روس‌ها ، ترک‌ها و چینی‌ها در سرخس

براساس این قرارداد، منطقه ویژه اقتصادی سرخس علاوه‌بر اخذ مجوزهای لازم و حمل‌ونقل بار از نقطه مرزی تا منطقه ویژه، نسبت به تأمین زمین، زیرساخت‌های ریلی عریض و نرمال و سایر امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذار اقدام خواهد کرد

 پس از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یوآنی چینی‌ها برای احداث پارک بزرگ لجستیک بین المللی سرخس، حالا سرمایه‌گذاران کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قرارداد همکاری امضاء کرده‌اند؛ قراردادهایی که ثمره‌اش برای همه کشورهای طرف قرارداد و کل منطقه آسیای میانه مزیت‌ساز خواهد بود.

مهرماه امسال بود که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ریاست سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، قرارداد مشارکت در ساخت و بهره برداری از پارک بزرگ لجستیک بین المللی سرخس بین سرمایه‌گذار چینی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضاء رسید. قراردادی کم سابقه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه ویژه اقتصادی سرخس در تبادلات اقتصادی و ترانزیت آسیای میانه، محقق شده است. به دنبال عقد این قرارداد، اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قراردادهای همکاری امضاء کرده‌اند. در همین راستا با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار روسی، قرارداد احداث سایت تخصصی حمل و ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) زغال سنگ و کود پتاس در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضاء رسید.

براساس این قرارداد، قرار است سرمایه‌گذار روسی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی، نسبت به ساخت و تجهیز پایانه حمل‌ونقل، تخلیه و بارگیری زغال سنگ و کود پتاس متناسب با آخرین امکانات و تجهیزات روز دنیا در سایت تخصصی منطقه ویژه اقتصادی سرخس اقدام کند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، درباره اهمیت عقد این قرارداد اظهار کرد: طبق اعلام گمرک روسیه، ماهانه تا ۲/۲ میلیون تن بار زغال سنگ از این کشور به هند جابجا می‌شود و قرارداد منعقد شده باعث خواهد شد بخش ویژه‌ای از ترانزیت بار روسیه به هند و حتی به داخل ایران از مرز این منطقه در سرخس انجام شود.

محمدرضا کلائی تصریح کرد: براساس این قرارداد، منطقه ویژه اقتصادی سرخس علاوه‌بر اخذ مجوزهای لازم و حمل‌ونقل بار از نقطه مرزی تا منطقه ویژه، نسبت به تأمین زمین، زیرساخت‌های ریلی عریض و نرمال و سایر امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذار اقدام خواهد کرد. کلائی، تثبیت گذرگاه شمال به جنوب از مرز سرخس را یکی دیگر از دستاوردهای احداث پایانه جابجایی زغال‌سنگ در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد و افزود: با راه‌اندازی این پایانه، علاوه بر افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت بار از روسیه به چین، شاهد درآمد ارزی بسیار بالا برای کشور، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی شهرستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواهیم بود.