تامین نقدینگی تولید از بازار بورس مشکل تامین پول را حل می‌کند

ایسنا/اصفهان نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان اصفهان گفت: با رونق بورس در ایران و دستور مقام معظم رهبری برای سوق دادن واحدهای صنعتی به بورس و فرابورس، امیدواریم مشکلات تامین پول برای بخش تولید کمتر شود و واحدهای صنعتی با نشان دادن توان خود به مردم و جلب اعتمادشان، نقدینگی خود را […]

ایسنا/اصفهان نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان اصفهان گفت: با رونق بورس در ایران و دستور مقام معظم رهبری برای سوق دادن واحدهای صنعتی به بورس و فرابورس، امیدواریم مشکلات تامین پول برای بخش تولید کمتر شود و واحدهای صنعتی با نشان دادن توان خود به مردم و جلب اعتمادشان، نقدینگی خود را از بازار بورس تامین کنند.

رضا چینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بخش تولید و صنعت با وجود تحریم ها و شیوع کرونا در سال جهش تولید موفق عمل کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه صنایع کشور به جهت اشتغال بالای نیروی کار، حتی در دوران کرونا به کار خود ادامه داده اند و از سوی دیگر محدودیت تحریم ها نیز جهش هایی را در حوزه تولید ایجاد کرده و موجب حال و هوای خوب بخش صنعت شده است.

وی توضیح داد: در این شرایط برای بهبود فعالیت حوزه تولید، کانون انجمن های صنفی استان اصفهان سعی در ارتباط مستقیم با دولتمردان و انتقال نیازهای انجمن های تحت پوشش به دوایر دولتی دارد تا فضا برای ادامه کار آنها تسهیل شود.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان با بیان اینکه با وجود این اقدامات امروز بخش تولید و صنعت در مواجهه با قانون مالیات بر ارزش افزوده با چالش هایی روبرو است، اظهار کرد: ارزش افزوده باید از زنجیره نهایی تولید دریافت شود، اما به جهت ساختار نامنظم اقتصاد کشور، این مالیات قرار شد به صورت موقت از تولید گرفته شود که متاسفانه با تداوم دریافت ارزش افزوده امروز شاهد مشکلاتی در حوزه تولید هستیم.

وی همچنین تامین نقدینگی را مشکل اساسی واحدهای تولیدی در شرایط تورم کنونی عنوان کرد و گفت: با نرخ تورم کنونی و هزینه پول در ایران، تامین نقدینگی تولیدکنندگان در کشور به سختی انجام می شود.

چینی توضیح داد: به عنوان مثال نرخ سود سپرده های بانکی به مردم ۲۰ درصد است و بانک ها زمانی که این پول را در قالب تسهیلات در اختیار تولید قرار می دهند، نرخ بهره بانکی به ۲۵ درصد افزایش می یابد که با احتساب دیرکردهای آن حتی این نرخ برای تولیدکنندگان به ۴۰ درصد می رسد که با این هزینه پول، بخش صنعت دچار مشکلاتی شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با رونق بورس در ایران و دستور مقام معظم رهبری برای سوق دادن واحدهای صنعتی به بورس و فرابورس، امیدواریم مشکلات تامین پول برای بخش تولید کمتر شود و واحدهای صنعتی با نشان دادن توان خود به مردم و جلب اعتمادشان، نقدینگی خود را از بازار بورس تامین کنند.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان در ادامه درباره تاثیر کرونا بر عملکرد حوزه صنعت، گفت: با وجودی که کرونا موجب تعطیلی برخی بخش ها شده، اما شیوع و گسترش آن، برخی واحدهای صنعتی کشور را فعال کرده و جهت فعالیت آنها به سمت تولید مواد ضدعفونی، ماسک و … رفته است و با وجود رکود حوزه صنعت، امروز بسیاری از فعالان اقتصادی در انجام وظایف خود همچنان سختکوش هستند و اجازه ندادهاند رکود ناشی از کرونا بر بازار آنها تاثیر بگذارد.

وی همچنین درباره ریزش نیروی کار ناشی از شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: دولت ابتدا اعتباری برای بیکاری برخی کارگران به دلیل کرونا تخصیص داد که در ادامه اعتبار آن به طور کامل به استان ها داده نشد، از سوی دیگر در ابتدای شیوع این بیماری برخی تصور می کردند که می توانند از این تسهیلات استفاده شوند، اما بعدا مشخص شد که تنها دارندگان کد بیمه تامین اجتماعی مشمول این کمک می شوند، بنابراین با ریزش بالای نیروی کار مواجه شدیم.

چینی با اشاره به همزمانی شیوع ویروس کرونا با تمدید قراردادهای کارگران در ابتدای سال، اظهار کرد: همواره در ابتدای سال با توجه به افزایش حقوق کارگران در حوزه کار با رکود مواجه هستیم که در این فضا بخشی از نیروی کار بیکار می شوند، اما امسال با شیوع ویروس کرونا شاهد رشد نرخ بیکاری در ابتدای امسال نسبت به سنوات گذشته شدیم.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی استان اصفهان توضیح داد: سال جاری رشد بیکاری ناشی از افزایش حقوق کارگران نسبت به سال های قبل بیشتر بود، هر چند که این افزایش نسبت به تورم بالا نبود، البته دولت برای کاهش تنش با سیاست گذاری در دو مرحله نسبت به افزایش دستمزد کارگران اقدام کرد، اما کرونا و سرزیر سالیانه افراد بیکار، موجب افزایش بیشتر بیکاران در استان و کشور شد.