دلالان می‌تازند؛ مشتری حیران و بازار بلاتکلیف

رکود در بازار خودرو دیده می‌شود و خریدوفروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنا بر ضرورت صورت می‌گیرد و خریدار به بازار مراجعه نمی‌کند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز سبب شده اکثر فروشندگان خودرو از ورود به بازار امتناع کنند

یلدا توکلی: بازار خودرو که قیمت‌ها سلیقه‌ای شده است، مشتری آن‌چنانی هم وجود ندارد. فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است و خودرو قیمت ثابتی ندارد اما برخی دلالان باقیمت‌های سلیقه‌ای مشتریان را در بلاتکلیفی قرار داده‌اند.

 

  • کسی تمایل به خرید و حتی فروش خودرو ندارد

بازار خریدوفروش خودرو این روزها در رکود شدیدی قرار دارد به‌نحوی‌که اکثر معاملات به صفر رسیده و کمتر کسی تمایل به خرید و حتی فروش خودرو دارد. شاید هم در این میان، ارتقای مشخصات فنی خودرو دلیل است. که در بالا رفتن قیمت روز خودروهای داخلی تأثیرگذار بوده است و بخش مهمی از تلاش خودروسازان جهت باکیفیت شدن تولیداتشان، باعث بالا رفتن قیمت خودروهای مربوطه شده است. البته این تغییر قیمت در مدل‌های جدید به‌صورت افزایش قیمت و در مدل‌های قدیمی‌تر به‌صورت کاهش قیمت خود را نشان داد. بخشی از این نوسان قیمتی هم مربوط به تغییرات قیمت ارز هست. که روی قیمت خودروهای خارجی تأثیر مستقیم گذاشته است. در این شرایطی که روند نرخ ارز به‌صورت صعودی بوده، سبب افزایش نرخ برخی کالاها در بازار مانند سکه، مسکن، ارز و خودرو شده است. بااین‌وجود و با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای یادشده و در کنار رشد نرخ تورم، اما حقوق و دستمزدها همچنان به همان نسبت افزایش نیافته که این به معنی کاهش قدرت خرید مشتریان است.

 

  • روند قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی است

بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر و مقایسه آن در بازه پیش از افزایش نرخ ارز و پس‌ازآن نشان می‌دهد که بازار با افزایش قیمت قابل‌توجهی طی این مدت روبرو شده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت پرشمارها از چهار میلیون تومان تا بعضاً ۵۰، ۷۰ و حتی ۹۰ میلیون هم فراتر رفته و این در حالی است که فروشندگان خودرو از عرضه محصولات امتناع کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند. البته به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، بازار در رکود کامل بوده و خریدار به بازار مراجعه نمی‌کند. این افزایش بهای قیمت خودروها به‌گونه‌ای است که قیمت محصولات ایران‌خودرو حداقل هفت میلیون تومان و حداکثر ۹۰ میلیون تومان افزایش داشته است. در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب افزایش قیمت‌ها ملایم‌تر است و در این بازه ۱۰ روزه، قیمت محصولات بین ۴ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشته‌اند.

 

  • مقایسه آخرین قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار

افزایش قیمت ایجادشده در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، رکود در بازار خودرو دیده می‌شود و خریدوفروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنا بر ضرورت صورت می‌گیرد و خریدار به بازار مراجعه نمی‌کند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز سبب شده اکثر فروشندگان خودرو از ورود به بازار امتناع کنند.

 

  • دلال‌ها دیگر بازار برایشان سودی ندارد

نعمت‌الله کاشانی از فعالان بازار خودرو است. وی درباره وضعیت فعلی این بازار گفت: سال گذشته مدت کوتاهی قیمت‌ها چنددرصدی افزایش یافت اما با برخورد جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت دوباره قیمت‌ها روند نزولی در پیش گرفتند و با توجه به سیاست‌های تدوین‌شده برای ساماندهی بازار خودرو تولیدکنندگان مجاز به افزایش نرخ خودروها نبودند، بنابراین حتی پول‌هایی که اضافه گرفته‌شده بود به خریداران برگردانده شد.

وی افزود: اما در حال حاضر بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و در بازار خودرو خریدوفروش به‌ندرت انجام می‌شود. این وضعیت برای خودروهای داخلی و خارجی تفاوتی نمی‌کند و برای هر دو صادق است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آمارهای موجود، فروش چقدر است، گفت: در حال ‌حاضر فقط مصرف‌کننده واقعی که خودرو نیاز دارد برای خرید اقدام می‌کند. بازار خودرو دیگر برای سوداگران جذابیت نداشته و تا حدودی دلال‌ها که دیگر بازار برایشان سودی ندارد در حال خروج از این بازار هستند که به سود مصرف‌کننده است. وی ادامه داد: بسیاری از خودروها عمر مفیدشان به پایان رسیده و در مرحله اسقاط هستند که این امر روی آلودگی هوا تأثیر مستقیم دارد. مدیر پیشین اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا صاحبان این نوع خودروها برای تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده خود اقدام کرده‌اند، گفت: افرادی که خودرو لازم داشته باشند خودرو موردنیاز خود را خریداری می‌کنند. درواقع هر خرید و فروشی که در بازار انجام می‌شود از سوی خریداران واقعی است.