عصر حجر اروپا در قرن نو!

 نبرد شرق اروپا هر روز ابعاد تازه‌ای می‌یابد و دیگرانی را درگیر زیاده‌خواهی‌های پوتین می‌کند. حالا بعد از اوکراین نوبت لتونی است تا در دوراه هوش مصنوعی درصف هیزم بایستند! شهروندان برخی کشورهای اتحادیه اروپا درهراس ازتشدید بحران سوخت برای جمع آوری هیزم صف کشیدند. به استناد خبرمنتشره در پایگاه خبری تحریریه، ساکنان کشور لتونی […]

 نبرد شرق اروپا هر روز ابعاد تازه‌ای می‌یابد و دیگرانی را درگیر زیاده‌خواهی‌های پوتین می‌کند. حالا بعد از اوکراین نوبت لتونی است تا در دوراه هوش مصنوعی درصف هیزم بایستند! شهروندان برخی کشورهای اتحادیه اروپا درهراس ازتشدید بحران سوخت برای جمع آوری هیزم صف کشیدند. به استناد خبرمنتشره در پایگاه خبری تحریریه، ساکنان کشور لتونی برای دریافت مجوز جهت جمع آوری چوب‌های باقیمانده از عملیات قطع درختان با یکدیگر رقابت می‌کنند. لتونیایی ها اکنون برای دریافت مجوزهای دولتی جهت جمع آوری هیزم از جنگل‌ها تلاش می‌کنند. سازمان دولتی جنگل‌های لتونی فاش کرد که مجوزهایی را صادر می‌کند که به شهروندان اجازه می‌دهد تا چوب‌های باقیمانده ازعملیات قطع درختان را جمع آوری و برای فصل سرد انبار کنند. به گفته این نهاد، علاقه به دریافت این مجوزها که کاملاً رایگان هستند، تنها در یک ماه گذشته پنج برابر افزایش یافته است. با این حال «ادموند لینده» یکی از نمایندگان این سازمان هشدار داد که در آینده نزدیک، ممکن است میزان بقایای چوب که به طور بالقوه مردم می‌توانند جمع آوری و استفاده کنند نیز کاهش یابد. لینده به بخش خبری رادیوی لتونی گفت: با توجه به شرایط بازار چوب در نظر گرفته شده برای تولید انرژی، میزان چوب قطع شده در برخی از بخش‌های جنگل در آینده کاهش می‌یابد. دلیل مهم این امر آن است که تعرفه‌های گاز در کشورهای بالتیک نسبت به قبل دو برابر شده است. شرکت انرژی لتونیایی Latvijas Gaze پیشترهشدارداده است که انتظارمی رود تعرفه گاز برای خانوارهای لتونی تا حدود ۹۰ درصد افزایش یابد. این شرکت برنامه‌های خود برای افزایش تعرفه گاز طبیعی را بین ۶۵.۶ تا ۸۹.۹ درصد بسته به میزان مصرف اعلام کرد.

به گفته این شرکت، قبوض گاز برای خانوارهایی که مصرف سالانه آنها تا ۲۵۰ متر مکعب است، ۶۵.۶ درصد افزایش می‌یابد و از ۱.۱۰۲ یورو در هر متر مکعب به ۱.۸۲۵ یورو در هر متر مکعب افزایش خواهد یافت.

در همین حال، مشتریانی که سالانه تا ۵۰۰ مترمکعب مصرف گاز داشته باشند هم افزایش قیمت ۷۴.۷ درصدی را تجربه خواهند کرد. در همین راستا خانواده‌هایی که سالانه بیشتر از ۵۰۰ متر مکعب مصرف داشته باشند شاهد افزایش ۸۹.۹ درصدی خواهند بود.

بسیاری از ساکنان لتونی اکنون به این فکر افتاده‌اند تا بار دیگر به سیستم‌های هیزم سوز قدیمی خود روی بیاورند. خریداری هیزم و سوخت قدیمی اجاق‌ها منجر به کمبود موقت چوب در بازار لتونی شده است.