سخنی با شهردار جدید اصفهان

فرزانه مستاجران همانطور که میدانید انتخاب شهردار اصفهان در این دوره با حاشیه های فراوانی همراه بود. انتخابی که در ابتدا قرار بود بر طبق نظر مردم انجام شود و حتی برای آن از جوانان نیز دعوت شد تا کاندید شوند.مردم هم که فکر می کردند قرار است تحولی رخ دهد در فضای مجازی نظرات […]

فرزانه مستاجران

همانطور که میدانید انتخاب شهردار اصفهان در این دوره با حاشیه های فراوانی همراه بود. انتخابی که در ابتدا قرار بود بر طبق نظر مردم انجام شود و حتی برای آن از جوانان نیز دعوت شد تا کاندید شوند.مردم هم که فکر می کردند قرار است تحولی رخ دهد در فضای مجازی نظرات خود را برای اعضای شورای شهر ارسال کردند تا در این امر آنها را یاری کنند اما در آخر ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورد و از این لیست نام یک نفر بیرون آمد که تحصیلاتش هیچ ارتباطی به شهر و شهرداری ندارد. علی قاسم زاده کارشناسی الهیات از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکترای مشاوره از دانشگاه اصفهان دارد و هم اکنون به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شده است. هر چند این انتخاب نتوانست عطش مردم برای احساس تحول دربرخی از روندهای مرسوم را  التیام بخشد اما باید دید وی میتواند انتظارات مردم از یک شهردار را پاسخگو باشد؟

در سالهای اخیر موضوع شهر هوشمند و اهمیت آن برای زیست انسان‌ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است .توسعه شهری هنوز هم یکی از موضوعات مهم قرن ۲۱ است. تا سال ۲۰۵۰، دو سوم (۶۸ درصد) جمعیت جهان در شهرها ساکن می‌شوند. و در سالهای اخیر شهر اصفهان مهاجران زیادی را در خود جای داده است . با این حال بسیاری از شهرهای جهان با مشکل نابرابری دست و پنجه نرم می کنند و اصفهان به گواه آمار یکی از همین شهرهاست. شهری که مردمانش سالها در کنار زاینده رود معیشت خود را به دست می آوردند حالا دیگر جانی ندارد و این رود زنده به شهرهایی انتقال یافته که مردم کویر نشینش زندگی خود و اقتصادشان را بر پایه کویر بنا کرده بودند اما حالا علاوه بر تغییر اکوسیستم آنها، اصفهان نیز در حال نابودی است. در سراسر جهان  شهرها در ساخت فضاهای پایدار و قابل زندگی به مشکل خورده‌اند. پاندمی کووید-۱۹ هم ضربه سنگینی به شهرها وارد کرده است. بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در شهرها به ثبت رسیده است و مشاغل زیادی در اقتصاد رسمی و غیررسمی از دست رفته‌اند و مردم انتظار دارند مسئولان شهری بیش از پیش به فکر مشکلات مردم باشند.

زاینده‌رود ۱۱۸اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.اما چند سالی است نفسهایش به شماره افتاده و یا بهتر بگوییم راه نفسش گرفته شده است. در راستای رفع این مشکل مردم اصفهان تلاشهای فراوانی کرده اند و درخواستهای زیادی برای مسئولان شهری ارسال کردند اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. امسال نیز نامه‌ای از طرف سمن‌های اصفهان برای دادستان کل کشور ارسال شده است، تا این بحران به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد. رونوشت نامه برای سازمان محیط زیست و مدیریت بحران استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.فرونشست زمین معضلی است که در اثر خشکی زاینده رود ایجاد شده است. ترک‌ها و شکاف‌های عمیق از این پدیده حکایت دارند و اگر کنترل نشود تهدیدی جدی برای شهروندان اصفهانی است. فرونشست خسارات جبران ناپذیری برای ساختمان‌های شهری دارد اگر از توسعه آن جلوگیری نشود بسیاری از ساختمان‌ها تخریب می‌شود و زندگی مردم اصفهان دشوار خواهد شد.

اقای دکتر قاسم زاده هرچند انتخاب شما به عنوان فردی که مدرک تحصیلی نامرتبط با مدیریت شهری دارید توانست چالش های زیادی ایجاد کند اما در این موقعیت خطیر شما میتوانید با هم سو شدن با مردم و بررسی، پیگیری و رفع این مشکل عظیم به همه منتقدانتان نشان دهید شهر، مدیریت لازم دارد و شما این توانایی را در خود دیده اید به همین دلیل به عنوان یک فرد انقلابی این مسئولیت را پذیرفته و پای آن ایستاده اید…