سرنوشت مسیرهای دوچرخه‌سواری اصفهان چه شد؟

در حال حاضر در برخی از مناطقی که نیاز داشته باشند مسیرهای دوچرخه‌سواری احداث شود، در صورت داشتن شرایط لازم این کار را ادامه می‌دهیم. برای اجرایی شدن این کار بودجه لازم نیز پیش‌بینی شده است.اگر بتوانیم در برخی از معابر مسیرهای دوچرخه را جداسازی کنیم تا آسایش، آرامش و امنیت را به شهروندان رکاب‌زن را تأمین کنیم، در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و حمل و نقل پاک اقدام مؤثری انجام داده‌ایم

عضو کمیسیون هوشمند سازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان از استانداردسازی مسیرهای دوچرخه سطح شهر خبر داد و گفت: احداث مسیرهای دوچرخه یکی از معضلات ترافیکی بعضی از معابر شهر اصفهان بود که اکنون به دنبال این هستیم که این مسیرها مجهز و ایمن شود تا شاهد تردد آسان و روانی باشیم.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرنوشت مسیرهای دوچرخه‌سواری احداث شده در سطح شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از معضلات ترافیکی بعضی از معابر شهر اصفهان، احداث مسیرهای دوچرخه بود که در دوره گذشته در بعضی از خیابان‌ها به‌صورت عجولانه و بدون کارشناسی انجام شد و عرض برخی از معابر به دلیل احداث این مسیرها کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی مدیریت شهری برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری با بررسی‌های کارشناسی که انجام داده بودند در برخی از معابر سطح شهر مسیرهای ویژه دوچرخه احداث کرده بودند، گفت: متأسفانه پس از احداث این مسیرها نه‌تنها از آن‌ها استقبال نشد، بلکه در سطح شهر و مناطق شهرداری شاهد اعتراضات مردمی بودیم که چرا برخی از این مسیرها به‌صورت استاندارد احداث نشده است.

فلاح افزود: به دنبال این هستیم که مسیرهای دوچرخه شهر مجهز و ایمن شود و مجوز شورای ترافیک را برای این مسیرها بگیریم، ضمن اینکه تدبیری می‌اندیشیم که شاهد تردد آسان و روان در خیابان‌هایی باشیم که مسیرهای دوچرخه احداث شده است.

عضو کمیسیون هوشمند سازی و حمل‌ونقل شهری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مشکلاتی که برخی از مسیرهای دوچرخه‌سواری ایجاد می‌کردند راه‌حلی نداشت، توضیح داد: احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری در برخی از مناطق برای تردد شهروندان و وسایل نقلیه ازجمله خودروها و حتی دوچرخه‌سواران مشکلاتی را ایجاد کرده بود که گاهی جبران‌ناپذیر بود و منجر به تصادفات می‌شد. به‌عنوان نمونه مدتی پس از احداث مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان پروین حادثه‌ای اتفاق افتاد که منجر به فوت یک شهروند دوچرخه‌سوار شد.

وی در پاسخ اینکه مدیریت شهری برای اصلاح این مسیرها چه کرد؟ گفت: طبق بررسی‌هایی که در این دوره از فعالیت مدیریت شهری انجام دادیم، برخی از مسیرها استانداردهای لازم را نداشتند. در این راستا در کمسیون حمل‌ونقل شورای شهر، شهرداری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک را ملزم کردیم که مسیرهای احداث شده را مجدداً بررسی کنند و اگر مسیری استانداردهای لازم را ندارد، درصورتی‌که قابلیت استانداردسازی داشته باشد با اقدامات لازم آن را به سمت استانداردسازی ببرند، اما مسیری که به‌هیچ‌عنوان قابلیت استانداردسازی ندارد، جمع‌آوری شود.

فلاح ادامه داد: پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد برخی از مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌هیچ‌عنوان قابلیت استانداردسازی نداشتند و باعث ایجاد معضلات ترافیکی شده بودند، بنابراین مسیرها جمع‌آوری شدند و بقیه مسیرها مجهز و ایمن شدند.

 وی با اعلام اینکه برخی از مغازه‌داران از مسیرهای موجود استفاده شخصی می‌کنند، اضافه کرد: همچنین بعضی از مسیرها بارانداز برخی از صنوف شده‌اند و می‌بینیم که برخی از مغازه‌ها وسایل خودشان را در این مسیرها می‌گذراند. در این راستا اقدامات لازم را انجام دادیم که شاهد این اتفاقات نباشیم و رکاب‌زنان بتوانند مسیر خود را راحت طی کنند.

عضو کمیسیون هوشمند سازی و حمل‌ونقل شهری شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی از مناطقی که نیاز داشته باشند مسیرهای دوچرخه‌سواری احداث شود، در صورت داشتن شرایط لازم این کار را ادامه می‌دهیم. برای اجرایی شدن این کار بودجه لازم نیز پیش‌بینی شده است.

وی در خاتمه گفت: اگر بتوانیم در برخی از معابر مسیرهای دوچرخه را جداسازی کنیم تا آسایش، آرامش و امنیت را به شهروندان رکاب‌زن را تأمین کنیم، در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و حمل و نقل پاک اقدام مؤثری انجام داده‌ایم.