تأکید رهبر انقلاب بر تولید علوم انسانی قران بنیاد

اندیشه قرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر نوآوری در مبانی، نوآوری در قواعد تفسیری و نظریه های نوآورانه بر جهت دهی به علوم انسانی اعم از (مبانی، اهداف و اصول) و پاسخگویی به سوالات زمان تصریح دارد.

آزاده سلیمان نژاد/ رئیس دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای، با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت تولید علوم انسانی قران بنیاد تصریح نمودند  گفت: اندیشه قرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر نوآوری در مبانی، نوآوری در قواعد تفسیری و نظریه های نوآورانه بر جهت دهی به علوم انسانی اعم از (مبانی، اهداف و اصول) و پاسخگویی به سوالات زمان تصریح دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، ارائه گوشه‌ای از کوثر علمی و معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها که در شخصیت های قرآنی همچون امام خامنه‌ای تبلور یافته را از رسالت‌های دبیرخانه این کنگره دانست.

وی در ادامه به بحث نوآوری‌های قرآنی امام خامنه‌ای اشاره نمود و سیر تطور تفسیر رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: عقلانیت حوزه قم، تعبد حوزه مشهد و ولایت مداری حوزه نجف شخصیت بزرگی را تحت عنوان آیت الله العظمی خامنه‌ای تربیت نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی به سیر تاریخی تفسیر قرآن کریم اشاره نمود و با بیان این که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۴۳ نسبت به تفسیر قرآن اهتمام داشتند، خاطرنشان کرد: شروع تفسیر تخصصی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ در مدرسه میرزا جعفر در مشهد و با سوره های مائده، برائت، انفال و یونس آغاز شد.

وی با بیان این که امام خامنه‌ای در دوره سوم تفسیر موضوعی طرح کلی اندیشه اسلامی را در سال ۱۳۵۳ و در مسجد کرامت تبیین نمودند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب نیز درس تفسیر قرآن را برای طلاب حوزه، پاسداران انقلاب و دانشجویان آغاز نمودند.

رئیس دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب، با تأکید بر این که آیت الله العظمی خامنه‌ای در سخت ترین شرایط همواره به مباحث علمی اهتمام داشتند، خاطرنشان کرد: نوآوری های قرآنی امام خامنه‌ای مبتنی بر نوآوری روش شناسانه، ابتکارات علمی و نظریه‌های نوآمد قرآنی دنبال شده است.

وی به برخی از مبانی تفسیر خاص رهبر معظم انقلاب و نوآوری روش شناسانه ایشان اشاره نمود و با بیان این که معظم له در قواعد قران کریم و نیز گرایش اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و تربیتی نیز ورود نموده اند، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در نظریه های نوآمد قرآنی همواره بر مرجعیت علمی قران در تمام بسترهای علمی تأکید نموده، مسئله قران و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی را بسیار مهم ذکر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در ادامه ضمن اشاره به برخی از معانی مرجعیت علمی قرآن کریم، منبع بودن، مرجعیت امضایی، پاسخگویی به سوالات زمان، جهت دهی به علوم انسانی اعم از (مبانی، اهداف و اصول)، مرجعیت معرفتی کنار عقل و حس، جریان قرآن در زندگی اجتماعی، مرجعیت الگویی و تمدن ساز، مرجعیت پارادایمی و فرهنگ علمی و سرچشمه برخی علوم را از جمله این معانی توصیف نمود.

این استاد قرآن ضمن اشاره به نظریه ابتناء علوم انسانی بر قرآن کریم، با بیان این که تحول در علوم انسانی بر اساس قرآن مبتنی بر سه رکن دنبال می شود، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم علوم انسانی فعلی ترجمه آثار غربی است و بر اساس مبانی اومانیستی و سکولاریستی شکل گرفته است و از سوی دیگر هدایت قرآن عام است و شامل همه علوم می شود و در مبانی، اهداف و… مخصوصا علوم انسانی اثر دارد؛ لذا لازم است تا علوم انسانی بر اساس قرآن کریم که خطاناپذیر است، بازسازی شود.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت تولید علوم انسانی قران بنیاد تصریح نمودند و اذعان داشت: اندیشه قرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر نوآوری در مبانی، نوآوری در قواعد تفسیری و نظریه های نوآورانه بر جهت دهی به علوم انسانی اعم از (مبانی، اهداف و اصول) و پاسخگویی به سوالات زمان تصریح دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در بخش پایانی سخنان خود کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب را پلی برای گسترش فرهنگ قرانی در داخل و خارج از کشور دانست تا پیام های ناب قرآنی نهفته در اندیشه علما را در عرصه بین الملل منتشر و منعکس نماید.