سنگ اندازی، بر سر راه اربعینیان!

این روزها خیلی ها عازم کربلا هستند و بقیه در حسرت پیاده روی اربعین . حسرت لحظه های نابی که در هیچ سفر داخلی و خارجی نمی توان حس کرد . اما لذت این لحظات را تنها شیفتگان حضرت درک می کنند. درست مانند طعم صبحانه عید فطر می ماند، تنها مومنانی که ۳۰ روز روزه گرفته اند و با خدای خود عشق بازی کرده اند طعم لذت بخش آن صبحانه را می دانند، چیست. پیاده روی اربعین نیز عشق می خواهد . عشق خدایی که به سالار شهیدان پیوند داده شده است و به راستی چه پیوند زیبایی شده است.

سنگ اندازی، بر سر راه اربعینیان!

حمیدرضا گورتانی:

اما جالب است افرادی که حتی ذره ای از این عشق ناب را درک نکرده اند با این سفر مخالفت می کنند و به حکم عقل این سفر را محکوم می نمایند. باید به این دسته افراد گفت هرچند سفر اربعین از لحاظ علم اقتصادی نیز تایید شده است اما این سفر به حکم دل انجام می شود و تمام قوانین را بر هم می زند تا دل جاری شود.
دل دیوانه و عقل هردو به دام تو اسیر
/ راه عشاق زمین یکسره در تور افتاد
به گفته برخی از مخالفان سفر اربعین، دولت باید به جای هزینه و کمک هزینه ای که به زائرین اربعین می دهد به فقرای کشور کمک کند، غافل از اینکه فقرا و طبقه متوسط جامعه همین زائرین پیاده کربلا هستند و الا چهار درصدی ها که با پای پیاده به کربلا نمی روند!
آنها دلار های بی زبان را خرج سفرهای آن چنانی خود به دور اروپا و آنتالیا و مالزی و… دیگر کشورهای خوش آب و هوا ، به مزاج خودشان می کنند. حال آنکه هیچ منتقدی ندارند!
بلکه خیلی از مردم حسرت زندگیشان را نیز می خورند و شبانه روز تلاش می کنند به هر نحوی شده خود را به جایگاه آنان رسانند، شاید بتوانند عکسی بگیرند و در صفحه مجازی خود به اشتراک بگذارند.
اما صحبت از کربلا که می شود به هر نحوی انتقاد می کنند ، از سوبسید ناچیزی که دولت برای ویزای اربعین می دهد تا چند موکب ایرانی که در شمار موکب های عراق به چشم نمی آید و آن را هم ستاد مردمی برگزار کرده، همه را بهانه می کنند تا منتقد شوند ، بر این سفر و بر فلسفه آن .
باید به این دسته از افراد گفت اگر حال و هوای آنتالیا برای شما خوش است ، برای عده ای هوای کربلا خوش است ، با همه سختی های راه و مشقت هایش . برای برخی همین تاول کف پا در مسیر نجف به کربلا آرزوست.
پس چرا باید جلوی برآورده شدن آرزوی عده ای را بگیریم با انتقاد های خود ، پست های خود در فضای مجازی و حتی توهین های خود به آنها؟!
مگر شما شبانه روز دم از آزادی بیان و افکار و … نمی زنید پس چرا برخی از دست شما جرات ندارند بگویند ما می خواهیم به کربلا برویم، چطور وقتی یک نفر از شما به هر قصدی به اروپا سفر می کند « و از ارز دولتی هم که تا چندی پیش به وفور استفاده می کردید» جزو مباهات و افتخاراتتان محسوب می شود اما وقتی ویزای اربعین اندکی کاهش قیمت می یابد موجی از توهین ها به سمت زائران حسینی روانه می شود؟!
مگر شما همیشه و همه جا دم از کمک به فقرا نمی زنید؟
در بین این زائرین امام حسین برای پیاده روی اربعین فقرای بسیاری هستند پس به جای سنگ انداختن جلوی مسیرشان یکبار هم که شده کمپینی تشکیل دهیم تا این عزیزان به آرزوی خود برسند.
این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می کنیم به این حرکت، و غبطه می خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند.
عقل کجا پی برد شیوه سودای عشق
باز نیابی به عقل سر معمای عشق
عقل تو چون قطره‌ای است مانده ز دریا جدا
چند کند قطره‌ای فهم ز دریای عشق «عطار»