خطر انقطاع نسل، ایران را تهدید می کند

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با ما هشدار داد:
خطر انقطاع نسل، ایران را تهدید می کند
بسترهای افزایش جمعیت فراهم نشود کشورمان با کمبود جمعیت جوان مواجه می شود

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با ما هشدار داد:

خطر انقطاع نسل، ایران را تهدید می کند

بسترهای افزایش جمعیت فراهم نشود کشورمان با کمبود جمعیت جوان مواجه می شود

فشارهای اقتصادی، تنگی معیشت، بیکاری و چندین و چند دلیل دیگر باعث شده تا اکنون درکمتر ازیکسال مانده به پایان قرن ۱۳۰۰ خورشیدی، درهیاهوی بیماری کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن که روزانه جان دهها نفر را می گیرد، زنگ خطرانقطاع نسل درایران نواخته شود. تا جایی که باعث شده تقریبا همه روزه کارشناسان حوزه اجتماعی، مدیران مربوطه و بهارستان نشین ها نسبت به چالش پیش رو هشدار دهند.

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از جمله نماینده هایی است که درگفتگو با ما پیرامون این موضوع اظهار داشت: اینروزها با توجه به کاهش موالید تاکیدهای فراوانی بر فرزند آوری است. بسیاری سوالشان این است” دراین برهه اقتصادی و معیشتی چگونه می توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم وقتی بسترهای لازم آن فراهم نیست؟” باید گفت فرزندآوری تحت تاثیرمتغیرهای مختلفی قراردارد. اقتصاد، مسکن و امثالهم نیز موثرند اما همه متغیرها را نمی توانیم صرفا اقتصادی ببینیم. مثلا توجه کنید بیش از ۳میلیون خانم درکشور داریم که نابارورهستند اگر بتوان این ها را مداوا کرد نرخ تاثیرگذاریش ظاهرا ۳۰ درصد است. یعنی نزدیک ۱میلیون این تعداد قابل درمان هستند و به درمان جواب می دهند.

وی ادامه داد: متغیرهای دیگری نیز هست که جهانیست به عنوان مثال هراندازه شهر نشینی و زندگی آپارتمان نشینی و این موارد زیاد می شود طبیعتا روی نرخ موالید تاثیرمی گذارد و علاقه مندی به فرزند آوری را کاهش می دهد. به عبارتی شهرنشینی از عوامل مهم تک فرزندی و کاهش جمعیت است.

گودرزی با بیان اینکه” متاسفانه وضعیت موالید و جمعیت در ایران چشم انداز چندان مثبتی ندارد” گفت: نرخ موالید یک پدیده میان مدت و بلند مدت است. متاسفانه چشم اندازمان چندان مثبت نیست زیرا جامعه ما به سرعت به سمت شهروندی و زندگی آپارتمانی درحال پیشروی است. یقینا درچنین فضایی اصلا نیاز به فرزند احساس نمی شود. درجوامع سنتی فرد احساس می کرد برای رفع انواع نیازهایش بچه های زیادی می خواهد ولی الان کسی آن احتیاج ها را احساس نمی کند بیشتر نگاهشان سمبلیک است که یک بچه ای هم داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم توضیح داد: درحال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشورمان شهرنشین هستند، درشهراقبال چندانی از تعدد فرزندآوری نمی شود. همچنین متغیرهای جهانی می گوید هرقدر میزان سواد بالا می رود میل به فرزند آوری پائین می آید. مثلا طرف تا ۳۰ سالگی درس می خواند بعد می رود سرکار بعد تازه می رود خدمت سربازی بعد ازدواج می کند و خب دراین سن و شرایطش چندان به تکثر اولاد نمی رسد یعنی درسنین میانسالی دیگر فرصت و رغبتی برای افزایش فرزند وجود ندارد.

وی یادآور شد: بنابراین همه دلایل تک فرزندی یا نداشتن فرزند اقتصادی نیست. عوامل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با هم درتصمیم گیری های فرزندآوری یا بالعکس دخیل هستند. مثلا باورهای دینی ما در این زمینه بسیار موثر هستند و می تواند برمسائل اقتصادی غلبه کند.

گودرزی گفت: درواقع می خواهم بگویم راههای مختلفی وجود دارد که می توان جایگزین دلایل صرفا اقتصادی نمود. اگرچه مسائل اقتصادی کاملا موثرند و با این اوضاع مسکن و درآمدها، طبیعی است که میل به فرزندآوری حتی درمتاهلین بسیارعلاقمند نیز، روز به روز کاهش خواهد یافت.

“با همه این موانع و مشکلات نهایتا چه تدبیری وجود دارد؟” او درپاسخ به این سوال نیز بیان داشت: باید برای تداوم ایران فرهنگ سازی کنیم. بقای یکپارچه کشورمان نیازمند جمعیت است، آن هم طبق فرمایش مقام معظم رهبری خط جایگزین است. از دو ویک دهم پائین تر بیاید دیگر امکان جایگزینی نیست.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با تاکید براینکه”منفی شدن رشد جمعیت خطر انقطاع نسل را به دنبال دارد” خاطرنشان کرد: یعنی اگر این مسیرهمین طور ادامه داشته باشد جامعه ایران و ایرانی طی ۷۰ سال آینده به سمت انقطاع نسل خواهد رفت.

وی تصریح کرد: اگر بسترهای افزایش جمعیت فراهم نشود کشورمان با کمبود جمعیت جوان مواجه می شود. یعنی جمعیت کشورمان حدودا به ۴۰ میلیون نفر می رسد این خطر بسیار بزرگ است. بنابراین اگر بخواهیم ایران را حفظ کنیم نیاز به نیروی انسانی نیاز به نیروی سرباز … داریم. حواسمان باشد که داریم به سمت کهنسالی پیش می رویم و کم شدن نیروی جوان حفظ یکپارچگی ملی کشور را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

دریاوفایی