تولید مکمل دو قلوی تولید مثلی نر و ماده در پژوهشکده رویان اصفهان

متخصص فیزیولوژی و تغذیه دام و پژوهشگر پژوهشکده زیست فناوری رویان درباره افزایش تولید مثل در دام‌ها و تولید مکمل دو قلوی تولید مثلی نر و ماده در پژوهشکده رویان توضیح داد.

با توجه به افزایش جمعیت کشور و نیاز روز افزون به فرآورده‌های دامی نظیر شیر، گوشت و همچنین با توجه به تحریم‌های کنونی میزان تقاضا برای محصولات دامی داخلی بیش از پیش افزایش یافته است، تولید مثل جهت افزایش نسل به منظور سود دهی بالا، مهم‌ترین مسئله برای دامداران و پرورش‌دهندگان دام به حساب می‌آید. در زمینه تولید مثل دام‌ها، روش‌های کمک باروری و افزایش راندمان زایش در دام‌ها با مهرانگیز پیری، متخصص فیزیولوژی و تغذیه دام و پژوهشگر پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پژوهشکده زیست فناوری رویان برای افزایش راندمان تولید مثل و باروری در دام چه اقداماتی کرده است؟

در راستای نیل به هدف افزایش تولید مثل و باروری در دام، کاهش نیاز به واردات دام‌های مولد، هورمون، گوشت و سایر محصولات دامی، استفاده از تکنیک‌های کمک باروری نظیر تلقیح مصنوعی، همزمان سازی فحلی و افزایش راندمان تولید مثل و باروری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشکده رویان اصفهان در این راستا اقدام به تولید مکمل دو قلوی تولید مثلی نر و ماده بر پایه مواد و عصاره‌های گیاهی، بدون استفاده از هیچ گونه ترکیبات شیمیایی کرده است. این ترکیب شامل دو مکمل متفاوت است که یکی برای دام نر و دیگری برای دام ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکمل دو قلوی تولید مثلی نر چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل گیاهی دام نر ویژه نرهای مولدی است که جهت بهبود بازده جفت گیری طبیعی در گله‌های سنتی، افزایش در کمیت و کیفیت اسپرم در واحدهای صنعتی، جهت استفاده در روند تلقیح مصنوعی و افزایش ذخایر اسپرم تولید شده به منظور صادرات استفاده می‌شود. این مکمل با بروز اثر خویش در دو فاز رفتاری عمل کرده که فاز اول در هفته اول مصرف با افزایش لیبیدو و قدرت جنسی دام و افزایش میل به پرش عمل می‌کند و در فاز دوم که در هفته ششم تا هشتم مصرف رخ می‌دهد، با اثر بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد، سبب افزایش تولید هورمون‌های جنسی، سهولت در اسپرم‌گیری و افزایش کمیت و کیفیت اسپرم تولیدی گشته و نیاز به اسپرم، هورمون و فراورده‌های دامی وارداتی را کاهش می‌دهد.

مکانیسم اثر مکمل تولید مثلی گیاهی دام ماده چگونه است و چه کاربردی دارد؟

مکمل تولید مثلی گیاهی دام ماده ویژه دام‌هایی است که به صورت مولد و داشتی جهت تولید هرچه بیشتر بره، بزغاله و گوساله در گله پرورش داده می‌شوند؛ این دام‌ها معمولاً با هدف افزایش کمیت و کیفیت باروری و تولید مثل در فاز همزمان سازی فحلی و تلقیح همزمان قرار می‌گیرند. مکمل گیاهی تولیدمثلی دام ماده با اثر بر محور هیپوتالاموس، هیپوفیز- تخمدان سبب سهولت در تشخیص فحلی، تقویت تخمدان، افزایش تخمک زایی و کاهش نیاز به استفاده از هورمون‌های وارداتی جهت چند قلوزایی در دام سبک و بهبود وضعیت باروری و تولیدمثلی در دام‌های سنگین می‌شود.

مکمل دو قلوی تولید مثلی نر و ماده چگونه سبب از بین رفتن تولید هورمون جنسی در دام می‌شود؟

این عصاره‌ها از طریق چند مکانیسم مختلف سبب بهبود کیفیت باروری در دام می‌شود، به این شکل که اسید چرب‌های غیر اشباع و استرول‌های موجود در این گیاهان سوبسترای لازم جهت ساخت هورمون‌های جنسی را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این گیاهان از جمله آلکالوییدها، فلاونوییدها و ایزو کویئلین‌ها، سبب کاهش رادیکال‌های آزاد و از بین رفتن اکسیدانت‌های موجود در دستگاه تناسلی دام و سلول‌های جنسی می‌شود.

گیاهان استفاده شده در مکمل دو قلوی تولید مثلی نر و ماده چگونه بر کیفیت باروری اثر می‌گذارد؟

طبع گرم این گیاهان تأثیر فراوانی بر افزایش میل جنسی و تقویت تخمدان ماده‌ها و لوله‌های سمینی فروس در جنس نر خواهد گذاشت؛ بنابراین اثرات سینرژیسم (هم افزایی) این گیاهان و ترکیبات مختلف موجود در عصاره آن‌ها تأثیرات مطلوب و بسزایی بر کیفیت باروری خواهد داشت.