سفرهای نوروزی کنسل است

با قاطعیت به مردم اعلام شود؛ فرزانه مستاجران در روزهایی که موج چهارم کرونا در حال وقوع است، کرونای انگلیسی در حال گردش است و تکلیف واکسن ایرانی و واردات واکسن خارجی نیز مبهم است ، برخی از مسئولان صحبت از قوانین سفرهای نوروزی می کنند! آیا در چنین شرایطی سفر لازم است؟ چرا با […]

با قاطعیت به مردم اعلام شود؛

فرزانه مستاجران

در روزهایی که موج چهارم کرونا در حال وقوع است، کرونای انگلیسی در حال گردش است و تکلیف واکسن ایرانی و واردات واکسن خارجی نیز مبهم است ، برخی از مسئولان صحبت از قوانین سفرهای نوروزی می کنند! آیا در چنین شرایطی سفر لازم است؟ چرا با جان همه مردم ایران بازی شود تا عده ای خاص که نمیتوانند مانند تمام مردم جهان شرایط قرنطینه را تحمل کنند برای عید به مسافرت بروند؟ مگر چند درصد از مردم ایران خواهان سفر در چنین شرایطی هستند که مسئولان در صدد رفع مشکل آنها هستند؟ کادر درمان ما در حالت اظطراری به سر می برند و حتی نمیتوانند خانواده خود را ملاقات کنند آن وقت صحبت از سفر های نوروزی می شود؟ چرا از همین حالا با جدیت به مردم اعلام نمی شود که هیچ کس اجازه سفر در نوروز را ندارد؟ تا مردم برنامه ریزی برای آن نداشته باشند؟!

در آخرین ماه سال کشور یک‌بار دیگر درگیر خیز چهارم کرونا و ویروس جهش‌یافته کووید-۱۹ شده است. موجی جدید که در صورت ادامه عادی‌انگاری‌ها از سوی مردم، می‌تواند یک بار دیگر کشور را در سیاهی اسفند ماه سال گذشته فروببرد. در چنین شرایطی زمزمه سفرهای نوروزی از حالا شنیده می‌شود و حتی وزارت گردشگری از صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا برای رزرو هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰خبر داده است.

هرچند اعلام شده که اگر خیز  چهارم کرونا به وقوع بپیوندد این مجوز ها باطل می شود اما حتی اگر خیز چهارمی هم قبل از عید نباشد با مجوز های سفری که اعلام شده حتما بعد از عید شاهد یک خیز عظیم کرونایی خواهیم بود.

به گفته مسئولان   به‌طور کلی سفرها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت‌نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، براساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که سازمان گردشگری می‌تواند اینها را پوشش دهد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و… سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری بروند که تحت‌نظارت نیستند و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادرزدن می‌کنند. بر این اساس می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشد، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل‌کنترل و نظارت نیستند.

البته این تقسیم بندی ها از دید مسئولان امر بوده و به نظر می رسد این مسئولان از کره ای دیگر آمده اند و آنچنان قوائد بازی کرونا را نمی دانند! با این تقسیم بندی شاید بتوان نام مسافران نوروزی را ثبت کرد اما نمیتوان شرایطی فراهم کرد که مسافرانی که با تور می روند یا به صورت شخصی می روند کرونا نگیرند و به دیگران منتقل نکنند..

بر طبق اعلام وزارت بهداشت بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های مازندران و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب در استان‌های مازندران و گیلان گزارش شده است. براساس آخرین آمار اکنون ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در استان خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و به تعداد شهرهای نارنجی اضافه شده است. و جالب تر اینجاست که این استان ها مبدا اصلی گردشگری در نوروز به حساب می آیند با این وجود چطور هنوز در مورد سفرهای امن با وجود کرونا صحبت می شود؟