تغذیه نامناسب نتیجه فرهنگ بد مردم و سیاستگذاری‌های غلط در جامعه

بحران شرایط اقتصادی جامعه مشکل اساسی شده است و سو تغذیه را گسترش بیشتری داده است

تغذیه نامناسب خانوارهای ایرانی نتیجه فرهنگ بد مردم و سیاستگذاری‌های غلط در جامعه است

در زمینه فرهنگ سازی خوب عمل نکردیم

آزاده سلیمان نژاد : گزارش اخبار اصفهان سید علی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مشکلات تغذیه در زمینه‌های مختلف وجود دارد در زمینه بهداشت و ایمنی غذا گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی داریم و در زمان کشت از کودهای شیمیایی بی رویه استفاده می‌شود و این در حالی که در دنیا تولید غذای ارگانیک در دستور کار است و هیچ ماده شیمیایی وارد غذا نمی‌شود و برای باروری زمین از کود شیمیایی استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مبارزه بیولوژیک برای دفع آفات استفاده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که در کشور هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است.

دبیر سابق برد تغذیه کشور ادامه داد: ایران نه تنها مقوله‌ای به اسم ایمنی غذا ندارد بلکه آن زمانی که شوروی متلاشی و به کشورهای مستقل تبدیل شد تمام میوه‌هایی که ارسال شد برگشت خورد و در چند سال اخیر نیز مشاهد شد که مرسولات غذایی ارسالی از ایران به کشور مقصد بازگشت.

وی با اعلام اینکه تا زمانی که کودهای شیمیایی به جای کودهای ارگانیک برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود نمی‌توان در ارتباط با ایمنی غذا سخنی گفت، افزود: تا زمانی که محصولات غذایی در سطح بازار باشد اما مردم قدرت خرید نداشته باشند یعنی نبود امنیت غذایی یعنی رشد سو تغذیه در بین لایه‌های مختلف مردمی.

کشاورز تغذیه نامناسب خانوارهای ایرانی را نتیجه فرهنگ بد مردم و سیاست‌گذاری‌های غلط در جامعه دانست و افزود: بنابراین ما در زمینه فرهنگ سازی خوب عمل نکردیم و هم برای رفع این مشکلات تاکنون برنامه دقیقی نداشتیم.

دبیر سابق برد تغذیه ایران اعلام کرد: بحران شرایط اقتصادی جامعه مشکل اساسی شده است و سو تغذیه را گسترش بیشتری داده است و اگر قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه ملی مصرف سرانه لبنیات به ۱۶۰ لیتر برسد اگر حدود ۱۵ سال پیش ۸۵ لیتر بوده امروز نه تنها به این رقم ۱۶۰ لیتر نرسیده بلکه به زیر ۴۰ لیتر رسیدیم و این نگران کننده است زیرا که کوتاهی قد و شیوع پوکی استخوان را گسترش داده است.

وی  همچنین گفت:  مصرف سرانه گوشت قرمز که حدود ۴ و نیم کیلو بوده هم اکنون به زیر ۵ گرم رسیده که صرفاً مسئله تأمین پروتئین نیست بلکه آهن و ویتامین نیز مطرح بوده و میزان مصرف مرغ که حدود ۲۹ کیلو بوده به زیر ۲۰ کیلو رسیده است.

کشاورز تصریح کرد: بحران اقتصادی سو تغذیه را از دهک یک تا سه جامعه به دهک ۴ و ۵ و ۶ و قشر متوسط جامعه هم رسانده و رو به فقر برده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی در مرحله هشدار است، گفت: برای نیمی از جامعه دسترسی به غذا وجود ندارد.

دبیر سابق برد تغذیه ایران افزود: در حوزه ایمنی غذا امروز کشورهای اطراف ایران حرکت کرده است از جمله قطر، امارات و عربستان و غیره اما این در حالی که در ایران برنامه‌ای در دست نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستگذاران گوش شنوایی داشته باشد و توصیه دلسوزان کشور را بپذیرید قطعاً می‌توان ایمنی و امنیت غذایی را شکل داد.

کشاورز گفت: تنها یک عامل در رشد سو تغذیه در جامعه نقش ندارد از یک سو محصولات باکیفیت غذایی در سطح بازار وجود ندارد واگر هم باشد به ندرت در دسترس گروه‌های خاص مردمی است و از سوی دیگر مردم بعضاً قدرت خرید محصولات باکیفیت غذایی را ندارند.

وی ادامه داد: از سال ۵۸ تاکنون و طی ۴۴ سال آنگونه که باید و شاید نتوانستیم علم تغذیه را کاربردی کنیم سیاست‌مدارن کشور و وزارت بهداشت در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند امروز برآوردی که هست در شهرهای بزرگ ۷۰ درصد بانوان و ۵۰ درصد مردها اضافه وزن و چاقی دارند که اگر اقدامی نشود ۴۰ سال بعد اثرات آن را خواهیم دید امروز اگر سرطان و دیابت و فشارخون و سکته‌های قلبی و مغزی‌ها و غیره بیداد می‌کند چون برای اینها برنامه نداشتیم بنابراین گرفتاری‌های امروز جامعه در این ۴ محور می چرخد.