ریزش دلار بعید است

رضا اخلاق پور: در روزهای گذشته، شاخص کل بورس تحت تأثیر مذاکرات وین وجنگ روسیه و اوکراین با نوسان‌های زیادی روبرو شد. عواملی که در کنار اخبار مربوط به بودجه سال آینده به خصوص سیاست کاهش معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های حقوقی، بر رفتار معامله گران در بورس اثر گذاشت وموجب شد تاحتی برخی ازنمادهای ارزنده […]

رضا اخلاق پور: در روزهای گذشته، شاخص کل بورس تحت تأثیر مذاکرات وین وجنگ روسیه و اوکراین با نوسان‌های زیادی روبرو شد. عواملی که در کنار اخبار مربوط به بودجه سال آینده به خصوص سیاست کاهش معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های حقوقی، بر رفتار معامله گران در بورس اثر گذاشت وموجب شد تاحتی برخی ازنمادهای ارزنده بازار نیز با کاهش تقاضا و قیمت روبرو شوند.

همچنین قیمت نفت به دلیل درگیری‌های روسیه و اوکراین افزایش یافت و به بالای ۱۱۰ دلار رسید که خود یک رکورد در ۸ سال گذشته محسوب می‌شود اما به دلیل ریسک‌های موجود در بازاربورس تاکنون نتوانسته است بر سهام شرکت‌های پالایشی اثر زیادی بگذارد و آنها را به صف خرید بکشاند. همچنین به دلیل نقش اثرگذارروسیه و اوکراین در تأمین مواد اولیه صنایی مانند فولاد، گاز، نفت و اینکه این دو کشور از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده غلات نیز هستند؛ طبیعی است جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند تا مدت‌ها پس از پایان جنگ نیز اثرخود را بر اقتصاد جهان بگذارد وسبب افزایش تورم به خصوص در بخش موادغذایی شود.

  • تأثیر جنگ روسیه براقتصادجهانی

روسیه یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیابه شمار می‌رود و بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان است و سهم بالایی در تأمین فلزاتی مانند نیکل و آلومینیوم دارد. از طرف دپگر روسیه و اوکراین از بزرگتریــن تولیدکنندگان پتاس و کود شیمیایی و غلات در جهان هســتند، بنابراین تحریم‌های بین المللی علیه روسیه از یک طرف و نابودی زیرســاختهای ساحلی و بنادری اوکراین در دریای سیاه از طرف دیگر می‌تواند سبب کاهش عرضه محصولات این کشورها و افزایش نرخ تورم در سطح جهان شود.

  • ریسک‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

بورس در سال آینده با چند مسئله اصلی مواجه است. نتیجه مذاکرات هسته‌ای از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر بورس است که بالا رفتن شانس احیای برجام، می‌تواند باعث کاهش انتظارات تورمی و همچنین کاهش قیمت دلار شود که نتیجه آن آرامش نسبی بازار و متعادل شدن قیمت‌ها خواهدبود. حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده و اثرآن بر بازدهی شرکت هاوبنگاه های اقتصادی، از دیگر عواملی است که بر قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص کل بازاردر سال آینده اثر گذاراست. عامل دیگر؛ کسری احتمالی بودجه در سال آینده و نحوه جبران آن است که ممکن است از طریق افزایش احتمالی هزینه انرژی شرکت هاو بنگاه‌ها تأمین گرددکه می‌تواند بر بازدهی و قیمت سهام شرکت‌ها تأثیر منفی بگذارد، در این میان، ابزارها و سیاست‌های تأمین مالی دولت از طریق کاهش معافیت‌های مالیاتی و یا تغییر در نرخ‌های مالیاتی به خصوص برای شرکت‌های حقوقی از دیگر موارد اثرگذاربر بازار سهام در سال آینده است. سیاست‌های اقتصادی و نرخ بهره‌ای که دولت در سال آینده اتخاذ می‌کند از دیگر عوامل است که در این خصوص به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی برای کنترل و کاهش نرخ تورم، سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش خواهند گرفت که دراین صورت به دلیل سوددهی بالای سپرده‌های بانکی واوراق مشارکت که ریسک بسیار کمتری نسبت به سهام دارند، باعث کاهش انگیزه فعالان بازار برای سرمایه گذاری در بورس و خروج نقدینگی‌ها ازبازار سهام می‌شود.

  • قیمت دلار ریزشی نیست

با توجه به بودجه سال آینده، پیش بینی می‌شود که قیمت دلار در میان مدت و بلند مدت ریزش شــدیدی نداشــته باشــد. از سوی دیگر در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد سبب می‌شود تا منابع ارزی کشور آزاد و تجارت خارجی تسهیل شود که این موضوع بر بازدهی شرکت‌های صادرات محور اثر مثبت می‌گذارد. اما در مجموع با توجه به ریسک‌های بازار سهام که بخش جدا نشدنی از این بازار هستند لازم است تا فعالان این بازار با بررسی عملکرد واقعی شرکت‌ها و تحلیل سودآوری، تولید و فروش آنها در نمادهای مختلف بازار سهام سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از سود معقولی برخوردار شوند. کارشناس بورس و بازارسرمایه

نتیجه مذاکرات هسته‌ای از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر بورس است که بالا رفتن شانس احیای برجام، می‌تواند باعث کاهش انتظارات تورمی و همچنین کاهش قیمت دلار شود که نتیجه آن آرامش نسبی بازار و متعادل شدن قیمت‌ها خواهدبود. حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده و اثرآن بر بازدهی شرکت هاوبنگاه های اقتصادی، از دیگر عواملی است که بر قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص کل بازاردر سال آینده اثر گذاراست.