تکذیب و تایید دارا دوم، عمدی است؟

فرزانه مستاجران درر هفته ای که اکثر مسسئولین مهم کشور از حمایت بورس صحبت به میان آورده اند، این بازار در پی شایعات پیاپی در مورد عرضه دارا دوم انچنان متضرر شده است که به نظر می رسد صحبت از حمایت بورس عمدی است نه بی برنامگی! در چند روز گذشته دولتیان بارها اعلام کرده […]

فرزانه مستاجران

درر هفته ای که اکثر مسسئولین مهم کشور از حمایت بورس صحبت به میان آورده اند، این بازار در پی شایعات پیاپی در مورد عرضه دارا دوم انچنان متضرر شده است که به نظر می رسد صحبت از حمایت بورس عمدی است نه بی برنامگی!

در چند روز گذشته دولتیان بارها اعلام کرده اند که از بازار بورس حمایت خواهند کرد تا جایی که معاون اول رئیس جمهور از حمایت بی سابقه بورس توسط سه قوه خبر داد و گفت: دولت برای اطمینان مردم از بازارسرمایه حمایت و هیچ محدودیتی برای عرضه سهام ایجاد نمی کند. براین اساس مقرر شد تمام دستگاه ها و نهادهایی که شرکتها و بنگاه های اقتصادی در اختیار دارند زمینه عرضه سهام این شرکت ها را در بورس فراهم کنند. اولین حمایت هم قرار بود در پی عرضه دارا دوم که چند شرکت نفتی را در خود جای داده بود انجام شود که خبر آن از چند مرجع مهم به سمع همگان رسید و بر اساس این خبر مردم سبد سهام بورس خود را بسیار تغییر دادند اما متاسفانه به یکباره این خبر از سوی سازمان خصوصی سازی منتفی اعلام شد. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله موسوم به etfاز اوایل شهریورماه سال جاری، روابط عمومی این سازمان خبر فوق را تکذیب کرد.

بعد از این خبر بازار بورس به کلی  دچار چالش شد و از سبز پوشی به قرمز شدن رسید اما هنوز هم برخی مسئولین خبر از عرضه دارا دوم می دهند و به این ترتیب هیچ آینده روشنی برای معاملات بورس حتی در یک ساعت بعد مشخص نیست و هر لحظه خبری متفاوت میتواند تمام این بازار را تحت تاثیر قرار دهد. حال سوال این است که آیا حق مردم و سهامداران حقیقی بورس این نیست که اخبار واقعی و درست را بشنوند و یا حداقل انتظار داشته باشند هر کسی اجازه شایعه پراکنی نداشته باشد و با مسئولینی که ناآگاهانه اخبار کذب را منتشر می کنند برخورد شود؟!

بعد از این کش مکش ها نیز دوباره دیروز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از لغو عرضه بلوکی سهام ۴ پالایشگاه و تصمیم برای عرضه این سهام در قالب دارادوم خبر داد. یعنی وی خبر تکذیب را تکذیب کرد! محسن علیزاده در صفحه شخصی خود نوشت: در راستای پیگیری خبر تکذیب صندوق دارا دوم با وزارت اقتصاد، وزارت نفت وسازمان خصوصی تبادل نظر انجام شد. عرضه بصورت بلوکی منتفی است. تسریع در ثبت این صندوق و پذیره نویسی آن دردستور کار هر دو وزارت خانه قرار دارد و مجلس پیگیر اجرای آن خواهد بود. همچنین رییس جمهور دوباره تاکید بر عرضه دارا دوم داشته  و اذعان نموده است با توجه به اعتماد آحاد مردم جامعه و سرمایه‌گذاری سنگین مردم در بورس و اعلام صریح عرضه دارا دوم توسط دولت، هر مشکلی در این عرضه وجود دارد با دستور صریح و قاطع  رفع می‌شود و با عرضه دارا دوم تا ۱۵ روز دیگر اعتماد آحاد مردم به سرمایه‌گذاری در بورس احیا خواهد شد.

آیا واقعا بی برنامگی باعث این همه اختلاف گفتار شده است یا تعمدی در کار است؟ بی اعتمادی مردم به بازار بورس در حال شکل گرفتن است و این امر در صورت دامن زدن به اخبار کذب بیشتر هم خواهد شد. آن موقع پول های سرگردانی که قرار بود به وسیله بازار بورس به سمت تولید برود در بازار های دیگر همچون مار افعی قوطه ور خواهد شد و هیچ بازاری  از اسیب  نیش این افعی در امان نخواهد بود.