سه دلیل افزایش قیمت میوه در بازار

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به اینکه سه دلیل عامل گرانی میوه در بازار است، گفت: با وجودی که اکنون تا حدودی حجم ورودی میوه به میدان میوه و تره بار کم است، اما به دلیل قدرت خرید پایین مردم، اکنون با کمبود میوه در بازار مواجه نیستیم.

محمدصادق ریاحی با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار، اظهار کرد: اگرچه میوه به فراوانی در بازار موجود است، اما به سه دلیل مهم میوه در بازار گران شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات میوه بیشتر شده است، گفت: افزایش هزینه های جانبی میوه همچون خرید سبد، کارگر، حمل و نقل و … و از سوی دیگر تامین برخی محصولات باغی از شهرهای دیگر سبب گرانی میوه شده است، اگر چندی پیش از ۱۰ شهر تامین می شد، اما امروز از دو یا سه شهر تامین می شود.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه با وجود این مشکلات قیمت میوه در اصفهان کنترل می شود، تاکید کرد: ۵ نماینده از اتحادیه، بازرسی اصناف، بازرسی صنعت و معدن، سازمان میادین و کشاورزان در کمیته قیمت گذاری میدان میوه و تره بار حضور دارند و قیمت میوه مشخص می شود.

وی افزود: میوه با کیفیت های متفاوت در میدان میوه و تره بار وجود دارد، به عنوان مثال قیمت گیلاس از ۱۰ تا ۲۲ هزار تومان در میدان عرضه می شود.

ریاحی با بیان اینکه اگر قدرت خرید مردم امروز مناسب بود، در شرایط فعلی حتی با کمبود میوه مواجه می شدیم، تاکید کرد: با وجودی که اکنون تا حدودی حجم ورودی میوه به میدان میوه و تره بار کم است، اما به دلیل قدرت خرید پایین مردم، اکنون با کمبود میوه در بازار مواجه نیستیم.

وی افزود: قیمت برخی محصولات باغی طی یک ماه گذشته افزایش نداشته، اما برخی میوه ها نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد گران شده است و امیدواریم تا پایان تابستان نرخ میوه بیش از این افزایش نیابد.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان همچنین با اشاره به افزایش قیمت برخی صیفی جات، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خربزه در بازار به دلیل کشت پایین این محصول، در مشهد افزایش داشته و از سوی دیگر با وجود افت قیمت پیاز، اما نرخ سیب زمینی افزایش داشته است.