رابطه قیمت طلا با واکسن کرونا!

فرزانه مستاجران هر چند قیمتها در ایران پیرو قیمتهای جهانی نیست و کوچکترین خبر داخلی میتواند تلاطم های بسیاری را در بازار های هدف ایجاد کند اما قیمت انس جهانی با فی طلا در ایران رابطه ی تنگاتنگی دارند و تغییر در انس جهانی میتواند قیمت طلا در کشور را تغییر دهد البته باید حباب […]

فرزانه مستاجران

هر چند قیمتها در ایران پیرو قیمتهای جهانی نیست و کوچکترین خبر داخلی میتواند تلاطم های بسیاری را در بازار های هدف ایجاد کند اما قیمت انس جهانی با فی طلا در ایران رابطه ی تنگاتنگی دارند و تغییر در انس جهانی میتواند قیمت طلا در کشور را تغییر دهد البته باید حباب قیمت طلا در کشور را نیز در نظر گرفت که در بیشتر مواقع این حباب از اخبار و شایعات داخلی  پیروی می کند. اخبار و شایعاتی که باعث می شود میزان عرضه و تقاضا تغییر کند و حباب قیمتها را ایجاد کند.

در هفته گذشته قیمت طلا به یک ثبات نسبی رسیده است که این واکنش در بازار طلا نتیجه کنش های  بسیاری من جمله ثبات نرخ ارز در کشور ،ریزش بورس و حتی خبرهایی حاکی از کشف واکسن کرونا بوده است. شاید بگویید واکسن کرونا چه ربطی به قیمت طلا دارد؟!

در چند روز اخیر روسیه ادعا کرده موفق یه کشف واکسن کرونا شده است. پوتین حتی اذعان داشته این واکسن را بر روی دختر خود امتحان کرده و همین ادعا باعث شده امنیت واکسن بیشتر مورد قبول  جهانیان واقع شود . هر چند واکسن روسی هنوز منتظر تایید سازمان بهداشت جهانی است اما در صورت تائید شدن این واکسن ، بسیاری از عواملی که در این چند ماه باعث افزایش قیمت طلا شده بودند، دیگر به‌ عنوان محرک ارزش اونس عمل نخواهند کرد.  به نظر می‌رسد بخشی از درخشش بازار طلا به پایان رسیده باشد و اکنون این احتمال وجود دارد که طلا حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار را امتحان کند. روند بازار طلا به کنترل ویروس کرونا و تولید انبوه واکسن آن، بازده اوراق قرضه آمریکا و سایر عوامل تاثیرگذار در مقطع فعلی بستگی دارد.

 گفته می شود خبر حاکی از ساخت واکسن کرونا طی هفته گذشته توانسته قیمت انس جهانی را با ۱۳۵ دلار کاهش رو به رو کند و قطعی شدن این اخبار میتواند تاثیر بسیار بیشتری بر روند نزولی شدن فی طلا در جهان بگذارد ، اگر واکسن به مرحله‌ای برسد که به عموم مردم دنیا تزریق شود این موضوع برای اقتصاد جهانی یک خبر مهم خواهد بود و باعث بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد، در چنین شرایطی قیمت طلا به طور طبیعی با کاهش روبرو خواهد شد.

البته در ایران بالارفتن قیمت ها به سرعت نور انجام میشو اما پایین آمدن قیمت با موتور دیزلی کار میکند و به این راحتی ها بازار طلا شاهد افت قیمت چشمگیر نخواهد بود تا جایی که در روزهای سپری شده  سکه با کاهش  حدود ۵۰۰ هزار تومانی روبرو شد و  همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۲۲ هزار تومانی را تجربه کرد.

هنوز هم تایید ها و تکذیبب های زیادی برای ساخته شدن واکسن کرونا توسط روسیه وجود دارد اما انچه در اخبار رسمی انتشار یافته است حاکی از تایید و ساخت واکسن ضد کویید توسط روسیه است. این واکسن “اسپوتنیک وی” نامگذاری شده و تمام آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشته است، واکسن روسی بر پایه شاخه آدنوویروس توسط وزارت بهداشت روسیه در تاریخ ۱۱ اوت به ثبت رسید و اولین واکسن ثبت شده ضد کووید در بازار است. البته این واکسن هنوز توسط سازمان بهداشت جهانی به ثبت نرسیده است اما این به ثبت نرسیدن نمیتواند تنها دلایل بهداشتی داشته باشد زیرا در طول تاریخ این سازمان نشان داده عوامل زیادی هم چون عوامل اقتصادی و سیاسی بر روی تصمیماتش موثر بوده است که در مثال آن میتوان از سکوت مرگبارش در مورد انتقال خونهای آلوده به ایدز از فرانسه به ایران نام برد. هنوز هیچ یک از ابعاد این واکسن و چرایی واکنش های در مقابل آن معلوم نشده و باید منتظر زمان شد تا همه چیز را مشخص کند.