که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. از دیگر فواید پیاز می‌توان به جلوگیری از التهاب و سخت شدن رگ‌ها اشاره کرد که به همین دلیل برای افراد مبتلا به کلسترول بالا بسیار مفید است.
سیر
نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ بر روی سیر حاکی از آن است که سیر می‌تواند کلسترول کل را تا ۳۰ میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد.
حبه‌های سیر را درون روغن زیتون بریزید و بگذارید روی گاز تا نرم شوند، می‌توانید روغن حاوی سیر را بر روی غذاهایتان اسپری کرده و استفاده کنید. سیر هم نسبت به کره طعم بهتری دارد و هم برای کاهش کلسترول عالی‌ست.
قارچ
نتایج حاصل از تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان دهنده این بود که مصرف منظم قارچ شیتاکه تاثیر مثبتی بر کاهش کلسترول دارد.
البته لازم به ذکر است که همه انواع قارچ‌ها برای کاهش کلسترول عالی هستند.
آووکادو
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که آووکادو به دلیل دارا بودن چربی‌های سالم به کاهش کلسترول تام، لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (یا همان کلسترول بد) و تری گلیسیرید کمک می‌کند.
فلفل
فلفل به پمپاژ خون کمک می‌کند. ترکیب موجود در فلفل‌های تند به کاهش سفت شدن رگ‌ها، چاقی، فشار خون و کاهش خطر سکته کمک شایانی می‌کند.
فلفل را می‌توانید به عنوان ادویه به هر غذایی اضافه کنید. غذاهای تند دوست ندارید؟ می‌توانید برای شروع از فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. سپس به مرور زمان فلفل تند را آهسته آهسته به غذاهایتان اضافه کنید.
میوه‌ها
علاوه بر سبزیجات، میوه‌ها نیز برای سلامتی بدن بسیار مفیدند. میوه‌ها علاوه براینکه سرشار از ویتامین‌ها و طعم‌های بی‌نظیر هستند، بسیاری آنها نیز سرشار از پلی فنول‌ها می‌باشند. پلی فنول‌ها برای بیماری‌های قلبی و دیابت بسیار مفیدند. از جمله میوه‌های سرشار از خواص و مفید عبارتند از:
• سیب • مرکبات • انبه • آلو • گلابی‌ها • انگور • انواع توت‌ها
می‌توانید از میوه هم در وعده‌های غذایی به عنوان مکمل و هم به عنوان یک میان وعده سبک و سالم استفاده کنید. حتی می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سالسای انبه درست کنید و آن را جایگزین سس مایونز بر روی ساندویچ‌تان کنید.
آجیل
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی حاوی آجیل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بعلاوه، با مصرف آجیل فراوان می‌توانید از خطراتی همچون مرگ ناشی از دیابت، عفونت و بیماری ریوی تا حد زیادی در امان باشید.
اما حواس‌تان باشد که از آجیل خام و بدون نمک استفاده کنید. بادام، گردو و پسته برای میان وعده گزینه‌های عالی هستند و به راحتی می‌توان آنها را به سالاد، غلات، ماست و محصولات پخته شده اضافه کرد.
برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم و دوستدار قلب باید از مصرف برخی از غذاها و خوراکی‌ها اجتناب کنید. مثلا باید مصرف گوشت قرمز را تا حد زیادی کاهش دهید. می‌توانید برای جایگزینی از گوشت‌های بدون چربی مانند بوقلمون، مرغ و ماهی استفاده کنید.
خوراکی‌های تازه مصرف کنید
بهترین گزینه برای حفظ سلامت قلب و بدن استفاده از خوراکی‌ها و مواد غذایی تازه است. سعی کنید تا حد امکان از مصرف غذاهای بسته بندی شده و کنسروی اجتناب کنید. بعلاوه، از دیگر راه‌کارهای مفید برای محافظت از سلامت قلب مصرف نمک کم است. برخی از خوراکی‌های فرآوری شده موجود در بازار با وجودی که ادعا می‌کنند سالم هستند اما نمک و سدیم بالایی دارند و برای سلامت قلب اصلا مناسب نیستند.