ضرر بازگشایی تالار ها بیش از منفعتش است

فرزانه مستاجران در حالی اولین روز تابستان را آغاز می کنیم که کلان شهر اصفهان به سمت افزایش آلودگی هوا پیشروی میکند. دیروز هوای شهر با میانگین ساعتی ۱۱۳ در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت. هر چند وضعیت کرونایی در ابتدای امسال تاثیر زیادی بر روی کاهش میزان آلودگی هوای شهر گذاشت اما […]

فرزانه مستاجران

در حالی اولین روز تابستان را آغاز می کنیم که کلان شهر اصفهان به سمت افزایش آلودگی هوا پیشروی میکند. دیروز هوای شهر با میانگین ساعتی ۱۱۳ در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت. هر چند وضعیت کرونایی در ابتدای امسال تاثیر زیادی بر روی کاهش میزان آلودگی هوای شهر گذاشت اما حالا بعد از گذشت ۳ ماه از سال ۹۹ وضعیت هوا به گونه ای شده است که برای گروه های حساس نا سالم محسوب می شود.

می دانیم که  احتمال ابتلا به بیماری‌های پیش زمینه‌ای تنفسی در بیماران مبتلا به کرونا دو برابر بیشتر است و این بیماران سه برابر بیشتر احتمال دارد که به مشکلات قلبی و تنفسی مبتلا شوند. همچنین دهه‌ها تحقیقات استاندارد نشان داده‌اند که آلودگی هوا به قلب و ریه‌ها آسیب می‌زند. خطر اصلی ابتلا به کووید-۱۹، در واقع ناشی از تماس با فرد آلوده است اما کیفیت مراقبت‌های بهداشتی در تعیین عواقب کار بسیار مهم و حیاتی است. مطالعات نشان می‌دهند که میزان زیاد مرگ و میر به دلیل ضعف ریه و قلب است و آلودگی هوا مهمترین عامل این ضعف است.

هوای نا سالم از یک سو و کرونا از سوی دیگر فشار مضاعفی را بر جسم و حتی روح افراد پر خطر و ناسالم خواهد آورد که باعث تشدید بیماری زمینه ای این افراد و همچنین تشدید احتمال بیماری کرونا در آنها می شود و عرصه را هر روز برای آنها سخت تر می کند. محققان در آینده می‌توانند حساب کنند که چه تعداد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل هوای آلوده جهان بوده است. امید می رود که مردم متوجه شوند که چقدر زندگی با کم شدن آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی می‌تواند متفاوت باشد و چقدر از زندگی بیشتر لذت خواهند برد. اما در زمان حاضر به دلیل محدودیت اطلاعات راجع به بیماری کرونا بهتر است تمامی مراقبت های بهداشتی به خوبی اعمال شود و شرایط به گونه ای تعبیه شود که عواملی چون آلودگی هوا باعث تشدید این بیماری نشود.

از طرف دیگر محدودیت های اجتماعی یکی پس از دیگری برداشته می شود و حتی تالار ها نیز بازگشایی شده است و افزایش مراسم ها  و آلودگی هوا می تواند موج جدیدی از کرونا را در استان ایجاد کند. کرونا ، بیماری با قابلیت انتقال سریع باعث شد تا تمامی بخش های اقتصادی ، صنعتی ، آموزشی و فرهنگی کشور تعطیل شده و بنا به ضرورت پیش آمده اغلب کارها به تاخیر افتد. در کشاکش این تعطیلی های کرونایی  شاهد رخ نمایی برخی اقدامات از سوی جامعه هستیم که این گونه اقدامات با هشدارهای بهداشتی و پزشکی در تضاد است و می تواند عامل انتقال بیماری افراد بیشتری از جامعه شود .

پیچیدگی مشکلات و معضلات شهری به خصوص در بخش زیست محیطی که ناشی از ذات پیچیده شهر و درهم‌تنیدگی جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، اداری، طبیعی و … شهر است، امکان تحلیل و تصمیم‌گیری ساده پیرامون مسائل را سخت کرده و لازمه دستیابی به نتیجه مطلوب در این زمینه، استفاده از روش‌های پیچیده و جامع‌نگر است .بدین منظور لازم است عوامل شناسایی شده و اثرات ساطع‌شده، در قالب یک سیستم قرار گیرد و ارتباط بازخوردی و اجزای آن‌ها مشخص شود. تصمیم گیری بر اساس یک موضوع صرف مثلا ورشکستگی تالار داران و یا رستوران داران نمیتواند جوابگوی حل همه مسائل کلان شهری چون اصفهان باشد و نباید جزیی نگری را وارد سیستم تصمیم گیری نمود. البته هر جز از اقتصاد  شهر نیازمند حمایت است اما باید این حمایت به گونه ای باشد که ضرر های آن بیشتر از منافعش برای جامعه نباشد.